Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/845
Title: Montessori yöntemi etkinliklerinin 5-6 yaş çocuklarının el becerilerinin gelişimine etkisi
Other Titles: The effect of the activities of montessori method on the development of manual skills of 5-6 year old children
Authors: Şen, Servet
Beken, Selver
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim (Okul Öncesi Öğretmenliği) Anabilim Dalı
Keywords: Okulöncesi Eğitim
Montessori Yöntemi
El Becerileri
Çizme-Boyama ve Nesneleri Kullanma Becerileri
Pre-School Education
Montessori Method
Manual Skills
Skills of Drawing-Painting and Object Usage
Issue Date: 1-Jan-2009
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu araştırma, “Montessori Yöntemi Etkinlikleri’nin” 5–6 yaş çocukların el becerilerinin (Çizme-Boyama ve Nesneleri Kullanma Becerileri) gelişimine olan etkisinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2007–2008 öğretim yılında Aydın İlinde bulunan ADÜ Eğitim fakültesine bağlı uygulama anaokulu ile MEB’e bağlı bağımsız anaokuluna devam eden 5–6 yaş grubu 32 çocuk oluşturmuştur. Araştırma, öntest-sontest kontrol gruplu deneme modelindedir. İlgili model doğrultusunda deney ve kontrol gruplarını belirledikten sonra her iki grup için, araştırmacı tarafından geliştirilen “El Becerileri Kontrol Listesi” nin (Çizme-Boyama ve Nesneleri Kullanma Becerileri) alt listeleri öntest olarak doldurulmuştur. Deney grubundaki çocuklara 12 hafta süresince toplam 48 etkinlikten oluşan Montessori Yöntemi eğitim programı uygulanmıştır. Kontrol grubuna MEB Okulöncesi eğitim programında bulunan ve çocukların el becerilerini geliştirmeyi amaçlayan etkinlikler uygulanmıştır. Kontrol grubunda günlük eğitimöğretim etkinliklerine herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. 12 haftalık sürecin ardından deney ve kontrol gruplarına “El Becerileri Kontrol Listesi” sontest olarak tekrar uygulanmış ve toplanan veriler analiz edilerek değerlendirilmiştir. Çocukların “El Becerileri Kontrol Listesi’nin” “Çizme-Boyama ve Nesneleri Kullanma Becerileri Alt Listeleri” öntest puan ortalamalarının anlamlı düzeyde farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla Mann Whitney U testi, sontest puanlarının anlamlı düzeyde farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla da Wilcoxon İşaretli Sıralar testi kullanılmıştır. i Elde edilen veriler sonucunda deney ve kontrol gruplarının “El Becerileri Kontrol Listesi”nin “Çizme-Boyama ve Nesneleri Kullanma Becerileri Alt Listeleri”nden aldıkları öntest puan ortalamaları arasında anlamlı düzeyde bir farklılığının olmadığı görülmüştür (p>05). Montessori Yöntemine ilişkin eğitim programı uygulaması sonrasında ise deney ve kontrol grubundaki çocukların sontest puan ortalamaları arasında deney grubu lehine anlamlı düzeyde bir farklılık bulunmuştur(p<05). Araştırma bulgularından, Montessori Eğitimi alan deney grubundaki çocukların, el becerileri kazanımlarının, MEB Okulöncesi Eğitim Programı ile eğitim alan kontrol grubu çocuklarının el becerileri kazanımlarından daha yüksek olduğu sonucu elde edilmiştir.
The study has been made in order to analyze the effect of the “Activities of Montessori Method” on the development of 5-6 year old children’s manual skills (Skills of Drawing-Painting and Object Usage). The sample group is consist of 32 children aged 5-6 years and old studying at the implementation centre under the Adnan Menderes University (ADÜ) Faculty of Education in the province of Aydın and a private kindergarten under the Ministry of National Education (MEB). The research is a trial model of pre-test and final-test and control groups. After the experiment and control groups had been formed according to the related model the sub-lists of the “List of Manual Skills Control” (Skills of Drawing-Painting and Object Usage) developed by the researcher have been fulfilled as the pre-test for both groups. Throughout 12 weeks, 48 activities of Montessori Method education programme have been applied to the experiment group. We, to the control group, applied activities existing in Pre-School Education programme of MEB (the Ministry of National Education) and aiming to develop the children’s manual skills. No intervention has occurred in the daily education activities of the control group. Following the 12 week process, the “List of Manual Skills Control” has been re-applied to both experiment and control groups as the final-test and the compiled data has been analized and evaluated. Mann Whitney U Test was used to determine whether the children’s average pre-test scores of the “List of Manual Skills Control” and “Sub-Lists of Skills of Drawing-Painting and Object Usage” are significantly different or not, and Wilcoxon Signed-Ranks Test was used in order to determine if the average final-test scores differentiated. i According to the compiled data no significant difference was seen between average pre-test scores of the experiment and control groups for “Sub-Lists of Skills of Drawing-Painting and Object Usage” of the “List of Manual Skills Control” (p>05). After the educational programme related to Montessori Method, it was found that there was, in favour of experimental group, a significant difference between the average final-test scores of experimental and control group (p<05). Research results have showed that manual skill acquisitions of experimental group with Montessori Education is higher than that of children in the control group with Pre-School Education Program of the MEB.
URI: http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=32909416&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/845
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
selver beken tez.pdfYüksek Lisans Tezi2.48 MBAdobe PDFView/Open
ÖZET.pdfYüksek Lisans Tezi60.33 kBAdobe PDFView/Open
ABSTRACT.pdfYüksek Lisans Tezi77.16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.