Bu araştırma ile 2012 yılında tanıtılan 4+4+4 eğitim sistemine eleştirel bakış açısıyla yaklaşılması
amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerine dayalı olarak, doküman analizi tekniği kullanılarak ulaşılan
literatür aracılığıyla, çeşitli sivil toplum kuruluşları ve üniversitelerin de görüş ve açıklamaları doğrultusunda,
yeni sistemin olumlu ve olumsuz yönleri nesnel olarak ortaya koyulmasına çalışılmıştır. Araştırmada, sivil
toplum kuruluşları ve üniversitelerin, 4+4+4 eğitim sisteminde okula başlama yaşı, okulöncesi eğitim,
okulların fiziki yapılarının durumu, eğitim kademeleri ve geçiş sistemi, mesleki ve teknik eğitime yönlendirme,
ders isimleri-saatleri-sayıları değişikliği, seçmeli ders düzenlemesi, öğretim ve öğretmen yetiştirme programları
sorunu ve öğretmenlerin durumu yönünden değerlendirmeleri ortaya konmuş ve elde edilen bulgular
doğrultusunda öneriler sunulmuştur.
The purpose of this study was to approach 4+4+4 education system through a critical analysis. The study was
carried out with qualitative research and document analysis method is used to identify the positive and
negative aspects of new system according to the relevant literature shaped through the opinions and
perceptions of various non-governmental organizations and universities. In the research, the assessment of
the non- governmental organizations and the universities about the school starting age at 4+4+4 education
system, preschool education, physical circumstances of the schools, educational transition among the grades
and the class passing system, guidance to vocational or technical schools, the changes of the names, hours
and numbers of the lessons, the arrangement of the elective lessons, the problems of instructional and
teacher training programs and the current situation of teachers found out and some recommendations were
presented according to the findings of the study.