Gıda güvenliği günümüzde, dünyada yasanan gıda kaynaklı hastalıklar
nedeniyle, gerek tüketicilerin gerekse üreticilerin en önemli sorunlarından biri halini
almıstır. Tüketicilerin gıda güvenliği konusunda artan ilgisi ve endiseleri, hükümetleri,
gıda üreticilerini ve kamu otoritelerini bu konuda daha fazla özen göstermeye
itmektedir. Bu arastırmanın amacı; gıda güvenliği konusunda Türkiye’ye gelen yabancı
turistlerin algılamalarının belirmektir. Bu amaçla Türkiye’yi ziyaret eden 524 yabancı
uyruklu turiste anket uygulanarak gıda güvenliği algılarının belirlenmesi hedeflenmistir.
Anket 5 bölümden ve 79 sorudan olusmaktadır. Anketin birinci bölümünü
katılımcıların gıda güvenliği bilgi düzeylerini belirlemeye yönelik sorular
olusturmaktadır. Anketin ikinci bölümünde katılımcıların seyahat tercihi nedenleri ve
gıda güvenliğinin seyahat tercihlerini etkileme düzeyini tanımlamaya yönelik ifadeler
yer almaktadır. Anketin üçüncü bölümünde katılımcıların kendi ülkeleri, Türkiye,
Türkiye’de konakladıkları otel ve otel dısındaki restoranlar hakkında gıda güvenliği
algılamalarını belirlemeye yönelik sorular yer almaktadır. Dördüncü bölüm
katılımcıların Türkiye, Türkiye’de konakladıkları otel ve otel dısında ki restoranlar
hakkında gıda güvenliği algılamalarını ölçmeye yönelik ifadelerden olusmaktadır.
Besinci bölümde ise demografik değerlendirmelerin (cinsiyet, yas, eğitim durumu,
uyruk, yurtdısına çıkma sıklığı ve Türkiye’ye gelis sayısı) bulunduğu 6 soru yer
almaktadır.
Çalısmada Türkiye’ye gelen yabancı turistlerin Türkiye’deki gıda güvenliği algı
düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıstır. Belirlenen algı düzeyleri ile katılımcıların
demografik özellikleri arasında anlamlı farklılıkların olup olmadığını test etmek
amacıyla SPSS 17.0 istatistik programından yararlanılmıstır.
Arastırma sonucunda, genel olarak Türkiye’ye yönelik gıda güvenliği algısının
olumlu olduğu görülürken, arastırmanın yapıldığı otel aritmetik ortalamasının Türkiye
aritmetik ortalamasından yüksek olduğu saptanmıstır. Ayrıca, katılımcıların tatil
kararlarını verirken gidecekleri ülkeler hakkında ön bilgiler aldıkları ve destinasyondaki
gıda güvenliğinin de (ülkenin güvenliği, su güvenliği, hizmet kalitesi, deniz, kum,
günes, kültür zenginliği, fiyatının uygun olması, konukseverlik, kültür zenginliği ve
ülkeye ulasım kolaylığı) tatil kararlarında önemli bir rol oynadığı belirlenmistir
Food safety has become one of the leading issues for both consumers and
producers today because of the food-borne diseases. The increasing awareness and
worries of consumers about the food safety push the governments and food producers to
pay more attention to this issue. The aim of this study is to determine the perception
level of tourists visiting Turkey in food safety manner. Thus, for this purpose, a survey
study conducted covering 524 foreign-origin tourists.
The survey is consisted of 5 parts and 79 questions. The first part is including
questions measuring the participants’ information level about food safety. On the
second part, there are statements determining the level of effect caused by travel choice
due to the food safety and reason of travel. In the third part of survey, there are
questions to measure the level of food safety perception of participants about restaurants
both inside and outside of their hotels where they reside in their own countries and in
Turkey. The forth part is comprised of expressions aiming to measure participants’ level
of food safety perception about Turkey and restaurants both inside and outside the
hotels where they stay in Turkey. The six questions relating to the demographic
assessments (gender, age, education, nationality, travel frequency abroad and the
number of visits to Turkey) can be found on the fifth part.
In the study, it is aimed to find out perception level of foreign tourists visiting
Turkey about their food safety conception in Turkey. SPSS 17.0 statistics software was
used to test whether there is significant difference between the determined perception
level and participants’ demographic specifications.
At the end of the research, it is found that while the general food safety
perception toward sources in Turkey is positive, arithmetic hotel mean is higher than
general arithmetic mean of Turkey. Moreover, participants receive brief information
about the destination country and destination country’s food safety is also play
important role (together with general security of the country, water safety, service
quality, sea-sun-beaches, cultural richness, affordable prices, hospitality and easy
access) while participants are making their holiday decisions.