Özet:
Bu araştırmanın amacı, gebelikte bebeğe yönelik yapılan hazırlıkların prenatal bağlanma ile ilişkisini belirlemektir.
Araştırma, analitik-kesitsel olarak Ekim-Aralık 2015 tarihleri arasında, Aydın Kadın Doğum ve Çocuk Hastalıkları Hastanesine başvuran, 32. gebelik haftası ve üzeri olan 308 gebe ile yapılmıştır. Verilerin toplanmasında Tanıtıcı Bilgi Formu, Gebelikte Bebeğe Yönelik Yapılan Hazırlık Kontrol Listesi, Prenatal Bağlanma Envanteri, Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, T-testi, Spearman korelasyon, Mann-Whitney U, T-testi, Kruskal Wallis ve ileri analizi Pairwaise, OneWayAnova ve ileri analizi Post Hoc-Tamhane testleri kullanılmıştır.
Araştırmaya katılan gebelerin %88,3’ü bebek hazırlığı yapmaktadır. Gebelerin; %96,4’ünün dua etme, %74’ünün doğum çantası, %79,9’unun diğer bebek giysileri, %71,8’inin bebek yatağı, %66,9’unun bebek eşyalarının düzenlenmesi, %64,3’ünün banyo eşyaları, %70,1’inin isim seçme, %68,2’sinin evin düzenlenmesi, %62,3’ünün beşik, %69,8’inin ana kucağı ya da puset ve %67,5’inin ıslak mendil hazırlığı yaptığı belirlenmiştir. Bebek hazırlığında gebenin en çok %70,5’inin “eş” desteği aldığı, ilk eşyayı %46,7’sinin 3. trimesterde kendisi/eşi/çocukları ile aldığı, hazırlık yapmamasındaki en önemli nedenin %36’sının önceki çocuklarından kalanları kullanacağı olduğu belirlenmiştir.
Kendisi çalışan, eşi memur ve işçi olan, asıl memleketi Batı+Kuzey ve Orta Anadolu olan, doğum yapmayan, ölü doğum yapmayan, sağlık sorunu olan gebelerin prenatal bağlanma puanının daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Gebelerin eğitim durumu, meslek statüsü ve aile gelir durumu arttıkça prenatal bağlanma puanının arttığı belirlenmiştir.
Kendisi çalışan, eşi memur olan, asıl memleketi Batı+Kuzey ve Orta Anadolu olan, çekirdek aileye sahip, doğum yapmayan, istenen gebeliğe sahip gebelerin bebek hazırlığı puanının daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Gebelerin eğitim durumu, meslek statüsü, aile gelir durumu ve gebelik haftası arttıkça bebek hazırlığı puanının arttığı belirlenmiştir.
Bu araştırma; bebek hazırlığı ile prenatal bağlanma arasında, bebek hazırlığı ile sosyal destek arasında ve prenatal bağlanma ile sosyal destek arasında pozitif yönlü ilişki olduğu ve gebelerin bebeğe yönelik hazırlıklarının kültürel ve sosyo-ekonomik özelliklerden etkilendiği sonucunu ortaya koymuştur. Gebeler bebeğe yönelik hazırlıklar konusunda eğitilerek prenatal bağlanmanın gelişimine katkı sağlanabilir.