Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11607/740
Title: | Türkiye'de ilkokul programları ve yabancı uzmanların ilkokul programlarına olan etkisi (1923?1960) |
Other Titles: | Primary school curriculum in Turkey and the effect of foreign experts to the primary school curriculum (1923?1960) |
Authors: | Güneş, Müslime Budak, Çiğdem TR230109 Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim (Sosyal Blimler Öğretmenliği) Anabilim Dalı. |
Keywords: | Eğitim Education Eğitim Planlaması Planning of Education Eğitim Programları Education Programs Eğitim Sistemi System of Education Eğitim Uzmanı Education Specialist Milli Eğitim Bakanlığı Ministry of National Education Program Program Geliştirme Curriculum Development Raporlar Reports Uzmanlar Specialists Yabancılar Foreigners İlkokullar Primary Schools İlköğretim Kurumları Institutions of Primary Education |
Issue Date: | 1-Jan-2010 |
Publisher: | Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Abstract: | Osmanlı Devleti'nin son dönemlerinde başlayan yabancı uzmanlardan yararlanma girişimleri Türkiye Cumhuriyeti kurulduğu ilk yıldan itibaren devam ettirilmiştir. Türkiye'ye 1923'1960 yılları arasında, yani Atatürk-Milli Şef (1923'1950) dönemlerinde 79 kişi ve Demokrat Parti (1950'1960) döneminde 44 kişi olmak üzere toplam 123 yabancı eğitim uzmanı gelmiştir. Bu 123 yabancı uzmandan John Dewey, Paul Monroe, George Stiehler, Frey, Adolphe Ferriere, Amerikan Heyeti, Beryl Parker, Kate V. Wofford ve Lester Beals'ın Milli Eğitim Bakanlığı'na vermiş oldukları raporlar incelendiğinde; ilkokul programları ile ilgili önemli görüş ve öneriler ortaya koydukları görülmektedir. Çalışmada raporlarında ilkokul programları ile ilgili görüş ve önerilere yer veren bu yabancı uzmanlar ve raporları incelemeye alınmış; görüş ve önerileri ile ilkokul programlarına olan katkıları ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu çalışma incelendiğinde; 1923'1960 yılları arasında Türkiye'ye gelerek Milli Eğitim Bakanlığı'na rapor sunan yabancı uzmanların genelde şu konular üzerinde görüş ve öneri bildirdikleri görülmektedir: İlköğretim süresinin uzatılması, okul yapımı ve donanımı, okulların fiziki kapasiteleri, okullardaki sağlık şartları ve sağlık bilgisinin öğretimi, köy şartlarına uygun eğitim-öğretim, sınıf donanımı ve koşulları, öğrenci devamsızlığı, yatı okulları, program, programın konuları, rehberlik programı ve uygulamaları, öğretim yöntem ve teknikleri, birleştirilmiş sınıf uygulamaları, toplu öğretim uygulamaları. Bu konulardan bazıları kısa bir süre içinde, bazıları ise uzun vadede eğitim sistemine uygulanabilmiştir. The attempts to benefit from foreign experts which had commenced at the late times of the Otoman Empire have been sustaiued since the first year when the Republic of Turkey was founded Total 123 foreign experts, 79 of whom between the years of 1923- 1960, that is to say, during the period of Atatürk ' National Chief (1923'1950) and 44 of whom during the period of Democratic Party (1950'1960), came to Turkey On examining the reports, which John Dewey, Paul Monroe, George Stiehler, Frey, Adolphe Ferriere, the American Committee, Berly Parker, Kate V. Wodfford and Lester Beals, who were among these 123 foreign experts, had summitted to the Ministry of National Education, it was seen that they had stated important views and suggestions on primary education curriculum. These foreign experts, who had included their views and suggestions on primary education curriculum in their reports at their sudies, and their reports were examined, and their contributions to primary education curriculum with their views and suggestions, were tried to display When this study was examined, it was seen that the views and suggestions which were introduced by the foreign experts, who visited Turkey between 1923 and 1960 and presented reports to the Ministry of National Education are generally as follows: Extending the period of primary education, school construction and equipment, physical capacity of schools, health conditions at schools and teaching health knowledge, education-training convenient to rural conditions, classroom conditions and equipment, student attendance, boarding schools, curriculum, the subjects of curriculum, guiding programme and applications, education methods and techniques, joined class applications, communual education applications. Some of these matters were applied to the education system in short term and some of them in long term |
URI: | http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=32913591&idt=1 http://hdl.handle.net/11607/740 |
Appears in Collections: | Yüksek Lisans |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
çiğdem_budak_türkçe_özet.pdf | 27.57 kB | Adobe PDF | View/Open | |
çiğdem_budak_tez_tamamı.pdf | 977.59 kB | Adobe PDF | View/Open | |
çiğdem_budak_ingilizce_özet.pdf | 14.85 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.