eArşiv@Adu

Şizofreni hastalarının bakım vericilerine yapılan psikoeğitimin hastalardaki klinik gidişe ve bakım vericilerin duygu dışavurumu düzeylerine olan etkisi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Arslantaş, Hülya
dc.contributor.author Sevinçok, Levent
dc.contributor.author Uygur, Bülent
dc.contributor.author Balcı, Volkan
dc.contributor.author Adana, Filiz
dc.date.accessioned 2016-02-18T14:10:01Z
dc.date.available 2016-02-18T14:10:01Z
dc.date.issued 2009
dc.identifier.citation Arslantaş, H., Sevinçok, L., Uygur, B., Balcı, V., Adana, F. (2009). Şizofreni hastalarının bakım vericilerine yapılan psikoeğitimin hastalardaki klinik gidişe ve bakım vericilerin duygu dışavurumu düzeylerine olan etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 10(2), 3-10. tr_TR
dc.identifier.issn 2149-9063
dc.identifier.uri http://meandrosmedicaljournal.org/article_9418/Impacts-Of-Psychoeducation-Among-The-Caregivers-Of-Schizophrenic-Patients-To-Both-Clinical-Course-Of-The-Illness-And-To-The-Level-Of-Expressed-Emotion-In-Caregivers
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/1945
dc.description.abstract OBJECTIVE: The aim of this study was to examine the impacts of psychoeducation among caregivers of schizophrenic patients on both clinical course of the illness and on the level of expressed emotion(EE) in them. MATERIALS and METHODS: The sample included schizophrenic patients who were admitted to psychiatry department as inpatients and their primary caregivers (N=39). Initially, a sociodemographic data form, Expressed Emotion Scale, Social Support Scales, State Anxiety Levels(STAI-I),The Inventories of Beck Depression and Anxiety were administered to 39 caregivers who aggreed to participate to the study. Also, the thirty-nine patients were assessed through by a sociodemographic data form, The Scales of Clinical Global Impression (CGI), and Calgary Depression; Positive and Negative Syndrome Scale (PANSS) and Brief Psychiatric Rating Scale (BPRS). A sixteen hours-structured expressed emotion education was administrated to caregivers within two weeks. The same scales were repeated at the end of third month following the education to seventeen schizophrenic subjects and their caregivers. RESULTS: There were no significant differences between the clinical scores before and after Psychoeducation.We found no significant improvement in EE levels of caregivers. In addition, the scores of EE tended to decrease by the end of third month following education (p=0,057). The significant correlation between the scores of EE and the duration of illness(r=0.51, p=0.03) may suggest a decline to healthy conditions in EE reaction levels during the long-term course of the illness. CONCLUSION: Psycho-educational programs as one of the fundamental nursing responsibilities are very important in adaptation of patients and their families to the institutions. Although it couldn't be shown in this study, it may be stated that, in schizophrenia therapy, in addition to the drug therapy and psychotherapeutic interventions to the patients psycho-educational programs for the families and caregivers might contribute to improve the expression of emotions, effective on the prognosis of the disease. tr_TR
dc.description.abstract AMAÇ: Bu araşmanın amacı şizofreni hastalarına bakım veren ailelere yapılan psikoeğitimin, hastaların klinik gidişine ve bakımvericilerin duygu dışavurumu (DD) düzeyleri üzerine olan etkisini incelemektir. GEREÇ ve YÖNTEMLER: Araşmanın örneklemini Adnan Menderes Üniversitesi (ADÜ) psikiyatri kliniğine Mart 2004-Mart 2005 tarihleri arasında yatısı yapılan şizofreni hastaları ve bu hastaların primer bakım vericileri olusturmustur (N=39). Uygulamanın başında bir psikiyatri hemşiresi tarafından çalışmaya katılmayı kabul eden bakımverici 39 kisiye sosyodemografik özellikler soru formu, Duygudışavurum Ölçegi (DDÖ),Aile veArkadas Sosyal Destek Ölçekleri, 2 psikiyatrist tarafından Durumluk Kaygı Ölçegi (STAI-I), Beck Depresyon ve Anksiyete Ölçekleri; hastalara, psikiyatri hemşiresi tarafından sosyodemografik özellikler soru formu ve 2 psikiyatrist tarafından Klinik Global Izlenim (KGI), Kısa Psikiyatrik Degerlendirme Ölçegi (BPRS), Calgary şizofrenide Depresyon (CSD) Ölçegi, Pozitif ve Negatif Sendrom Skalası (PANSS)Ölçegi uygulanmıştır. Uygulamaya katılan bakımvericilere 2 hafta boyunca toplam 16 saat yapılandırılmış psikoeğitim uygulanmıştır. Eğitim verildikten sonraki 3.ayın sonunda aynı ölçekler yeniden uygulanmış, ancak çeşitli nedenlerle hastaneye gelmeyen 22 şizofreni hastası ve bakım vericisine ölçekler uygulanamamıştır. Bu nedenle çalışma 17 şizofreni hastası ve bakımvericisi ile tamamlanmıştır. BULGULAR: Hastaların başlangıç klinik skorları ile eğitim programından üç ay sonraki klinik skorlar arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır. Bakım vericilerinin DD düzeylerinde eğitimle bir düzelme görülmemiş, ancak 3.ay sonunda DDÖ skorlarında istatistiksel anlamlılık düzeyine ulaşmasa da bir azalma eğilimi olduğu bulunmuştur (p=0,057). Eğitim programı bakım vericilerin arkadas ve aile sosyal destek algısını da etkilememiştir. DD skorları ile hastalık süresi arasında anlamlı düzeyde bir pozitif korelasyon bulunduğu için(r=0.51,p=0.03), hastalık süresi uzadıkça DD tepkilerinin sağlıklı düzeylere yaklastığı düşünülmüştür. SONUÇ: Temel hemşirelik sorumluluklarından biri olan psikoeğitimsel programlar hastaların ve ailelerinin topluma ve kurumlara uyum sağlamalarında son derece önemlidir. Bu çalışma ile gösterilememiş olsa bile şizofreni tedavisinde hastaya yönelik uygulanan ilaç tedavisi ve psikoterapötik girişimlerin yanında, ailelere ve bakım vericilere uygulanacak psikoeğitim programının hastalığın prognozunda etkili bir durum olan duygu dışavurumuna önemli katkılar sağladığı söylenebilir. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Şizofreni tr_TR
dc.subject Bakım Verici tr_TR
dc.subject Duygu Dışavurumu tr_TR
dc.subject Psikoeğitim tr_TR
dc.subject Expressed Emotion tr_TR
dc.subject Schizophrenia tr_TR
dc.subject Caregivers tr_TR
dc.subject Psychoeducation tr_TR
dc.title Şizofreni hastalarının bakım vericilerine yapılan psikoeğitimin hastalardaki klinik gidişe ve bakım vericilerin duygu dışavurumu düzeylerine olan etkisi tr_TR
dc.title.alternative İmpacts of psychoeducation among the caregivers of schizophrenic patients to both clinical course of the illness and to the level of expressed emotion in caregivers tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi tr_TR
dc.contributor.authorID TR114824 tr_TR
dc.contributor.authorID TR150669 tr_TR
dc.contributor.authorID TR246610 tr_TR
dc.contributor.authorID TR115084 tr_TR
dc.contributor.department Adnan Menderes Üniversitesi Aydın Sağlık Yüksekokulu, Psikiyatri Hemşireliği tr_TR
dc.identifier.volume 10 tr_TR
dc.identifier.issue 2 tr_TR
dc.identifier.startpage 3 tr_TR
dc.identifier.endpage 10 tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster