Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/830
Title: İlköğretim okulu yöneticilerinin eğitim programlarının yönetiminde karşılaştıkları sorunlar(Aydın ili örneği)
Other Titles: The problems which are faced by primary school principals while administering education programmes. (Aydın province example)
Authors: Sarpkaya, Ruhi
Güven, Hüseyin
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sınıf Öğretmenliği (İlköğretim) Anabilim Dalı
Keywords: Okul Yöneticisi
Eğitim Programı
İlköğretimde Okul Yönetimi
School Principals
Education Program
Administration in Primary Schools
Issue Date: 1-Jan-2009
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu araştırmanın temel amacı Türk Eğitim Sistemi içerisinde önemli bir yere sahip olan İlköğretim okullarının, yönetiminden sorumlu bulunan okul yöneticilerinin eğitim programlarının yönetiminde ne gibi sorunlarla karşı karşıya bulunduklarını, bu sorunların nelerden kaynaklandığını, bu sorunların ilköğretim okullarındaki eğitim-öğretim etkinlikleri üzerine yaptığı olumsuz etkileri tespit etmek ve bu sorunların çözümüne yönelik önerilerde bulunabilmektir. Aynı zamanda yöneticiliğe yeni adım atacak öğretmenlere sorunların kaynakları gösterilerek yöneticiliğe hazır olarak başlamalarını sağlamaktır. Bu çalışmanın araştırma evrenini, 2008'2009 eğitim-öğretim yılı güz döneminde, Aydın Merkez ilçedeki ilköğretim okullarında görev yapan yöneticiler ve öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın evrenini 1677 okul yöneticisi ve öğretmen örneklemini ise 618 okul yöneticisi ve öğretmen oluşturmaktadır Araştırma kapsamında nicel verileri için Mehmet Şişman'ın 'Okul Müdürlerinin Öğretim Liderliği Davranışları' Anketinden yararlanarak araştırmacı tarafından geliştirilen 'Eğitim Programının Yönetiminde Karşılaşılan Sorunlar Ölçeği' Nitel verileri elde etmek için araştırmacı tarafından geliştirilen ' Sorunlarla İlgili Görüşme Formu' kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin çözümlenmesi sürecinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, tek yönlü varyans analizi(ANOVA) ve çoklu karşılaştırma testleri (Tukey HSD) testleri kullanılmıştır.Yapılan istatistiksel çözümlemelerde anlamlılık düzeyi,( p<.05) olarak kabul edilmiştir. Elde edilen veriler tablo,şekil ve grafikler aracılığıyla açıklanmıştır. Araştırmada İlköğretim Okulu yöneticilerinin eğitim programlarının yönetiminde yönetici görüşlerine göre ve öğretmen görüşlerine göre sorun yaşadıkları konular tespit edilmiş aynı zamanda yöneticilerin kendileri hakkında, öğretmenlerin yöneticileri hakkında en az ve en fazla karşılaştıkları sorunlar belirlenmiştir. Ayrıca ölçeğin (Hedef, İçerik, Eğitim Durumları ve Değerlendirme) boyutlarına göre yöneticilerin en az sorun yaşadığı boyutun yönetici görüşlerine göre 'Değerlendirme' en çok sorun yaşadığı boyutun 'İçerik' boyutu olduğu, Öğretmen görüşlerine göre yöneticilerin en az sorun yaşadığı boyutun 'İçerik', en fazla sorun yaşadığı boyutun 'Hedef' boyutu olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca İlköğretim Okulu yöneticilerinin karşılaştığı sorunlar çeşitli boyutlarına göre cinsiyet ve görev durumu bakımından anlamlı fark göstermiştir.
The main purpose of this research is about what kind of problems school managers-who are responsible in managament of education programmes- come face to face, where the sources of these problems come from to detect the negative effects of these problems education-teaching activities and find proposals to solve these problems because the Primary schools have important roles in Turkish Education system. Also, the other aim of this research is to help new teachers in administration by showing the sources of problems so they will be ready to start administration. Research range of this study is composed from teachers and administrators who works in Aydin Central Districs primary schools in Autumn Education term of 2008-2009. The universe of the study population contains 1677 administrators and teachers. Sampling of the study in composed by 618 teachers and school administrators. In the scope of the research, for getting quantitive data it has been used 'the scale of problems faced in administer of education programes' which was improved by researcher with the help of Mehmet Şişman's survey called 'Behaviour of Educational Leadership of Principals.' For getting quantitative data it has been used 'Interview form about problems'. During the process of analyzing the data obtained in the study, frequency, percent, arithmetic average, t-test, standart deviation, one-way analysis of variance (ANOVA) and multiple comparison tests (Tukey HSD) had been used. Significance level in statistical analyses carried out was accepted (p<.05). Obtained data are explained with tables, figures and graphics. In the research, it has been detected that primary school administratiors have some problems both administratiors ideas while administering education programmes and teachers ideas. Also, problems are about leastly and mostly administrators themselves and leastly and mostly administrators of the teachers. In addition to this, according to the scale (target, content, situation of education and evaluation). 'Evaluation' is the least important problem but 'Content' has vital importance for administrators in their own ideas. According to the teachers ideas, administrators have very little problems in 'Content' dimension but administrators come face to face problems mostly in 'Target' dimension. Also problems which primary school administators faced has showed big differnce in terms of the sex and duty.
URI: http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=32904264&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/830
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
türkçe.pdfYüksek Lisans Tezi434.43 kBAdobe PDFView/Open
ingilizce -1.pdfYüksek Lisans Tezi235.62 kBAdobe PDFView/Open
ilköğretim okulu yöneticilerinin eğitim programlarının yönetiminde karşılaştıkları sorunlar(aydın.pdfYüksek Lisans Tezi47.64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.