Özet:
Bu deneysel araştırmada, kubaşık öğrenmenin lköğretim dördüncü sınıf öğrencilerinin Fen ve Teknoloji dersinin ?Işık ve Ses? ile ?Gezegenimiz Dünya? ünitelerine ilişkin akademik başarıları ve benlik kavramları üzerine etkisi incelenmiştir. Araştırma 2006-2007 Eğitim yılının bahar yarı yılında Aydın il merkezinde bulunan iki resmi ilköğretim okulunda yapılmıştır. Araştırma iki deney iki kontrol grubunda bulunan toplam 144 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Dokuz hafta süren araştırmada, dersler deney gruplarında kubaşık öğrenme yöntemi ile kontrol gruplarında ise ilköğretim dördüncü sınıf Fen ve Teknoloji ders programında yer alan etkinliklere göre işlenmiştir. Ölçme aracı olarak deney ve kontrol gruplarına ?Fen ve Teknoloji Dersi Başarı Testi?, öntest, sontest ve kalıcılık testi; ?Piers Harris'in Çocuklarda Öz- Kavramı Ölçeği?, öntest ve sontest olarak uygulanmıştır. Sonuç olarak, başarı testinden elde edilen, sontest ve kalıcılık toplam puanlar ile bilgi ve kavrama düzeyi puanları açısından deney ve kontrol grupları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Piers Harris'in Çocuklarda Öz-Kavramı Ölçeği, Kaygı alt ölçeğinden elde edilen sonuçlara göre 1. kontrol ile 2. kontrol grupları arasında 1. kontrol grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Diğer alt ölçeklerden elde edilen bulgulara göre gruplar arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır.
In this experimental study, the effect of cooperative learning on elementary school forth grade students? academic achievement and self concepts towards science course units which are ?Light and Sound? and ?Our Planet Earth? were investigated. The study was conducted at two public elementary schools in the centre of Aydın in 2006-2007 academic years. The participants of the study were 144 students which were divided in two experimental and two control groups. In the study which lasted nine consecutive weeks, cooperative learning method was used in experimental groups and elementary forth grade Science and Technology lesson curriculum?s activities were used in control groups. The measurement instruments ?Science Achievement Test? was administered pre-test, post-test and continuance test, ?Piers Harris Self Concept Scale for Children? was administered pre and post tests to the experimental and control groups. As a result, there was no statistically significant differences between experimental and control groups regarding total achievement scores, knowledge level and comprehension level scores in the achievement and continuance tests. Results from the Piers Harris Children Self Concept Scale revealed that there was significant differences among first control group and second control group in terms of Anxiety in the favour of the first control group. In terms of the findings the others, there was no statistically significant differences between groups.