Abstract:
Bu arastırmanın temel amacı, düzey dersliklerinin ilkögretim 6. sınıf ögrencilerinin fen
bilgisi dersine iliskin akademik basarıları ve benlik saygısı üzerine etkisi ile düzey
dersliklerine iliskin ögrenci ve ögretmen görüslerini ortaya koymaktır.
Arastırma, 2005–2006 ögretim yılının ilk yarıyılında Aydın ilinde karma sınıflarda
ögretim yapılan bir devlet okulu ile düzey derslikleri uygulamasının yapıldıgı bir devlet
okulunda gerçeklestirilmistir. Çalısma grubuna, bir deney ve bir kontrol grubu olmak üzere
toplam 176 ögrenci alınmıstır. Düzey derslikleri olusturulan okuldan 30 ögrenci ile 8
ögretmenin bu uygulamaya iliskin görüslerine basvurulmustur. Çalısmada veri toplama aracı
olarak, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçegi ile arastırmacı tarafından gelistirilen Fen Bilgisi
basarı testi kullanılmıstır. Ögrencilerin ve ögretmenlerin düzey dersliklerine iliskin görüsleri
yarı yapılandırılmıs görüsme formları ile belirlenmistir. Arastırmada, Fen Bilgisi basarı
testinden ve Benlik Saygısı Ölçeginden elde edilen verilere kovaryans analizi uygulanmıstır.
Arastırma bulgularına göre, basarı testi puanları açısından deney ve kontrol grubu
arasında anlamlı bir fark bulunamazken (p=.068), düzey derslikleri arasında anlamlı fark
bulunmaktadır (p=.000). Farklılıgın üst-orta düzey derslikleri ve üst-alt düzey derslikleri
arasında oldugu tespit edilmistir. Deney ve kontrol grubunda yer alan kız ögrencilerin basarı
puanları arasında ve deney ve kontrol grubunda yer alan erkek ögrencilerin basarı puanları
arasında anlamlı fark bulunmamıstır (p>0.05). Rosenberg Benlik Saygısı ölçegi puan
ortalamaları, deney ve kontrol grubu arasında anlamlı bir göstermezken (p=.628), düzey
derslikleri arasında anlamlı bir fark göstermektedir (p=.007). Farklılıgın üst-alt düzey
derslikleri ve orta-alt düzey derslikleri arasında oldugu tespit edilmistir. Cinsiyet degiskenine
göre de düzey dersliklerinin ögrencilerin benlik saygısı üzerine etkisi incelenmis, benlik
saygısı puanları, deney grubundaki kızlarla kontrol grubundaki kızlar arasında ve deney
grubundaki erkeklerle kontrol grubundaki erkekler arasında önemli bir farklılık
göstermemektedir.
Elde edilen nitel veriler degerlendirildiginde, ögrenciler düzey dersliklerinde ögrenim
görmekten genel anlamda rahatsızdırlar. Ögretmenler ise düzey dersliklerini kisilik gelisimi
bakımından olumsuz bulmaktadırlar.
The general objective of this research is to expose the effects of between class ability
grouping on science academic cchievement and self esteem of sixth class students and the
students’ and the teachers’ opinions relating to between class ability grouping. The research
was executed in 2005–2006 educational year within a primary school with coedclasses and a
primary school with between class ability grouping in Aydın. The sample of this research is
made of 176 students as an experiment and control group and from the school which has
between class ability grouping, 30 students and 8 teachers showed their opinions about this
practice. In this research, Rosenberg Self Esteem Scale and an achievement test that was
improved and validity- reliability study was done by the researher are used. The opinions of
the students’ and the teachers’ about between class ability grouping were determined with half
feasible interviewing forms. In the research covariance analysis was done to the datas that
were obtained from achievement test and Rosenberg Self Esteem Scale.
As a result, according to the achievement test, there couldn’t be found a meaningful
difference between the experiment and the control group (p=.068), beside this there was
found a meaningful difference between high, medium and low classes (p=.000). The
difference was fixed between high-medium and high-low classes. According to the sex
variable, success of the students’ was searched and it was understood that there is no
meaningful difference among girl students in experiment and control group (p=.251). There is
no meaningful difference among the boy students in experiment and control group (p=.189).
According to the Rosenberg Self Esteem Scale, there couldn’t be found a meaningful
difference between the experiment and the control group (p=.628), beside this there was
found a meaningful difference between high, medium and low classes (p=.007). The
difference was fixed between high-low and medium-low classes. According to the sex
variable, effects of between class ability grouping on self esteem of students were examined
and it was understood that there wasn’t any meaningful difference among girl students in
experiment and control group (p=.719). There wasn’t any difference among the boy students
either (p=.350).
So when the qualitative datas were examined, it was understood that the students were
uncomfortable because of their education in high, medium and low classes. Teachers thought
that between class ability grouping is negative for the students’ personality development.