"Burnout Sendromu" duygusal etkili durumlara uzun süre maruz kalınmasıyla
karşımıza çıkan duygusal tükenmişlik, duyarsızlaşma ve kişisel başarının azalmasıyla ilişkili
bir olgu olarak tanımlanmaktadır.
Bu çalışmanın amacı 5 yıldızlı otellerin yiyecek ve içecek personelinin tükenmişlik
seviyelerini belirlemektir. Çalışma, Aydın ilinin Kuşadası ilçesinde 2013 yılı Temmuz ile
Ağustos ayları arasında 5 yıldızlı otellerde çalışan yiyecek ve içecek personeli üzerinde
yapılmıştır.
Verilerin değerlendirilmesinde sırasıyla Maslach Tükenmişlik Ölçeği ve Kişisel Bilgi
Formu çalışanların tükenmişlik seviyelerini ve mesleki tatminlerini belirlemek amacıyla
kullanılmıştır. Anketlerden elde edilen tüm verilerin SPSS 15.0 kullanılarak analizleri
yapılmıştır. Geçerlilik analizi, Bağlantısız Örneklemler için T Testi ve Tek Yönlü Varyans
Analizi testi, katılımcılardan alınan bilgileri değerlendirmek ve analizleri değerlendirmede
kullanıldı.
Çalışmanın sonuçları, yiyecek ve içecek personelinin duygusal tükenmişlik
seviyelerinin orta, duyarsızlaşma seviyelerinin yüksek ve kişisel yeterlilik düzeylerinin
yüksek olduğunu göstermiştir. Bu veriler göz önüne alındığında otel çalışanlarının genel
tükenmişlik seviyelerinin orta derecede olduğu düşünülebilir. Bununla beraber yiyecek ve
içecek bölümünde çalışan personelin ortalama tükenmişlik seviyeleri alt parametreleri
arasında istatistiksel olarak farklılıklar olduğu ve bunların demografik özelliklerden ve çeşitli
faktörlerden etkilendiği belirlenmiştir. Bu farklılıklara neden olan faktörler, cinsiyet, medeni
durum, eğitim durumu, işletmedeki çalışma şekli, çalışılan pozisyondaki çalışma süresi,
çalışılan gün sayısı, günlük çalışma süresi, işletmede çalışma süresi ve iş değiştirmeyi
isteğinin olup olmadığı şeklinde belirlenmiştir.
Burnout syndrome has been defined as a state of emotional exhaustion,
depersonalisation, and a decreased sense of personal accomplishment caused by long term
involvement in situations that are emotionally demanding.
The aim of this study is to determine burnout level of food and beverage personnel in
the 5 stars hotels. The study performed in 5 stars food and beverage personnel who work in
Kusadasi-Aydin in 2013 between July and August.
The Maslach Burnout Inventory and the Personel Information Form was used to
assess burnout and job satisfaction respectively. All data obtained from surveys were
analyzed by using SPSS 15.0. Reliability analysis, independent sample t- tests and one- way
ANOVA tests were performed to analyze and evaluate data obtained from the questioners.
The findings of the study indicated that food and beverage personnels’ level of
emotional exhaustion was medium, depersonalization was high and personal
accomplishment was high. In this respect it could be considered that hotel employees’
general level of burnout was medium. Beside this, a statistically meaningful variation was
observed between food and beverage personnels’ average scores of burnout sub-dimensions
according to demographic and variety of features; were differed statistically in the variables
such as gender, marital status, educational level, the position in the business, time of position
in the business, the number of working days per week, daily working hours, time of working
in the business and the request for the changing job.