eArşiv@Adu

Cumhuriyetten günümüze ilköğretim I. kademe sosyal bilgiler programlarının Atatürk ilkelerine göre değerlendirilmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Şen, Muharrem
dc.contributor.author Akalın, Dilek
dc.date.accessioned 2015-05-28T13:03:38Z
dc.date.available 2015-05-28T13:03:38Z
dc.date.issued 2007-01-01
dc.identifier.uri http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=32903609&idt=1
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/243
dc.description.abstract Ulusal Bağımsızlık Savaşı sonrası kurulan Cumhuriyetle birlikte kişi egemenliğinden ulus egemenliğine, dini eğitimden Milli Eğitime geçilmiştir. Nitekim, Osmanlı Devleti'nde eğitimde dini temeller ağır basıyordu. Cumhuriyetin ilanından kısa bir süre sonra yapılan çalışmalarla; çağdaş, laik, bilimsel, eşitlikçi, işlevsel ve milli bir eğitim sistemine doğru gidilmeye çalışılmıştır. Nitekim bu alanda bir dizi kanuni düzenlemeler de yapılmıştır. (Tevhid-i Tedrisat Kanunu, Latin Alfabesinin Kabulü, Millet Mektepleri vb.) Diğer yandan, ilköğretimde yeni düzenlemelere gidilmiş ve yurt dışından yabancı uzmanlar çağırılarak onların da katkılarıyla yeni ilköğretim programları oluşturulmuştur. Bunlar; 1924, 1926, 1930, 1936, 1948, 1962, 1968 programlarıdır. Bu programlarda zamanla değişiklik yapılmıştır. Mevcut program öncesi köklü değişiklikler 1998'de yapılmış ve 2004-2005 öğretim yılına kadar sürmüştür. Daha sonra 2004-2005 öğretim yılında bir taslak program oluşturulmuş ve bu program 2005- 2006 öğretim yılında uygulanmaya konmuştur. 1924'ten 2004-2005 öğretim yılına kadar yürürlükte olan İlköğretim Programının eğitim felsefesinin temelini Atatürk İlkeleri çerçevesinde, cumhuriyetçilik, millilik oluştururken, mevcut programın felsefesini yerelleşme ve küreselleşme oluşturmaktadır. İlköğretim Sosyal Bilgiler Nitekim 1998'den 2004'e kadar okutulan Programının genel amaçlarında Atatürk, Türk, Vatan, Millet, Cumhuriyet ve Milli kavramlar 43 kez işlenmiş iken, mevcut programda 10 kez geçmektedir. 1998'de 5. sınıflarda okutulan Sosyal Bilgiler ders kitabında yer alan ulusal kavramların toplam sayısı 1139'dur. Bu kavramların 1074'ü mevcut programda yer verilmeyen ?Vatan ve Millet? ve ?Cumhuriyete Nasıl Kavuştuk? ünitelerinde yer alıyordu. Mevcut program tüm dünyada bireysel, toplumsal ve ekonomik alanda yaşanmakta olan değişimleri ve gelişmeleri göz önüne alınarak hazırlanmıştır. Ancak, Türkiye Cumhuriyetinin ve Türk Eğitim felsefesinin temelini teşkil eden millilikten uzak olduğu gibi Atatürk İlkelerini ise tamamen kapsamamaktadır. Atatürk İlkelerinin ve Atatürkçülüğün öğrencilere kavratılması konusunda eksiklikler içermektedir. With the Republic founded after the National Independence War, individual dominance changed into national dominance and religious education changed into National Education. Indeed, in the education of the Ottoman Empire, religious bases were dominant. With the practices made a little while after the declaration of the Republic, it was struggled to go towards an education system which is contemporary, secular, scientific, egalitarian, functional and national. In fact, a number of legitimate arrangements were done on this area. (Tevhid-i Tedrisat Law, the acceptance of Latin alphabet, Nation schools, and so fort.) On the other hand, new arrangements were done in the primary school education and new education programs were developed with the contributions of the foreign experts invited from abroad. These are the 1924, 1926, 1930, 1936, 1948, 1962, 1968 programs. Some alterations were done on these programs by time. The radical changes before the existing program were done in 1998 and continued until the 2004-2005 education year. Later on, in the 2004-2005 education year, a draft was designed and this was put into practice in the 2005-2006 academic year. The education philosophy of primary school programs in validity from 1924 to 2004-2005 academic year is based on republicanism and nationalism in the framework of Atatürk?s principles. As for the existing program, the philosophy is based on regionalism and globalization. In fact, Atatürk, Turk, homeland, nation, and national concepts were repeated 43 times in the general objectives of the primary school Social Studies curriculum but these concepts were repeated only 10 times in the existing program. In 1998, the total number of national concepts in the Social Studies coursebooks of the 5th grades was 1139. and 1074 of these concepts were in the units named `Homeland and Nation? and `How we reached Republic? which are not in the current program. The current program was prepared taking into consideration the alterations and developments on individual, social and economic areas. However, it is away from the nationalism which forms the basis of Turkish Republic and Turkish Education Philosophy and it does not usually completely cover the principles of Atatürk. There are some deficiencies in terms of gaining students the principles of Atatürk and Kemalism. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Adnan Menderes Üniversitesi tr_TR
dc.subject Atatürkçülük tr_TR
dc.subject Atatürk İlkeleri tr_TR
dc.subject Milli Eğitim tr_TR
dc.subject Program tr_TR
dc.subject İlköğretim tr_TR
dc.subject Kazanım tr_TR
dc.subject Kemalism tr_TR
dc.subject Principles of Atatürk tr_TR
dc.subject National Education tr_TR
dc.subject Program tr_TR
dc.subject Primary Education tr_TR
dc.subject Achievement tr_TR
dc.title Cumhuriyetten günümüze ilköğretim I. kademe sosyal bilgiler programlarının Atatürk ilkelerine göre değerlendirilmesi tr_TR
dc.title.alternative The evaluation of first degree social studies programs in primary school education from republic to the present day according to the principles of Atatürk tr_TR
dc.type Thesis tr_TR
dc.contributor.authorID TR125165 tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster