dc.contributor.advisor |
Kılıç, Yavuz |
|
dc.contributor.advisor |
Sarı, Mehmet Ali |
|
dc.contributor.advisor |
Kart, Berfin |
|
dc.contributor.author |
Gök, Ahmet |
|
dc.date.accessioned |
2016-01-29T07:48:55Z |
|
dc.date.available |
2016-01-29T07:48:55Z |
|
dc.date.issued |
2015-01-01 |
|
dc.date.submitted |
2015 |
|
dc.identifier.uri |
http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=53463170&idt=1 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/1480 |
|
dc.description.abstract |
Ötanazi etik alanda ama özellikle tıp etiği alanında sıklıkla tartışılan önemli
sorunlarından biridir. Ne var ki tartışma genellikle felsefi etikten kopuk olarak
sürdürülmektedir. Oysa sorun etik (felsefi etik) alandan uzaklaşmadan yapılması
durumunda, insan ve değer felsefesinin, etiğin ötanazi tartışmalarına ışık tutacağı
söylenebilir. Bu tezde amaçlanan, ötanaziye Aristoteles’in etik görüşü bağlamında
bakıldığında, bu bakışın, ötanazide ortaya çıkan kimi sorunların çözümünde etkili
olacağını ortaya koymaktır.
Bu amacın gerçekleşmesi için, birinci bölümde etiğin neliği, onun ahlaktan farkı
gösterilmeye çalışılmıştır. Etik ile ahlak aynı görüldüğünde, ötanazi sorunları hakkında
tartışmak bile olanaksız hale gelir. Çünkü belirli bir yerde ve zamanda geçerli olan,
ahlak anlayışları, bize genele ilişkin bir öneride bulunur, ama her bir durumda yeniden
bir değerlendirme yapılması gerektiğini bize söyleyemez. Ayrıca bu bölümde, ötanazi
meslek etikleri, özel olarak da tıp bağlamında tartışıldığından meslek etiklerinin amacı
ve felsefi etikten farkı da ortaya konulmaya çalışılmıştır.
İkinci bölümde genel olarak ötanaziden ne anlaşıldığı, ötanazi türlerinin neler
olduğunu üzerinde durulmuştur. Ötanazide ortaya çıkan sorunlar ise Aristoteles’in etiği
bağlamında ele alınmıştır. Aristoteles’in eylemler ayrımı, eylemin gerçekleştirildiği ana
bakılması gerektiği, eylemin gerçekleştiği durumda başka ne türden eylem olanaklarının
olduğu düşüncesinin ötanazi tartışmaları için de önemli olduğu gösterilmeye
çalışılmıştır.
Üçüncü ve son bölümde ise, ötanazinin yaşamla ölüm, ölümle cinayet arasında
bir yerde duran çok hassas bir durum olduğu belirtilmiştir. Bu nedenle Aristoteles’in
belirttiği tarzda, her bir durumu (her bir vakayı, hastayı ya da kişiyi) tekliğinde ele
ii
almanın ve değerlendirmenin gerekli olduğu; bunu değerlendiren hekimin meslek bilgisi
yanında, etik, değer ve değerler bilgisinin de mutlak gerekli olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Euthanasia is one the important questions often discussed in ethical field,
specially in medical ethics or bioethics. But the discussion is usually carried out in
isolation from philosophical ethics. It may be said that philosophical anthropology,
axiology and ethics can enlighten the discussions of euthanasia, when it is done without
departing from ethics (philosophical ethics). What is the aimed at in this thesis is, when
euthanasia is examined with the ethical viewpoint of Aristoteles, to submit that his view
can be effective in solving some problems arising from euthanasia.
To gain this goal, the definition of ethics, and its difference from morals is tired
to be shown in the first chapter. When we view ethics and morals the same, it becomes
almost impossible to discuss the problems of euthanasia. Because morals
understandings of a certain time and place give us a proposal in general but doesn’t tell
us the fact that a new evaluation should be done in each case. However, since in this
chapter euthanasia is discusssed in the context of ethics of each profession and specially
medical ethics, the objective of professional ethics and its difference from philosophical
ethics are tried to be shown.
In the second chapter, in general, it has been focused on what is understood from
euthanasia and what the euthanasia kinds are. And the problems arose at euthanasia has
been discussed in the context of Aristotele’s ethics. Aristotele’s distinction between
actions, the necessity of viewing the moment the action was realized and the thought of
what kind of action possibilities would be more in the case of the action in question was
taken place all have been of a great importance from the point of view of euthanasia
discussions and also this has been tried to indicate.
iv
In the third and final chapter, it has been stated that euthanasia is such a touchy
condition stands between life and death or death and murder. So as Aristoteles
indicated, it is neccesarry to approach and evaluate each case ( the event, the patient, or
the person) individually. It has been concluded that the doctor who evaluates the case
should have not only the professional knowledge but also the ethics and value and
values as well. |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Ötanazi |
tr_TR |
dc.subject |
Aydınlatılmış Onam |
tr_TR |
dc.subject |
Eylem |
tr_TR |
dc.subject |
Etik |
tr_TR |
dc.subject |
Değer |
tr_TR |
dc.subject |
Değerler |
tr_TR |
dc.subject |
Euthanasia |
tr_TR |
dc.subject |
Informed Consent |
tr_TR |
dc.subject |
Action |
tr_TR |
dc.subject |
Ethics |
tr_TR |
dc.subject |
Value |
tr_TR |
dc.subject |
Values |
tr_TR |
dc.title |
Aristoteles'in etik görüşü bağlamında ötanazi |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Euthanasia in the context of aristotle's ethics opinion. |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
TR215344 |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe Bölümü, Felsefe Anabilim Dalı, Felsefe Bilim Dalı |
tr_TR |