Aracı kurumlar, islevleri itibariyle sermaye piyasaları içinde oldukça önemli bir
yere sahiptir. Yatırımcıların finansal sistem içinde faaliyet gösteren bu aracı kurumları
hangi faktörlere göre tercih ettiği önem arzeden bir konudur. Çünkü gittikçe artan
rekabet kosulları nedeniyle, aracı kurumların daha çok müsteriye sahip olabilmek için,
müsteri beklentilerini en iyi biçimde karsılayabilmesi gerekmektedir.
Bu çalısmanın amacı, Türkiye’de aracı kurulusların gelisiminin incelenmesi ve
yatırımcıların aracı kurulus seçimini etkileyen unsurların tespit edilmesidir. Bu amaçla,
çalısmada öncelikle finansal piyasalar üzerinde durulmus; bu kapsamda para ve sermaye
piyasalarının tüm unsurları ayrıntılı olarak anlatılmıstır. Ardından, aracı kurulusların
sermaye piyasaları içindeki yeri ve öneminin ortaya konulabilmesi için, çesitli
kaynaklardan elde edilen bilgiler, istatistikler ve diğer veriler incelenmis ve bunlarla
ilgili değerlendirmeler yapılmıstır.
Çalısmanın uygulama bölümünde, yatırımcılara uygulanan kapsamlı bir anket
vasıtasıyla veriler toplanmıs, bu verilere faktör analizi yapılmak suretiyle de,
yatırımcıların aracı kurum seçimini etkileyen faktörler ortaya konulmustur. Belirlenen
bu faktörlerin aracı kuruluslar tarafından dikkate alınması halinde, hem aracı kuruluslar
müsteri memnuniyetini daha iyi bir biçimde yerine getirebilecek, hem de bu kuruluslar
sektördeki rakiplerine göre hizmetlerini daha kaliteli bir biçimde sunabilme fırsatı elde
edebileceklerdir.
Intermediary institutions, with respect to their functions, have an important place
in the capital markets. Factors that affect investors’ preference about selecting
intermediary institutions, which operate in the financial systems, is a matter of great
importance. Because of the growing competition and to have more and more customers,
intermediary institutions should meet customer’s expectations in the best possible way.
The purpose of this study, investigation of the development of intermediary
institutions in Turkey and revealing factors that influencing the investors’ choice of
intermediary institutions. For this purpose, role and importance of intermediaries in the
capital markets have been examined with information obtained from various sources.
Then, the factors influencing the investors’ choice of intermediary institutions have
been explained by collecting the data through a questionnaire applied to investors and
practicing factor analysis.
In the application part of the study, data were collected through a comprehensive
survey applied to investors as well as the factors that affect the investors choice of
intermediary institutions have been introduced by using factor analysis. If these
designated factors are taken into account by the intermediary institutions, not only
intermediary institutions will fulfill the customer satisfaction in a beter way, but also
these organizations will be able to offer better quality of services compared to its
competitors in the industry.