In this study, it was tried to determine the learning opportunities given to students in math lessons by classroom teacher at the 4th grade level. It was investigated what opportunities are presented by teacher and how they are presented. The reasons why learning opportunities were not presented during lessons were emphasized. In this study, ethnography model of qualitative research methods was used in order to make in-depth analysis of the classroom environment in which a classroom teacher created mathematical learning opportunities in mathematics courses. An ethnographic perspective was used in the collection and analysis of the data. The research was carried out on the 4th grade level of a primary school located in the city of Aydın. In this study, data were collected via semi-structured observation and semi-structured interview. In the analysis of the data, the conceptual structure of Mathematically Significant Pedagogical Opportunities to build on Student Thinking (MOSTs) conceptualized by Leatham, Peterson, Stockero, & Van Zoest (2015) was used. Consequently, the results of observations showed that presented learning opportunities in classroom by classroom teacher stimulate to reveal the mathematical thinking of the students. The result of the research showed that the teacher did not use group discussions, group work, different methods and techniques to create learning opportunities for students.
Bu araştırmada, bir ilkokul 4. sınıf öğretmeninin matematik dersinde öğrencilerine sunduğu öğrenme fırsatları belirlenmeye çalışılmıştır. Öğretmenin sunduğu fırsatların neler olduğu ve bunları nasıl sunduğu derinlemesine incelenmiş, sunulmayan öğrenme fırsatlarını da neden sunmadığı üzerinde durulmuştur. Bu çalışmada, bir sınıf öğretmeninin matematik derslerinde matematiksel öğrenme fırsatlarını oluşturduğu sınıf ortamının derinlemesine analizini yapabilmek amacıyla nitel araştırma yöntemlerinden etnografi modeli kullanılmıştır. Bu çalışmada, araştırma deseni olarak durum çalışması seçilmiştir. Verilerin toplanması ve analizinde ise etnografik bakış açısı kullanılmıştır. Araştırma Aydın il merkezinde bulunan bir ilkokulun 4. sınıfında gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmada veriler yarı yapılandırılmış gözlem ve yarı yapılandırılmış görüşme yapılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde Leatham, Peterson, Stockero & Van Zoest (2015)’nın oluşturduğu Matematiksel Öğrenme Fırsatı (MÖF) kavramsal yapısı kullanılmıştır. Araştırmada, gözlem yapılan sınıf öğretmeninin, sunduğu öğrenme fırsatlarının öğrencilerin matematiksel düşüncelerini ortaya çıkarmaya dönük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenin öğrenme fırsatı oluşturmak için sınıf içi tartışmalara, grup çalışmasına ve farklı yöntem ve teknik kullanımına yer vermediği araştırmanın sonuçlarındandır.