The aim of this study is to investigate the learning styles of freshmen and senior teacher candidates
who are at the departments of; elementary school Education, Science and Turkish Language
Education in terms of various variables. The work group was consisted of 9 Eylül University
Elementary Teching department, Science Teaching department, Turkish Language Teaching
department 1. Grade (n=150) and 4. Grade (n=150) students. Kolbs Learning Styles Inventory III vas
employed as data gathering instrument in the study. Datum were analized in SPSS 11.00 package
programme. At the end of the study meaningful level difference was found in grade level and
departments of the learning styles of the teacher candidates. And also in terms of the high school
departments from which they graduates their learning styles differed in reflective observation subdimension.
Bu çalışmanın amacı, Sınıf Öğretmenliği, Fen Bilgisi Öğretmenliği ve Türkçe Öğretmenliği
Bölümlerinde eğitim gören 1. ve 4. sınıf öğretmen adaylarının öğrenme stillerinin çeşitli değişkenler
açısından incelenmesidir. Çalışma grubunu Dokuz Eylül Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği, Fen Bilgisi
Öğretmenliği ve Türkçe Öğretmenliği Bölümü 1. sınıf (n=150) ve 4. sınıf öğrencileri (n=150)
oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Kolb Öğrenme Stilleri Envanteri-III kullanılmıştır. Veriler
SPSS 11.00 paket programında analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının öğrenme
stillerinin sınıf düzeylerinde ve branşlarda anlamlı düzeyde farklılaşma bulunmuştur. Ayrıca öğretmen
adaylarının mezun oldukları lise bölümleri bakımından öğrenme stillerinin yansıtıcı gözlem alt
boyutunda farklılaştığı görülmüştür.