Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/822
Title: Lise öğrencilerinin düşünme stilleri
Other Titles: High school student's thinking styles
Authors: Saracaloğlu, Asuman Seda
Merdin, Seda
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı
Keywords: Düşünme
Thinking
Düşünme Stilleri
Thinking Styles
Lise Öğrencileri
Highschools Students
Öğrenciler
Students
Issue Date: 1-Jan-2010
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin düşünme stilleri ile çeşitli değişkenler arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışma, genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeline göre desenlenmiştir. Araştırmanın evrenini, 2008-2009 eğitim-öğretim yılında Aydın ili Karacasu ilçesinde öğrenim gören 745 ortaöğretim öğrencisi oluşturmaktadır. 224 öğrenci ile geçerlik güvenirlik çalışması yapılmış, güvenirlik çalışmasında yer almayan 476 öğrenci örneklemi oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Sternberg ve Wagner (1992) tarafından geliştirilen ve Türkçe geçerlik, güvenirlik çalışmaları Buluş (2005) tarafından gerçekleştirilen 'Düşünme Stilleri Ölçeği' ile lise öğrencilerinin demografik özelliklerine ilişkin bilgiler içeren kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Öğrencilerin not ortalamaları okul idarelerinden temin edilerek araştırmaya dahil edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde; ortalama, standart sapma, t-testi, tek yönlü varyans analizi, Scheffe testi, Kruskal Wallis testi, ManWitney-U testi ve Pearson korelasyon analizi uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre; lise öğrencilerinin en çok yasama, hiyerarşik ve liberal düşünme stillerini kullandıkları, bunun yanı sıra muhafazakar, lokal ve global düşünme stillerini daha az tercih ettikleri görülmüştür. Lise öğrencilerinin düşünme stilleri ile öğrenim gördükleri lise türü, cinsiyet, yaş, öğrenim gördükleri alan, sınıf, zeka oyunu oynama sıklıkları arasında istatistiksel açıdan anlamlı farklar saptanmıştır. Lise öğrencilerinin akademik not ortalamaları ile yasama ve yürütme düşünme stilleri arasında düşük düzeyde pozitif yönde; global ve muhafazakar düşünme stilleri arasında düşük düzeyde negatif yönde bir ilişki görülmüştür.
The aim of this study is to investigate the relation between thinking styles of high school students in Karacasu district of Aydın in terms of their school type, branch and academic achievement. In this study, correlational research method was performed. The population of this study consists of 745 high school students from Karacasu district of Aydın in 2008'2009 academic year. Realibity and validity studies of the Thinking Style Scale was accomplished with the participation of 224 students. Due to the limited number of students, the sample selection was not done. The sample constitudes of 476 high school students. Sternberg-Wagner's (1992) Thinking Styles Inventory, which its reliability and validity studies were performed by Buluş (2005), employed as data gathering instrument in the study. In addition, personal information form including questions about students' demografic characteristics was used. Students' cumulative grade points were obtained from school administration. In data analysis, means, standart deviation, t-test, one-way analysis of variance, Kruskal Wallis tests, Man Witney-U and Pearson correlation analysis were employed. Findings demonstrated that students prefered legislative, hiyerarchic, and liberal styles the most and conservative, local and global styles the least. High school students prefered thinking styles had a significant difference in terms of high school type, gender, age, branch, class, frequency of playing mind games. It was observed that there was a low and positive relation between academic achievement and legislative and executive thinking styles and also a low and negative relation between global and conservative thinking styles
URI: http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=52652875&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/822
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ingilizce özet.pdf286.39 kBAdobe PDFView/Open
türkçe özet.pdf292.68 kBAdobe PDFView/Open
tez tamamı.pdfYüksek Lisans Tezi32.53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.