Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/838
Title: İlköğretim 3. sınıf hayat bilgisi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi
Other Titles: Evaluation of 3rd grades elementary life skills curriculum based onteachers viiews
Authors: Türkoğlu, Adil
Tuncer, Özlem
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sınıf Öğretmenliği (İlköğretim) Anabilim Dalı
Keywords: Hayat Bilgisi
Sınıf Öğretmeni
Yapılandırmacılık
Program Değerlendirme
Life Skills
Elementary School Teacher
Constructivism
Curriculum Evaluation
Issue Date: 1-Jan-2009
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: The aim of this study is to examine the new curriculum of 3., grade of primary life skills lessons according to teachers' views working in Aydın. Research universe included teachers working at third grade of primary schools in the province of Aydın. The questionnaire developed by the researcher was applied to the participating teachers. This provided an insight into several aspects of the life skills cirriculum such as overall view of the programme, skills and acquisition, themes, activieties and evalutation and grading of the 2005 curriculum. This study was carried out with all 139 teachers who were teaching to 3. grade pupils in Aydın in 2007-2008 education year. 139 questionnaires were used in the final analysis. The data was analyzed by using SPSS package programme. The following techniques were used to analyze the data: frequency, percentage, means. Reliability coefficient of the questionnaire was estimated by using Cronbach alpha internal consistency coefficient; and the resulting value was 0.87. Findings have revealed that most of the gains in Life Skills Instructional Curriculum are achievable in nature, that the adoption of thematic approach is positive and that general outline of opinions regarding the themes are also positive. Some of the findings were negative: learning and teaching processes in Life Skills Instructional Curriculum do not spare enough time and activities for arts and esthetic training; tools and equipment advised to be used by the Instructional Curriculum are not easily available for all students; teachers do not have adequate amount of knowledge about structural learning approach; while some other findings were positive: students are more active during lessons; strategies, methods, and techniques required by the new instructional curriculum are in practice; the communication between school and parents has increased. In addition, teachers generally use the assessment tools advised by the instructional program, but they are still in need of training to be able to apply them more effectively.
Bu araştırmanın temel amacı 2005 ilköğretim 3. sınıf Hayat Bilgisi Öğretim Programını, programı uygulayan Aydın merkez ilçe ilköğretim okulları öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirmektir. Aydın merkez ilçe okulları 3. sınıf öğretmenlerine araştırmacı tarafından geliştirilen anket uygulanmıştır. 2005 İlköğretim Hayat Bilgisi Dersi Öğretim programının genel durumu, beceri ve kazanım, tema, etkinlik, ölçme-değerlendirme öğeleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın çalışma örneklemini, Aydın ili merkez ilçesinde yer alan tüm ilköğretim okullarından 2007- 2008 eğitim-öğretim yılında 3. sınıfları okutan ve değerlendiren 139 öğretmen oluşturmuştur. Geri dönüşümü sağlanarak değerlendirilen 139 anketten elde edilen veriler, bilgisayarda SPSS istatistik programı yardımıyla frekans, yüzde, ortalama kullanılarak çözümlenmiştir. Ölçeğin güvenirlik katsayısı Cronbach alpha iç tutarlılık katsayısı kullanılarak hesaplanmış ve 0.87 bulunmuştur. Araştırma sonunda, Hayat Bilgisi programında yer alan kazanımların birçoğunun gerçekleştirilebilir nitelikte olduğu, tematik yaklaşımın benimsenmesinin olumlu bulunduğu ve temalarla ilgili genel görüşlerin olumlu yönde olduğu görülmüştür. Hayat Bilgisi öğretim programının öğrenme-öğretme sürecinde sanat ve estetik eğitime yeterince yer verilmediği, programda kullanılması önerilen araç gereçlerin kolay elde edilebilir nitelikte olmadığı, öğretmenlerin yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına ilişkin bilgilerinin yeterli olmadığı gibi olumsuz sonuçların yanında, derslerde öğrencilerin daha aktif olduğu, yeni yaklaşımın gerektirdiği strateji, yöntem ve tekniklere yer verildiği, velilerle daha fazla iletişim kurulduğu gibi olumlu sonuçlara da ulaşılmıştır. Son boyutta öğretmenlerin, genel olarak programda önerilen ölçme araçlarını kullandıkları ancak bu konuda eğitim ihtiyacı içinde oldukları bulunmuştur.
URI: http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=33496622&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/838
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ozlem.pdfYüksek Lisans Tezi10.68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.