Bu araştırmada, öğretmen adaylarının demokratik tutumları ile değer algılarının incelenmesi amaçlanmaktadır.
Araştırmanın evrenini Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü’nde öğrenim gören
488 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Gözütok (1995) tarafından
geliştirilen “Demokratik Tutum Ölçeği” ile Demirutku (2007) tarafından geliştirilen “Portre Değer Anketi”
kullanılmıştır. Araştırma sonuçları değerlendirildiğinde, öğretmen adaylarının demokratik tutum puanları ile
değer algılarına ilişkin puanları arasında pozitif yönde ve zayıf düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna
ulaşılmıştır.
The aim of this study was to analyze democratic attitudes’ and value perception of pre-service teachers’. The
universe of this study consisted of 488 elementary pre-service teachers in Adnan Menderes University Faculty
of Education. In this study “Democratic Attitudes Scale” which was developed by Gözütok (1995) and
“Portrait Values Scale” which was adapted by Demirutku (2007) was used as data collection tolls. According
to results of this study, between democratic attitude scores of pre-service teachers and value perception
scores of them in a positive direction, it reached the conclusion that there is a significant poor correlation.