eArşiv@Adu

Okul öncesi öğretmenlerinin yeterlilik düzeyleri

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Yalın Uçar, Meltem
dc.contributor.author Türkeç Aktaş, Yasemin
dc.date.accessioned 2016-01-25T07:10:57Z
dc.date.available 2016-01-25T07:10:57Z
dc.date.issued 2012
dc.date.submitted 2012
dc.identifier.uri http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=32899804&idt=1
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/1343
dc.description.abstract Araştırma, okul öncesi öğretmenlerinin yeterlilik düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Aydın il ve ilçe merkezinde bulunan 96 ilköğretim okulunda görev yapmakta olan 165 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma, tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak 'Okul Öncesi Öğretmenleri Gelişim ve Değerlendirme Alanı Yeterlilik Ölçeği' kullanılmıştır. Sözü edilen araç, Milli Eğitim Bakanlığı'nın Öğretmen yeterlikleri çalışması kapsamında yapılandırmış olduğu Okul Öncesi Öğretmeni Özel Alan Yeterlik ifadelerinin, ölçek maddelerine dönüştürülmesi sonucunda geliştirilmiştir. Okul Öncesi Öğretmenleri Gelişim ve Değerlendirme Alanı Yeterlilik Ölçeği iki bölümden oluşmaktadır. İlk bölüm okul öncesi öğretmenlerinin kişisel bilgilerini ve görev yaptıkları kurumdaki velilerinin sosyo-ekonomik düzeylerini belirlemeyi amaçlayan 6 değişkeni içermektedir. İkinci bölüm ise, okul öncesi öğretmenlerinin öğretmenlik meslek bilgisi yeterliliklerine ilişkin görüşlerini belirlemeye yönelik 34 maddeden ve dokuz alt boyuttan oluşmaktadır. Verilerin çözümlenmesinde, araştırmanın alt problemlerinin çözümlenmesine uygun istatistiklerden, aritmetik ortalama, frekans ve yüzde değerleri hesaplanmıştır. Ayrıca One Way Anova, LSD testi, T-testi, Tukey Çoklu Karşılaştırmalar Testi kullanılmıştır. Araştırmada, okul öncesi öğretmenlerin ölçme aracında yer alan maddelerin tümüne ilişkin katılımları genellikle 'tamamen katılıyorum' düzeyinde olmuştur. Okul öncesi öğretmenleri, ölçme aracında yer alan dokuz alt boyuttan 'Öğrenme Sürecini Planlayabilme' konusunda kendilerini en yüksek düzeyde yeterli olarak betimlerken, 'Meslektaşları ile İşbirliği Yapabilme' yeterliği açısından kendilerini diğer alt boyutlara göre daha az yeterli gördükleri tespit edilmiştir. Ölçme aracında yer alan tüm alt boyutların birbiriyle anlamlı bir ilişki içerisinde olduğu belirlenmiştir. Bunlara ek olarak, okul öncesi öğretmenlerinin A3 düzeyindeki yeterlikler açısından kendilerini A1 ve A2 düzeyindeki yeterliklere göre daha az yeterli gördükleri sonucuna ulaşılmıştır. Okul öncesi öğretmenlerin mezun oldukları okul, sözleşmeli ya da kadrolu olma durumları ve bölümlerini istekli olarak seçip seçmeme durumları ile yeterlilik düzeyleri arasında anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır. Araştırmanın sonuçları, okul öncesi öğretmenlerinin kıdemleri arttıkça 'Farklı Öğrenme İhtiyacı Olan Çocuklara Yönelik Çalışmalar Yapabilme' yeterliliklerinin de arttığını göstermiştir. Yine görev yapılan okulun sosyo-ekonomik koşullarının olumlu niteliğinin, okul öncesi öğretmenlerinin 'Eğitim Programını ve Çocukların Gelişimini Değerlendirebilme' yeterlilik düzeylerini olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. tr_TR
dc.description.abstract Main purpose of the research is to determine proficiency levels of pre-school teachers. Sample of the research is comprised of 165 preschool teacher who work in 96 different primary schools located in the centre of Aydın and its district . The study is in a descriptive screening model. As a tool for data collection .Proficiency Scale for Improvement and Evaluation Grounds of Preschool Teachers is used in the research. The scale was developed by researcher via restructuring The Ministry of National Education proficiency statements in specifical field proficiencies of pre-school teachers, within the frame of its research on teacher proficiencies through expert opinions. After pre- application the scale was given final shape. Proficiency scale developed for preschool teachers consists of two parts. The first part contains 6 variable to determine personal informations of preschool teachers and socio-economic levels of parents in the institutions teachers work. The second part is composed of 34 items to identify preschool teachers' competencies for knowledge of teaching profession. To analyse the data , as appropriate for the purposes, arithmetic mean, frequency and percentage values were calculated, One Way Anova, test of LSD, test of Tukey Multiple Comparisons and T-test were used. In the research, pre-school teachers' participation for all the items contained in the measuring tool were mainly in "completely agree" level. While preschool teachers describe themselves proficient at the highest level for planning learning process included in the nine sub-dimensions, it is identified that in terms of efficacy for cooperation with their counterparts they regard themselves less proficient in comparison with the other sub-dimensions It is revealed that, all the sub dimensions contained in measuring tool have meaningful correlation with each other. Additionally, it is identified that, preschool teachers, for A3-level qualifications, regard themselves less efficient compared to the qualification levels of A1 and A2. There do not exist any meaningful difference between pre-school teachers' proficiency levels with the points such as schools from which pre-school teachers graduated, whether they are stuffed or contructual and whether pre-school teachers preferred their area willingly. Findings of the research showed that as pre-school teachers' length of service increases, their proficiency to make researches on children with different learning needs increases as well. Besides, it is attained that, positive quality of socio-economic conditions of school in which pre-school teachers serve has a positive effect on teachers' proficiency level of 'Evaluating Education Programme and Child Development. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Okul Öncesi Öğretmeni tr_TR
dc.subject Yeterlilik tr_TR
dc.subject Yeterlilik Düzeyi tr_TR
dc.subject Gelişim Alanları tr_TR
dc.subject Değerlendirme tr_TR
dc.subject Pre-School Teacher tr_TR
dc.subject Efficiency tr_TR
dc.subject Efficiency Levels tr_TR
dc.subject Areas of Development tr_TR
dc.subject Evaluation tr_TR
dc.title Okul öncesi öğretmenlerinin yeterlilik düzeyleri tr_TR
dc.title.alternative Preschool teachers efficiency levels tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı , Eğitim Programları ve Öğretimi Bilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster