eArşiv@Adu

6-7 yaş çocuklarının resimlerden oluşturdukları öykülerdeki dil yapıları

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Şen, Muharrem
dc.contributor.author Çiçekler, Canan Yıldız
dc.date.accessioned 2015-05-29T12:07:57Z
dc.date.available 2015-05-29T12:07:57Z
dc.date.issued 2007-01-01
dc.identifier.uri http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=32904610&idt=1
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/245
dc.description.abstract Bu araştırmanın genel amacı; ?Okulöncesi eğitim kurumlarına devam eden 6 yaş ve ilköğretim birinci sınıflara devam eden 7 yaş grubundaki çocukların serbest resim çalışmalarında yaptıkları resme dayalı olarak anlattıkları öykülerde kullandıkları sıfat, zarf, isim tamlamaları ve cümle yapıları; yaş, cinsiyet ve sosyo-ekonomik düzeyleri açısından farklılaşmakta mıdır?? sorusuna yanıt aramaktır. Araştırmanın örneklemi, anasınıfından 36 (18 kız;18 erkek), ilköğretim 1. sınıftan 36 (18 kız;18 erkek) olmak üzere toplam 72 çocuktan oluşmaktadır. Çalışma çocuklara, birbirlerinden etkilenmelerini önlemek amacıyla, bireysel olarak ve sessiz bir odada uygulanmıştır. Araştırmanın uygulama boyutunda odaya alınan her çocuktan serbest resim yapması istenmiştir. Araştırma sonucunda, örneklem grubunda bulunan kız çocukların sıfatları erkek çocuklarından daha fazla kullandıkları saptanmıştır. Öykülerdeki sıfatlar yaş değişkeni açısından incelendiğinde ise, yedi yaşındaki çocukların altı yaşındaki çocuklardan daha fazla sıfatları kullandıkları görülmüştür. Ayrıca sosyo-ekonomik düzey değişkeni açısından da sıfat kullanımlarında alt, orta ve üst sosyo-ekonomik düzeydeki çocuklar arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Çocukların zarf kullanımları ile cinsiyet değişkeni incelendiğinde, erkek çocukların zarfları kız çocuklarından daha fazla kullandıkları sonucu elde edilmiştir. Öykülerdeki zarflar yaş değişkeni açısından incelendiğinde, altı yaşındaki çocuklar yedi yaşındaki çocuklardan daha fazla zarfları kullanırken, sosyo-ekonomik düzey değişkeni açısından bakıldığında ise, üst sosyo- ekonomik düzeydeki çocukların daha fazla zarf kullandıkları görülmüştür. Çocukların isim tamlaması ve cümle yapılarını kullanımları ile cinsiyetleri arasındaki farklılık incelendiğinde, kız ve erkek çocuklar arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Çocukların öykülerde hem isim tamlamasını hem de cümle yapılarını kullanımları yaş değişkeni açısından incelendiğinde, yedi yaşındaki çocukların altı yaşındaki çocuklardan daha fazla kullandıkları görülmüştür. sim tamlaması ve cümle yapılarının kullanımı sosyo-ekonomik düzey değişkeni açısından incelendiğin de ise, üst sosyo- ekonomik düzeydeki çocuklar daha fazla kullanmışlardır. The general objective of this research is to find an answer to the question of whether the adjectives, adverbs, noun phrases and adjective phrases, 6-year olds who attend pre-schools and 7-year olds in the first year of primary school use in stories they tell based on the pictures they do in free painting studies, differ in terms of age, sex and socio-economic levels. The sample of the research is made of 36 (18 girls and 18 boys) from pre-school and 36 (18 girls and 18 boys) from the first year of the primary school and totally 72 children. The study was conducted on students individually and in a quiet room in order for the students not to be affected by one another. In the practice dimension of the research, each child taken to the room was asked to paint freely. At the end of the research it was seen that girls in the sample group used adjectives more than the boys. When the adjectives in the stories were examined in terms of age variable, it was seen that 7-year old children used adjectives more than the 6-year olds. In addition, in terms of the socio-economic level variable, there was no difference among the children from lower, middle and upper socio-economic levels in the use of adjectives. When adverb use of children and sex variable were examined, it was concluded that boys used adverbs more than the girls. When the adverbs in the stories were examined in terms of age variable, it was seen that 6-year old children used adverbs more than the 7-year olds. However, from a socio-economic level variable it was seen that children of upper socio-economic level used them more. When the difference between the use of noun phrase and sentence structure of children and sex were examined, no difference was found between girls and boys. When the use of both noun phrase and sentence structures of children in stories was examined in terms of age variable, it was seen that 7-year-old children used them more than the 6-year old children. When the use of noun phrase and sentence structures was examined in terms of socio-economic level variable, it was seen that children in the upper socio-economic level used them more. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Adnan Menderes Üniversitesi tr_TR
dc.subject Çocuk tr_TR
dc.subject dil gelişimi tr_TR
dc.subject okulöncesi eğitim tr_TR
dc.subject ilköğretim tr_TR
dc.subject öykü tr_TR
dc.subject resim tr_TR
dc.subject Child tr_TR
dc.subject language develoment tr_TR
dc.subject pre-school education tr_TR
dc.subject primary education tr_TR
dc.subject story tr_TR
dc.subject picture tr_TR
dc.title 6-7 yaş çocuklarının resimlerden oluşturdukları öykülerdeki dil yapıları tr_TR
dc.title.alternative Language structures of the 6-7 year-old children in stories made from pictures tr_TR
dc.type Thesis tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster