Đnternet ile birlikte elektronik satın almanın yaygınlasması isletmeler açısından
web sitesi kalitesinin önemini artırmıstır. Web sitesi kalitesi tüketicilerin risk algılarını
azaltmada ve dolayısıyla siteye karsı güven olusturulmasında etkili olmaktadır. Satın
alma öncesinde veya sonrasında tüketiciler kararlarıyla ilgili çeliski yasayabilir.
Tüketicilerin web sitesi algıları ve siteye karsı gelistirdikleri güven satın alma sonrası
bilissel çeliskiyi daha az yasamalarını sağlayabilir. Çeliskiyi az yasayan tüketicilerin söz
konusu web sitesinden yeniden satın alma yapma olasılığının artacağını söylemek
mümkündür. Konunun önemine rağmen web sitesi kalitesinin tüketicilerin bilissel
çeliskisi üzerindeki etkileri ile ilgili yeterli çalısma yapılmadığı görülmektedir. Bu
çalısmada elektronik satın almada öne çıkan web sitesi kalite boyutlarının satın alma
sonrası yasanan bilissel çeliskiyi etkilemedeki rolü incelenmistir. Çalısmanın birinci
bölümünde öncelikle web sitesi kalitesi, algılanan risk, güven kavramları üzerinde
durulmustur. Đkinci bölümde bilissel çeliski ve yeniden satın alma niyeti kavramları
tartısılmıstır. Üçüncü bölümde ise elektronik satın almada web sitesi özelliklerinin
bilissel çeliski üzerine etkisi incelenmistir. Kullanıcıların elektronik posta yolu ile
ankete katılımları sağlanmıstır. Elde edilen bulgulara göre, web sitesi kalitesinin
algılanan risk, güven ve bilissel çeliski üzerinde etkisi bulunmaktadır. Buna karsılık
web kalite boyutlarından yalnızca görsellik boyutunun tüketicilerin yeniden satın alma
niyeti ile iliskisi söz konusudur. Satın alma sonrası yasanan bilissel çeliskinin artması
durumunda tüketicilerin web sitesinden yeniden satın alma niyetinin azaldığı
bulunmustur. Bu sonuçlar tüketicinin çeliski yasayabileceğini, çeliskinin azaltılmasında
web sitesi boyutlarının isletme yöneticilerine yardımcı olabileceğini göstermektedir.
Web site quality has become very important for companies, operating online.
This is because web site quality impacts on customers’ perceived risk, and hence its
influential in building trust toward the company. Customers may experience cognitive
dissonance about their decisions and perceived web site quality may reduce likely
cognitive dissonance after the purchase. Despite the significance, limited research has
been carried out to understand the likely effects of website on dissonance. This research
therefore explores the role of web site quality dimensions on dissonance. The first
section deals with the concepts of web site quality, perceived risk and trust. The second
section explains cognitive dissonance and repurchase intention. Final section undertakes
a review of previous studies on cognitive dissonance and purchase intention. An online
questionnaire was developed and used in the research. All tested independent constructs
(web site quality, perceived risk, trust) strongly determine the extent to which the
consumer experiences any dissonance. The study found that not all dimensions but only
visual dimension of web quality affected reusage intentions. A link between cognitive
dissonance and reusage intention was identified. According to the results, the lower the
dissonance the higher the likelihood of reusage. That management of dissonance may be
partly dependent on the qualities of the web site has managerial implications.