Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/988
Title: İlköğretim II. kademe öğrencilerinin bilimsel bilgiye yönelik görüşlerinin ve bilimsel tutumlarının öğrencilerin demografik özellikleri ve akademik başarıları açısından incelenmesi
Other Titles: Examination of secondary school student's views towards scientific knowledge and scientific attitudes in terms of their demographic characteristics and academic achievement
Authors: Yenice, Nilgün
Özden, Barış
Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı
Keywords: Secondary School Students
Views Towards Scientific Knowledge
Scientific Attitudes
Academic Achievement
İlköğretim II. kademe Öğrencileri
Bilimsel Bilgiye Yönelik Görüş
Bilimsel Tutum
Akademik Başarı
Issue Date: 1-Jan-2012
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü
Abstract: The aim of this study is to determine the level of Secondary school students’ views towards scientific knowledge and Attitudes, and also to examine students’ views towards scientific knowledge and scientific attitudes in terms of their demographic characteristics and academic achievement. Sample of this study consists of 6th, 7th and 8th grade students in total 634 from low, medium and high socio-economic level elementary schools in center district of Aydın city in 2011-2012 academic year. In order to collected data from students’ applied to “Scientific Knowledge Towards Views Scale”, “Scientific Attitudes Scale” and “Personel Information Form”. In analysing data, Kruskal Wallis H-test, Mann Whitney U-test and Correlation analyze were performed with descriptive statistical methods (Frequency, Percent, Average, Standard Deviation). According to the results of research, it was found that there was a significant difference between students’ “views towards scientific knowledge with scientific attitudes” according to their gender, grade level, their parents’ educational status and their family’ socioeconomic status. Furthermore, it was revealed that there was a positive relationship between students’ “views towards scientific knowledge” and “scientific attitudes” and academic achievement. Moreover, it was determined that there was a positive relationship between the Secondary school elementary students’ views towards scientific knowledge and attitudes scientific.
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim II. kademe öğrencilerinin bilimsel bilgiye yönelik görüşlerinin ve bilimsel tutumlarının düzeyini belirlemek ve öğrencilerin bilimsel bilgiye yönelik görüşleri ile bilimsel tutumlarını öğrencilerin demografik özellikleri ve akademik başarıları açısından incelemektir. Araştırmanının örneklemini, 2011-2012 Eğitim-Öğretim yılında Aydın İli Merkez ilçede bulunan düşük, orta ve yüksek sosyo-ekonomik düzeydeki ilköğretim okullarında öğrenim görmekte olan toplam 634 6., 7. ve 8. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Öğrencilerden verileri toplanmak amacıyla, “Bilimsel Bilgiye Yönelik Görüş ölçeği”, “Bilimsel Tutum Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” uygulanmıştır. Verilerin analizinde, tanımlayıcı istatistiksel metotlar (Frekans, Yüzde, Ortalama, Standart sapma) ile Kruskal Wallis H-testi, Mann Whitney U-testi ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin bilimsel bilgiye yönelik görüşleri ile bilimsel tutumlarının; cinsiyet, sınıf düzeyi, anne-baba öğrenim durumu ve ailenin sosyoekonomik düzeyi değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gösterdiği bulunmuştur. Bununla birlikte, öğrencilerin akademik başarıları ile bilimsel bilgiye yönelik görüş ve bilimsel tutum puanları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, ilköğretim II. kademe öğrencilerinin bilimsel bilgiye yönelik görüşleri ile bilimsel tutumları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir.
URI: http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=32909240&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/988
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
abstract.pdfYüksek Lisans Tezi75.95 kBAdobe PDFView/Open
bariş özden.pdfYüksek Lisans Tezi1.06 MBAdobe PDFView/Open
özet.pdfYüksek Lisans Tezi81.67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.