Bu çalışma, değer zinciri yöntemini detaylı bir şekilde incelemenin yanı sıra, kruvaziyer turizmi tur organizasyonunda değer zincirinde yer alması gereken değişkenleri ortaya çıkarmak amacını taşımaktadır. Çalışma nitel araştırma yöntemi ile gerçekleştirilmiş olup, veri toplama aşamasında mülakat tekniği kullanılmıştır. Çalışmada, birincil kaynak olarak Aydın’ın Kuşadası ilçesinde bulunan kruvaziyer turizmi ile ilgili olan seyahat acentelerinden faydalanılmıştır. Bu şirketlerin Kuşadası limanına demirleyen kruvaziyer gemilerine hizmet verirken hazırlamış oldukları paket turların içeriği, değer zinciri analizi çerçevesinde incelenerek ve bu süreç içerisinde yer alan aşamaların hangisinin güçlü, hangisinin zayıf olduğunu ortaya konulmaya çalışılmıştır. Analiz sonucu; hangi halkanın diğerlerinden daha değerli olduğunu, hangi halkanın desteğe ihtiyacı olduğunu göstermiştir. Ortaya çıkan zayıf yönlerin işlevsel hale getirilmesi için çeşitli önerilerde bulunulmuştur. Bu araştırma ile liman kentlerimizde hizmet veren seyahat acentelerinin işletme içi yönetimsel avantajlarının veya dezavantajlarının farkına varmaları ve bu doğrultuda işletme politikalarını gözden geçirmeleri beklenmektedir.
Main objective of this study is to reveal the variables which must be included within value chain analysis of tour organizations in cruise tourism as well as is to investigate value chain model. The study was being accomplished with qualitative research method and interview method was being used in data collection process. In this paper, Kuşadası cruise travel agencies in the district of Aydın was utilized as primary source. The contents of package tours which are prepared and served to the cruise ships anchored to the Kuşadası port were examined by the frame of value chain analysis. Hence, which of the stages in this process are stronger or weaker are attempted to be put forward. Analysis result reveals us which link is more valuable, which link needs to be supported. Eventually, various proposals are presented in order to make weak aspects more functional. With this study, it is expected that travel agencies which are operating in port towns will realize their internal administrative advantages and disadvantages and will review their operational policies in this direction.