Bu araştırmanın amacı 9.Sınıf Bilgi ve İletişim Teknolojisi dersinde mizah
ve kavram karikatürü kullanımının öğrenci başarısına, tutumuna, kaygıya ve
kalıcılığa etkisinin incelenmesidir. Çalışmada ön test son test kontrol gruplu yarı
deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma 2013-2014 eğitim-öğretim yılı birinci
döneminde Aydın İli İncirliova İlçesi Ahmet Çallıoğlu Çok Programlı Lisesi’nde
öğrenim görmekte olan 30 öğrenci deney grubunda ve 30 öğrenci de kontrol
grubunda olmak üzere toplam 60 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Deneysel
uygulama “Bilgi Teknolojisinin Temel Kavramları” ünitesinde yedi hafta süreyle
yürütülmüştür. Kontrol grubunda dersler mevcut Bilgi ve İletişim Teknolojileri
Dersi öğretim programı doğrultusunda işlenirken, deney grubunda ise dersler
kavram karikatürleri ve mizah unsurlarıyla desteklenmiştir. Deney ve kontrol grubu
öğrencilerine tutum ölçekleri ve geliştirilen akademik başarı testi, ön test ve son test
olarak uygulanmıştır. Öğrencilerin kalıcılık puanlarına ilişkin veriler uygulamadan
altı hafta sonra uygulanan kalıcılık testi ile elde edilmiştir. Toplanan veriler SPSS
15.0 programıyla analiz edilmiştir. Mizah ve kavram karikatürleriyle yapılan
öğretimin, bilgi ve iletişim teknolojisi ders başarısını, derse yönelik tutumu ve
öğrenilen bilgilerin kalıcılığını olumlu yönde etkilediği, kaygıyı ise azalttığı
sonuçlarına ulaşılmıştır.
The purpose of this study is to investigate the effect of using humour and
concept cartoons in 9th grade ICT lesson on students’ academic achievement,
attitude toward the lesson, anxiety about the lesson and retention of knowledge. A
pre-test, post-test quasi-experimental design was employed in the study. Sixty
students (30 for each), who were attending to the Ahmet Çallıoğlu Multi
Programmed High School in Aydın, İncirliova county in 2013-2014 academic year,
involved in experimental and control groups equally. The instructional process
within the ‘Basic Concepts of Information Technology’ unit lasted for seven weeks
for both experimental and control groups. While the control group received the
lessons according to formal curriculum as was indicated and declared by the
Ministry of National Education, the experimental group’s lessons were always
supported by concept cartoons and sets of humor. Both groups received academic
achievement tests and attitude scales toward the lesson at the beginning and the end
of the instruction. Besides, the students in both groups also received a permanency
test six weeks later than the instruction. Data collected was analyzed through SPSS
15.0. The results showed that implementing humor and concept cartoons in 9th
grade ICT lesson increased the success of students and attitude toward the lesson,
decreased the anxiety level of the students, and also affected the retention of
knowledge positively.