Bu çalışmanın amacı, İzmir ve Kuşadası‟ndaki A grubu seyahat acentalarının kriz yönetiminden faydalanıp-faydalanmadıklarını belirmek ve eğer faydalanıyorlarsa Türkiye‟de son zamanda meydana gelen krizlere karşı uyguladıkları yöntem ve stratejileri ortaya koymaktır.
Çalışmada veri toplama aracı olarak görüşme yöntemi kullanılmıştır. Görüşmeler, Haziran-Temmuz 2017 tarihleri arasında İzmir ve Kuşadası‟nda bulunan A grubu seyahat acentalarıyla gerçekleştirilmiştir. Örneklem seçiminde olasılıklı olmayan örneklem yöntemlerinden amaçlı örnekleme tercih edilmiştir. Görüşmeler, yüz yüze ses kaydı alınarak gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi ile değerlendirilerek analiz edilmiştir.
The aim of the study is to determine that A group travel agencies in Izmır and Kusadası use crisis management or not and to reveal the methods and strategies applied aganist the crisis took place in Turkey recently.
In the study, interview method was used as data collection. Interviews were practiced between June and July 2017 with the travel agencies in İzmir and Kuşadası. A purposive sampling method have chosen for the selection of the sample. The interviews were conducted face-to-face by taking a voice record. The data obtained from this study, were analyzed and evaluated by content analysis.
As a result of the research, it was revealed that travel agencies should focus on crisis management studies due to the nature of the tourism industry. It was found that the crisis experienced in 2016 was the crises that developed due to external factors which travel agencies are more vulnerable to these kinds of crises.