Bu araştırmanın amacı, ilkokul dördüncü sınıf matematik dersi Ondalık Kesirler
konusunun Matematik Tarihi kullanılarak öğretiminin öğrencilerin akademik başarısı,
hatırda tutma düzeyi ve motivasyonu üzerindeki etkilerini belirlemektir.
Bu araştırma nicel araştırma desenlerinden ön test-son test kontrol gruplu yarıdeneysel
araştırma desenindedir. Ayrıca Matematik Tarihi’nin matematik öğretiminde
kullanılması ile ilgili deney grubundaki sınıf öğretmeninin görüşleri alınarak araştırmaya
nitel bir boyut katılmıştır.
Araştırma 2014-2015 eğitim-öğretim yılının ikinci yarısında Aydın ilinde farklı
ilçelerdeki iki ilkokulun 4. sınıflarında okuyan deney ve kontrol gruplarını oluşturan
öğrencilerle gerçekleştirilmiştir. Araştırma 26’sı deney grubunda ve 26’sı kontrol
grubunda olmak üzere toplam 52 öğrenci ile yürütülmüştür. Deney grubuna Matematik
Tarihi kullanılarak, kontrol grubuna ise Matematik Tarihi kullanılmadan matematik
öğretimi gerçekleştirilmiştir.
Deney ve kontrol grubuna uygulama öncesi ve sonrasında Genç (2015) tarafından
geliştirilen “Ondalık Kesirler Başarı Testi (OKBT)” ile Ersoy ve Öksüz (2015) tarafından
geliştirilen “İlkokul Matematik Motivasyon Ölçeği (İMMÖ)” uygulanmıştır. Deney
grubunda süreci gözlemleyen sınıf öğretmeni ile yarı yapılandırılmış görüşme formu ile
görüşme gerçekleştirilmiş, betimsel analiz yapılarak çözümlenmiştir. Araştırmaya katılan
deney ve kontrol gruplarının Ondalık Kesirler konusuna ilişkin hatırda tutma düzeylerini
belirlemek amacıyla uygulamanın bitiminden sekiz hafta sonra “Ondalık Kesirler Başarı
Testi (OKBT)” tekrar uygulanmıştır.
Elde edilen veriler SPSS 15.0 istatistiksel analiz yazılımı kullanılarak analiz
edilmiştir. Araştırmanın sonucunda Matematik Tarihi kullanımının ilkokul dördüncü sınıf
öğrencilerinin Ondalık Kesirler konusundaki akademik başarılarını, hatırda tutma
düzeylerini ve matematik öğrenmeye yönelik motivasyonlarını önemli ölçüde yükselttiği
sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca süreci gözlemleyen sınıf öğretmeninin Matematik
Tarihi’nin matematik öğretiminde kullanımına yönelik görüşlerinin olumlu yönde olduğu
görülmüştür.
The aim of this research is to determine the effect of using history of
mathematics in order to teach the Decimal Fractions, an elementary school fourth grade
course subject, on students’ academic achievement, retention and motivation level.
This study been structured in the form of quantitative and quasi-experimental
design including pretest-posttest control group. In addition, this study exhibits a
qualitative aspect based on views of classroom teacher partaking in experimental group
regarding using the history of mathematics in math teaching.
This study has been conducted in the second semester of 2014-2015 academic
year with fourth grade students reclassified as experimental and control groups in two
elementary schools of different districts in the city of Aydin. In total, 52 students, 26 of
which for experimental group and remaining equal half for control group were
participants of the research. In the experimental group math was instructed through
using history of mathematics, as for the control group, it was instructed without using
history of mathematics.
Before and after the research practice AToD test (Achievement Test on
Decimals) developed by Genc (2015) along with PSMMS (Primary School
Mathematics Motivation Scale) developed by Ersoy and Oksuz (2015) have been
implemented in both classes. In the experimental group, class teacher observed the
process were interviewed through semi-structured form and the interview data were
analysed descriptively. Achievement Test on Decimals has been implemented again
after eight week following the research practice to determine retention level of Decimals
in the experimental and control groups of research.
Data obtained were analysed using SPSS 15.0 statistical analysis software. In
this study following conclusion has been reached: The Use of History of Mathematics
has considerably increased the level of student success, retention level of Decimals and
motivation level towards mathematics. Furthermore views of a class teacher who has
observed the process related to the use of history of mathematics in math teaching are positive.