Bu çalışmanın genel amacı; ilköğretim okullarında görev yapan 1. sınıf öğretmenlerinin ilk okuma-yazma
öğretiminde kullanılan “Ses Temelli Cümle Yöntemi”ne ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırma tarama
modelinde betimsel bir çalışma olup veriler araştırmacı tarafından hazırlanan anket ile elde edilmiştir.
Araştırma Şanlıurfa/Viranşehir ilçesi merkezinde bulunan 14 ilköğretim okulunda 67 birinci sınıf öğretmeni
üzerinde yürütülmüştür. Bu araştırmada öğretmenlerin görüşleri anket ile yazılı olarak alındığı için, verilerin
analizinde bir nitel araştırma tekniği olan “betimsel analiz” yöntemi ile nicel araştırma tekniklerinden olan
yüzde (%) ve frekanslar kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin
yarısından fazlası Ses Temelli Cümle Yöntemi hakkında yeterli bilgiye sahip olduklarını belirtmişlerdir.
Öğretmenlerin Ses Temelli Cümle Yöntemine ilişkin görüşleri sonucunda, STCY’nin okuma-yazmaya çabuk
geçiş sağlaması ayrıca kavrayarak ve kalıcı öğrenme sağlaması bakımından etkili olduğu belirlenmiştir.
STCY’nin okuma hızını yavaşlatması ve uygulamada bitişik eğik yazının kullanımı, yöntemin sınırlılıkları
arasında belirtilmiştir. Ayrıca bitişik eğik yazı öğretiminde karşılaşılan zorluklar ve öğrencilerin Türkçe
bilmemesinden dolayı kelime türetememeleri uygulamada yaşanan sorunların başında dile getirilmiştir.
This is a descriptive study in which qualitative and quantitative data gathering techniques are used
together.Data is gathered with the survey which is prepared by the researcher.This study is carried out in
Şanlıurfa/Viranşehir and 67 teachers teaching in 14 different schools are attended.Since views of the teachers’
were gathered with survey papers in written form, “descriptive analysis” is used as a qualitative method and
percentage (%) and frequency are used as a quantitative method during the data analysis. According to the
research results, more than half of the teachers mentioned that they have enough information about “Sound
Based Sentence Method”. Moreover, this method provides an early reading and writing. Furthermore, a
permanent learning could more efficiently be provided with this method.The constraints of this method may
be listed as slow down of reading speed and usage of attached cursive writing in application. Moreover,
difficulties in the learning process of attached cursive writing and students’ being in capable of deriving words
due to their inadequate Turkish knowledge are the most important problems during application of this
method.