Durum çalışmasına dayalı olarak yapılan bu nitel araştırma, etkili sınıf yönetimi oluşturmada sınıf
öğretmenlerinin yeni rollerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada verileri toplamak amacıyla
araştırmacı tarafından geliştirilen sınıf öğretmenlerine (17 kişi) ve eğitim müfettişlerine (6 kişi) yönelik yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler üzerinde içerik analizi yapılmıştır.
Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında, sınıf öğretmenlerinin farklı derslerde ve farklı sınıf seviyelerinde
kullandığı sınıf yönetimi becerilerinin farklılaştığı; 1. sınıftan son sınıfa doğru sınıf yönetiminin kolaylaştığı
bulunmuştur. Etkili sınıf yönetimini engelleyen muhtemel sebeplerden bazıları; çevrenin etkisi, anne-baba
tutumu, sık sık öğretmen değiştirme, okul yönetiminin etkisi, öğrencilerin bireysel sıkıntıları, öğretmen
(rekabeti) paylaşımının olmaması, öğretmenin yeterli olmayışı, medyanın etkisi, öğrencileri yarıştırmadır. Sınıf
yönetiminde etkili olan unsurlardan bazıları; deneyim, kendini yetiştirme, kişisel yetenek, öğretmenlerin
paylaşımı, mesleği sevme, çevre, okul yönetiminin desteği, moralin iyi olması, kılık-kıyafet, değişen program ve
okulöncesi eğitimi almadır.
This qualitative case investigated to determine the new roles of classroom teachers in maintaining effective
classroom management. Semi-structured interview form that was developed by the researcher and oriented
towards the classroom teachers (17 persons) and education inspectors (6 persons) has been used in the
research in order to collect data. Content analysis has been conducted on the obtained data. When results of
the research have been examined, classroom management skills of classroom teachers, which they use in
different courses, are different; and classroom management gets easier from 1st grade to last grade. Some of
the possible reasons that prevent the effective classroom management are as follows: influence of the
environment, attitudes of mothers and fathers, frequently changing teachers, the influence of school
management, individual problems of students, lack of sharing among teachers (competition among teachers),
inadequacy of teachers, influence of media and causing students to race with each other. The factors that are
effective in classroom management are as follows: experience, improving oneself, personal skills, sharing
among teachers, loving the teaching profession, environment, support from school management, good
morale, attire, changing program and having preschool education. Recommendations have been made for
implementers and researchers based on the results that have been obtained in the research.