Örgütsel turistik toplumsallaşma gerçekte toplumsallaşma süreçlerinin
yaşanmasıdır. Örgütsel turistik toplumsallaşma bir örgüt tarafından oluşturulan turizm
kültürünün işgörenlerine yaşatılmasıdır. Örgütsel turistik toplumsallaşmanın
gerçekleşme durumu toplumsallaşma süreçlerinin gerçekleşme durumu anlamına gelir.
Bu nedenle toplumsallaşma süreçlerinin işgörenlerce başarılı/başarısız yaşanması
örgütsel bağlılık, iş doyumu, örgütsel edim, örgütsel güdülenme ve örgütsel etkililik,
örgütsel çatışma, örgütsel zorlanma (stres) ve örgütsel tükenmişlik gibi yönetim ve
davranış olgularına yansımakta, bir anlamda bu olguların temeli olabilmektedir.
Bu çalışmanın temel amacı Kuşadası’ndaki 4 ve 5 yıldızlı konaklama
işletmelerindeki işgörenlerin toplumsallaşma süreçlerinin hangisi/hangilerini daha
az/daha çok yaşadığını ortaya koymaktır. Çalışma ikincil ve birincil verilerden
yararlanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada birincil verilerin toplanması için anket
tekniği kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini Kuşadası’ndaki konaklama işletmeleri;
çalışmanın örneğini ise Kuşadası’ndaki 4 ve 5 yıldızlı konaklama işletmeleri
oluşturmaktadır.
Bu çalışma giriş bölümü hariç dört bölümden oluşmaktadır. Çalışmanın ikinci,
üçüncü ve dördüncü bölümleri kuramsal çerçeveden oluşmaktadır. İkinci bölümde
toplumsallaşma ve toplumsallaşma süreçlerinin hem bir toplumda yaşayan bireyler için
hem de örgütte çalışanlar için yararlı işlevler gördüğü anlatılmıştır. Üçüncü bölümde
kuramsal açıdan örgütsel toplumsallaşma, toplumsallaşma taktikleri, toplumsallaşma
araçları ve toplumsallaşma süreçlerinin örgütlerdeki sonuçları üzerinde durulmuştur.
Dördüncü bölümde örgütsel turistik toplumsallaşma için kavramsal bilgiler verilmiştir.
Beşinci bölümde birincil veriler ile örgütsel turistik toplumsallaşma açısından
toplumsallaşma süreçlerinin hangisi/hangilerinin en az en çok yaşandığı belirlenmeye
çalışılmıştır.
iii
Çalışma sonucunda konaklama işletmelerinin orta düzeyde turizm kültürüne
sahip oldukları, bu kültürün edinilmesinde işgörenlerin toplumsallaşma süreçlerinden
çoktan aza doğru sırasıyla özdeşleşme, içselleştirme, taklit ve itaati yaşadıkları
görülmüştür. Konaklama işletmelerinin toplumsallaşma süreçlerinin yaşatılmasında
daha çok biçimsel olmayan toplumsallaşma taktikleri ve toplumsallaşma araçları
kullandıkları böylece işgörenlerin bireyselleşmiş toplumsallaşmalarının gerçekleştiği
görülmüştür.
In fact, organizational touristic socialization is living socialization processes.
Organizational touristic socialization is live to tourism culture which is creating by an
organization to employees. Consisting of organizational touristic socialization means
consisting of socialization processes. For this reason, succesfull/unsuccessful lives
socialization processes by employees rebound to management and behaviour cases such
as organizational commitment, job satisfaction, organizational performance,
organizational motivation, organizational effectiveness and causes of increasing
organizational conflict, organizational stress, organizational burnout. In a sense
socialization processes can be base in these cases.
The main aim of this research is to expose which socialization processes
more/less used by four and five stars hotel’s employees in Kuşadası. Both primary and
secondary data have been used in this research. Questionnaire technique has been used
in the research for primary data collection. The universe of research consists of hotel
establishments in Kuşadası. The sample of the research consists of four and five stars
hotel establishments in Kuşadası.
This study contains four parts excluding the introduction part. In the second,
third and fourth parts contains theoretical information in this study. The second part
focuses on functions of socialization and socialization processes. Socialization and
socialization processes have a useful function for individuals who are living in a society
and employees. In the third part, consequences of organizational socialization,
socialization tactics, socialization instruments and socialization processes in
organization were emphasized. In the fourth part, theoretical information about
organizational touristic socialization has been given. In the fifth part the primary data
which socialization processes more/less use perspectives of organizational touristic
socialization has been determined.
v
As a result of research, it has been understood that hotel establishments have
middle level tourism culture. In this research employees used respectively their
identification, internalization, imitation and compliance processes to obtain tourism
culture have been determined. According to research results hotel establishments have
been used informal socialization tactics and informal socialization instruments during
living socialization processes and employees lives individualized socialization.