Bu çalışmada Öğretmen Adayları İçin Fen ve Teknoloji Derslerinde Yapılandırmacı Yaklaşımı Uygulamaya
Yönelik Öz Yeterlilik İnanç Ölçeği tüm branşlardaki öğretmenlere uygulanabilecek şekilde uyarlanmıştır.
Gerekli izinler alındıktan sonra ölçeğin maddeleri tüm branşlardaki öğretmenlere uygulanabilir şekilde
değiştirilmiş bu değişiklikler kapsamında uzman görüşü alınmış ve bu doğrultuda düzeltmeler yapılmıştır. Bu
doğrultuda 41 maddelik madde havuzu örneklem grubuna uygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği çalışmaları
kapsamında AFA yapılmış ve ölçeğin dört faktörden oluştuğu belirlenmiştir. Ölçeğin bir model olarak
doğrulanıp doğrulanmadığını test etmek amacıyla doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Ölçeğin dört faktörlü
yapısı, bir model olarak doğrulanmıştır. Ölçeğin güvenirliği ise Cronbach Alfa katsayısı ile incelenmiş ve
güvenirlik katsayılarının oldukça yüksek olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak Öğretmenlerin Yapılandırmacı
Yaklaşımı Uygulamaya Yönelik Öz Yeterlik İnanç Ölçeği’nin, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu
ortaya koymuştur.
In this study, “Self Efficacy Beliefs Scale for the Implementation of the Constructivist Approach in Science
and Technology Courses for Preservice Teachers” was taken for the study adapted to applicable to all
teachers. After the necessary permission items of the scale were changed to applicable to all teachers, some
experts’ opinions were taken in accordance with these changes. In light of the feedbacks given by the experts,
some items were corrected. Subsequently a pool of items including a total of 41 items was given to the sample
group. EFA was applied for the structural validity of the scale and the results of the EFA showed that scale
consisted of four factors. In order to test whether the four-factor scale would be verified as a model,
confirmatory factor analysis was conducted, and the structure of four-factor scale was confirmed. The
reliability of the professional values scale was investigated through Cronbach Alpha coefficient and the
reliability coefficients were found to be quite high. Consequently, it is seen that Teachers Self Efficacy Beliefs
for the Implementation of Constructivist Approach Scale was a valid and reliable measurement tool.