This study aims to assess the attitude about the department of Turkish and primary school teachers
towards teaching Turkish. The sample of study was collected from 240 Turkish and primary
school’s teachers in Karabaglar in Izmir from 2009 to 2010. The data collected by means of an
attitude scale towards teaching of Turkish and Turkish language and literature developed by
Saracaloglu, Karasakaloglu and Gencel (2008). The data of percentage of distribution, mean,
standard deviation, up and down score were calculated. When the data of sample has shown normal
distribution, it was applied ‘t-test’ and ‘one way ANOVA’. However, when the data has not
demonstrated normal distribution, it was used Kruskal Wallis H test. When the overall results have
assessed, Turkish teachers have shown more positive attitudes towards teaching Turkish than
primary school teachers. In terms of gender, women teachers have indicated more favorable
attitudes towards teaching Turkish than men teachers. Also, in accordance with the variable of age
and graduating subject, there is no remarkable difference.
Bu araştırma ilköğretim bölümü Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin Türkçe dersinin öğretimine ilişkin
tutumlarını incelemeyi amaçlamaktadır. Tarama modelinde desenlenen araştırmanın çalışma evrenini
2009-2010 eğitim-öğretim yılında İzmir ili Karabağlar ilçesindeki ilköğretim okullarında görev
yapmakta olan Türkçe ve sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır (N=240). Araştırmaya ilişkin veriler
Saracaloğlu, Karasakaloğlu ve Gencel (2008) tarafından geliştirilen Türkçe/ Türk Dili ve Edebiyatı
Öğretimine Yönelik Tutum Ölçeği toplanmıştır. Verilerin yüzde dökümleri alınmış, aritmetik
ortalama, standart sapma, minimum ve maksimum değerler hesaplanmıştır. Verilere alt problemler
doğrultusunda örneklemin normal dağılım gösterdiği durumlarda t-testi ve tek yönlü varyans analizi
uygulanmıştır. Örneklemin normal dağılım göstermediği durumlarda ise, Kruskal Wallis H testi
kullanılmıştır. Araştırma bulguları genel olarak incelendiğinde; Türkçe öğretmenlerinde Türkçe
dersinin öğretimine ilişkin tutumları sınıf öğretmenlerinden daha olumlu olduğu belirlenmiştir.
Cinsiyet değişkenine göre kadın öğretmenlerin Türkçe öğretimine yönelik tutumları erkeklere göre
daha olumludur. Öğretmenlerin yaşı ve mezun oldukları okul değişkenine göre, Türkçe öğretimine
yönelik tutumlarda anlamlı bir farklılık saptanamamıştır.