Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/866
Title: Öğrencilerin öğrenme stillerinin fen ve teknoloji dersi akademik başarılarına ve sosyo-demografik özelliklerine göre incelenmesi
Other Titles: Investigating student's learning styles according to the academic success in science and technology lesson and social-demographic variables
Authors: Yenice, Nilgün
Kural, Hatice
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim (Sınıf Öğretmenliği) Anabilim Dalı
Keywords: Öğrenme Stilleri
Fen ve Teknoloji
Kolb
Başarı
Öğrenme
Learning Styles
Science and Technology
Success
Learning
Issue Date: 1-Jan-2009
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Araştırmanın amacı öğrencilerin öğrenme stillerinin Fen ve Teknoloji dersi akademik başarılarına ve sosyo-demografik özelliklerine göre incelenmesidir. Çalışma genel tarama yöntemlerinden ilişkisel tarama modeline göre desenlenmiştir. Araştırmanın evrenini 2008-2009 eğitim- öğretim yılı Aydın İli Merkez İlçelerde bulunan 3300 ilköğretim 6. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Örneklem seçilirken farklı sosyo-ekonomik düzeydeki okullarda bulunan öğrenci sayıları göz önüne alınarak küme örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Buna göre, evrendeki dağılıma uygun olarak üç alt kümeye ayrılmış üst, orta ve alt sosyo-ekonomik düzeyden 8 okul belirlenmiştir. Üst sosyo-ekonomik düzeydeki iki farklı okuldan 110; orta sosyo-ekonomik düzeydeki üç farklı okuldan 110; alt sosyo-ekonomik düzeydeki üç farklı okuldan 110 öğrenci olmak üzere toplam 330 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kolb Öğrenme Stilleri Envanteri-III kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde; aritmetik ortalama, standart sapma, tek yönlü varyans analizi, ki-kare testi uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre; öğrencilerin %38,8'nin ayrıştırma, % 26,7'sinin yerleştirme, %20'sinin değiştirme, % 14,5'nin özümseme öğrenme stiline sahip olduğu görülmektedir. İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin öğrenme stillerinin cinsiyete göre dağılımı incelendiğinde kız ve erkek öğrencilerin genel olarak ayrıştırma stilinde oldukları, bunu yerleştirme, değiştirme ve özümseme stillerinin izlediği belirlenmiştir. İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin öğrenme stillerinin öğrenim gördükleri okulun sosyo-ekonomik durumuna göre dağılımı incelenmiş, üst ve orta sosyo-ekonomik düzeylerdeki okullarda öğrenim gören öğrencilerin öğrenme stilleri sıralaması ayrıştırma, yerleştirme, değiştirme ve en az özümseme şeklinde değişmezken; alt sosyo-ekonomik düzeydeki okullarda bulunan öğrencilerin öğrenme stilleri sıralamasında bir değişme görülmektedir. Burada öğrenme stilleri sıralaması en fazla ayrıştırma, sonra yerleştirme daha sonra özümseme ve en az değiştirme olarak tespit edilmiştir. Öğrencilerin öğrenme stillerinin cinsiyete göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde farklılaşmadığı, ayrıca X ve Y boyutları bakımından da farklılaşmanın olmadığı görülmektedir. Öğrencilerin öğrenme stilleri öğrenim gördükleri okulun sosyo-ekonomik durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Öğrencilerinin öğrenim gördükleri okulun sosyo-ekonomik durumu ile öğrenme stillerinin yatay ve dikey boyut puan ortalamaları karşılaştırması yapıldığında X ve Y boyutları bakımından da farklılaşmanın olmadığı görülmektedir. Sonuç olarak, istatistiksel olarak anlamlı farklılık olmamasına rağmen en yüksek akademik başarıya sahip bireyler ayrıştırma öğrenme stilindeki bireylerdir. Öğrencilerin Fen ve Teknoloji dersi akademik başarıları ile öğrenme stillerinin yatay ve dikey boyut puan ortalamalarının karşılaştırması yapıldığında Y boyutunda (Soyut Kavramsallaştırma-Somut Deneyim) bir farklılaşma görülmezken X boyutunun (Aktif Deneyim-Yansıtıcı Gözlem) anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür. Bu farklılaşmanın Aktif Deneyim alt boyutundan kaynaklandığı belirtilmektedir.
The aim of this research is to investigate students' learning styles according to the academic success in Science and Technology Lesson and social-demographic variables. In this research, the relational survey method was used. The sample of the research is 330, 6th grade students in the central district of Aydın in 2008-2009 Academic Year. While choosing the sample, group sample model was used keeping in view of the number of the students in the schools of different social-economic levels. According to the distribution in universe, 8 schools were choosen from high, middle and low social-economic levels. The sample of the research composed of 110 students from two different schools in high social-economic level, 110 students from three different schools in middle social-economic level and 110 students from two different schools in low social-economic level. 'Kolb Learning Style Inventory-III was used as a data collection tool. The data were analyzed by arithmetic mean, standard deviation, one sample analyze technique, chi-square test. Findings showed that %38,8 of the students have diverger, the %26,7 have accommodator, the %20 have assimilator, the %14,5 have converger learning style. The learning style distribution of the 6th grade students in primary school according to the gender is that the students have generally diverger learning style and followed by accommodator, assimilator and converger learning styles. The learning style distribution of the 6th grade students in primary school according to social-economic condition of the school is that the sort of the students receiving education in high and middle social-economic levels as like diverger, accommodator, assimilator and at the least converger respectively; in low social economic levels as like diverger, accommodator, converger and at the least assimilator. Students' learning styles didn't show any differences according to gender; morever, there was no difference in terms of X and Y dimensions. Students' learning styles didn't also show any differences according to social-economic condition. While comparing social-economic condition of the schools with horizontal and vertical point average of learning styles, there was no significant difference dealing with X and Y dimensions. Although there was no significant difference as statistical, the individuals having the highest academic success were the ones in diverger learning style. When comparing the students' Science and Technology Lesson academic success with horizontal and vertical point average of learning styles, there was no difference in Y dimension (SK-SD), but had difference in X dimension (AD-YG). It is stated that the reason of that is because of AD sub-dimension.
URI: http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=32910004&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/866
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hatice_kural_tez.pdfYüksek Lisans Tezi2.11 MBAdobe PDFView/Open
hatice_kural_ozet.pdfYüksek Lisans Tezi123.42 kBAdobe PDFView/Open
hatice_kural_ingilizce_ozet.pdfYüksek Lisans Tezi109.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.