İdari para cezaları, Kabahatler Kanunu ile suç kavramından ayrı bir boyutta değerlendirilmiştir. Ayrıca idari para cezaları, yalnızca Kabahatler Kanunu’nda değil karşılığında idari para cezası öngörülen Kabahatler Kanunu’ndan başka özel kanunlarda da düzenlenmiştir. Çalışmada idari para cezalarının hukuki zemini; Kabahatler Kanunu’nun dışında söz konusu kanunlardan bazılarını inceleyerek oluşturulmuştur.
Diğer yandan, amacı toplumsal düzeni sağlamak olan para cezaları, kamu gelirleri içerisinde oldukça düşük bir paya sahiptir. Kamu gelirleri içerisinde düşük bir paya sahip olsa da bütçelerin tahmin ilkesi esasınca para cezaları da tahmin usulüne göre hazırlanmaktadır. Literatürde olağanüstü bir kamu geliri olarak değerlendirilen para cezaları, günümüzde öngörülebilirliği derecesinde olağan hale dönüşmüştür.
Administrative fines have been assessed separately from the crime concept by the Code of Misdemeanors. In addition , administrative fines have also been
established under special laws other than the Law on Misdemeanors, in addition to
the administrative penalty for misdemeanors. Legal ground of administrative
penalties; Apart from the Code of Misdemeanors, it was created by examining
some of the related laws. In addition to legal grounds, administrative fines have a
very low share in public revenues. On the other hand, monetary fines, which provide the purpose of social order, have a very low share in public revenues. Although it has a low share in public revenues, the monetary fines are prepared according to the forecasting method on the basis of the forecasting principle of the budget. The monetary penalties, which are considered to be an extraordinary public revelation in the literature, have become commonplace nowadays for the foreseeable level.