Arkaik Dönem İon mimarlığında bezeme unsuru olarak kullanılmış olan
hayvan frizleri bu çalışmanın ana konusunu oluşturmaktadır. İon sanatını daha iyi
anlama adına, mimari eserler yanında, İon sanatının ürünleri olan farklı üsluplardaki
seramikler, plastik eserler, Klazomenai lahitleri, kent sikkeleri ve diğer küçük
buluntu örnekleri de konu kapsamında detaylıca incelenmiştir.
İon sanatındaki hayvan tasvirlerine ışık tutması için, ilk ortaya çıktığı
dönemlerden başlayarak, çalışmanın ana konusu olan Arkaik Döneme kadar uzanan
bir süreçte, farklı kültürlerde görülen hayvan betimleri ayrı başlıklar altında
sunulmuştur. Paleolitik dönemden başlayarak Arkaik Dönem sonuna kadar, Anadolu,
Mezopotamya, Yunanistan, Mısır ve Ege havzasındaki kültürlere ait hayvan betimli
mimari, seramik, plastik eserler ve diğer buluntular incelenmiştir. Farklı
kültürlerdeki hayvan betimlerinin birbirleri ile olan ilişkileri, kendi kültürleri içinde
taşıdığı anlamlar ve tasvir biçimleri hakkında bilgiler verilerek değerlendirilmeler
yapılmıştır.
Arkaik Dönem Anadolu sanatındaki hayvan betimleri ise, bölgeler dikkate
alınarak ayrı başlıklar altında ele alınmış, bölgeler arası benzerlikler ve ayrılan
yönler vurgulanarak sanata olan katkıları değerlendirilmiştir. Çalışma haritalar,
tablolar, grafiklerle ve levhalarla desteklenerek konunun daha kolay anlaşılması
sağlanmıştır.
The use of animal imagery to decorate freizes within the Archaic Ionian
architectural period is the main subject of this study. In order to understand the
Ionian arts and architecture with greater appreciation and understanding the differing
styles to be seen within ceramics, sarcophagus and other small objects which have
been found are incorporated into this work.
In order to throw some light onto the subject of animal imagery within the
Ionian arts, one must begin from the first period, the animal images which are seen
within different cultures from this period are to be found under different sections.
The animal imagery to be seen within architecture, ceramics and other remnants from
the Paleolithic period to the Archaic period within the cultures of Anatolia,
Mesopotamia, Greece, Egypt and the Aegean basins have been examined. The
relationship between the animal imagery of differing cultures, their meaning, value
within their own cultures and the data about their defining styles have been given and
evaluated.
In addition the animal imagery which is to be seen within the Archaic period
of Anatolian arts has been undertaken in separate sections; considering the
similarities and differences of animal depiction within different areas, and the
emphasis which this takes and the benefits to the arts of the region have been
evaluated. The study was supported with maps, charts, graphics and tablets in order
to make the subject more understandable.