Araştırmanın genel amacı, son yıllarda ülke gündeminden düşmeyen ve dünya
ülkelerinde önemli bir yere sahip olan özel okulların, Türk eğitim sistemindeki yeri ve
önemini tartışmaktır. Özel okullar devletin eğitim yüküne artı bir yük müdür yoksa devletin
eğitim konusundaki ağır yükünü paylaşan bir paydaş mıdır? Bu okulların eğitim sistemine
katkısı nedir? Bu okulların iktisadi etkisi var mıdır? Bu okulların mali etkisi var mıdır? gibi
sorulara cevaplar aranmıştır.
Bu araştırma, Türkiye’de faaliyette bulunan gerçek ve tüzel kişilerce açılan özel
okulları kapsamaktadır. Türkiye’de eğitim alanındaki en büyük sorun, eğitime olan talep artışı
ve buna bağlı olarak devletin bu talebi karşılamaktaki fiziki ve ekonomik yetersizliğidir. Bu
sorunu aşmanın bir yolu da özel okulların çoğaltılmasıdır. Özel okulların ekonomik katkıları;
özel okulların ödediği vergiler, özel okulların personel istihdamı, özel okulların devletin
eğitim yüküne katkıları gibi ekonomik verilerden elde edilen sonuçlara göre incelenmiş ve
çözüm önerileri sunulmuştur.
Araştırmanın sonucunda özel okul sayılarının arttırılması eğitim sektöründe rekabeti
doğuracaktır. Rekabetin artması ile birlikte daha kaliteli eğitim hizmeti sunma imkânı
sağlanacaktır. Özel okulların yaygınlaşması sonucunda, devlet ekonomik anlamda önemli
ölçüde tasarruf yapacaktır. Buna bağlı olarak da devlet öğrenci başına düşen harcamalarını
yükseltebilecek, bu da devlet okullarındaki kaliteyi yükseltecektir.
The general purpose of the research is to study what the financial impacts of private
high schools, which have not fallen off the agenda of the country and have had an important
place in world countries in recent years. Also these schools are discussed an aspect of the
place and importance in the Turkish education system. Will private schools be burden to
government or have a role to share heavy burdens on education of Turkish State? What is the
contribution of these schools into the education system? Is there an economic impact of these
schools? Is there a financial impact of these schools? It has sought answers to these kind of
questions.
In this study includes private schools, which are in service in Turkey and were opened
by natural and legal persons. The biggest problem in the field of education in Turkey is the
increase in the demand for education and accordingly the physical and economic
inefficiencies of the state in meeting this demand. One way to overcome this problem is the
replication of private schools. Economic contributions of private schools were examined
according to the results obtained from economic data such as taxes they pay, their staff
recruitment; their contributions to the state's education charge, and solutions were presented
As a result, increasing the number of private schools will have competition in the
education sector. Along with the increase in competition will be possible to provide more
quality education services. As a result of the expansion of private schools, the state could
make significant savings in the economic sense. Accordingly, the state could increase its
spending per student and this could improve the quality of education in public schools.