Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/723
Title: Cumhuriyetten günümüze ilköğretim 1. kademe sosyal bilgiler programlarının Türk devrimine göre değerlendirilmesi
Other Titles: The eveluation of first echelon social studies courses teaching programs in primary education ever since the proclamation of the Republic until today
Authors: Öztürk, Adnan
Kaz, Volkan
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı
Keywords: Türk Devrimi
Milli Eğitim
Program
İlköğretim
Kazanım
Amaç
Sosyal Bilgiler
Turkish Revolution
National Education
Primary Education
Attainment
Objective
Social Studies
Issue Date: 1-Jan-2013
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu araştırmada, cumhuriyetten günümüze İlköğretim Birinci Kademe Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programları ve ders kitaplarının Türk Devrimi konularının içerik ve metotları yönünden karşılaştırılması yapılarak, benzerlikler ve farklılıkların ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır. Çalışma ana hatlarıyla cumhuriyetten günümüze programları ele alırken, çalışmada ağırlıklı olarak 1998 ve 2004 programları üzerinde durulmuştur. Çalışma, öğretim programları ve ders kitapları üzerinde yoğunlaşmıştır. Çalışma giriş, Türk Devrimi, yöntem, bulgular ve yorumlar ile sonuç ve öneriler olmak üzere beş bölümden oluşmuştur. Ülkemizde 18. yüzyıldan itibaren Osmanlı İmparatorluğu ile başlayan yenileşme hareketleri cumhuriyetle beraber hızlanmıştır. Osmanlı İmparatorluğu'nun çöküşünün arkasından Türkiye Cumhuriyeti kurulmuş, genç cumhuriyet zorlu bir varoluş mücadelesinin ardından kendi devrimini gerçekleştirmeye başlamıştır. Bu amaçla cumhuriyetle beraber kişi egemenliğinden ulus egemenliğine, çok başlı eğitim sisteminden eğitim birliğine geçiş gibi birçok konuda yenilikler ve atılımlar yapılmıştır. Genç cumhuriyetin temellerinin sağlam atılmasına inanan yenilikçiler her yenilikçi devrimde olduğu gibi Türk Devrimi'nde de önceliğini eğitime, kadın haklarına, bilimselliğe ve çağdaşlığa ayırmıştır. Bu alanlarda birçok düzenlemeler yapmışlardır. Genç cumhuriyetçiler bu düzenlemeleri yaparken dünyadaki gelişmeler ve yeniliklerden yararlanmışlardır. Cumhuriyetin ilk yıllarında ülkemize başta Avrupa ülkelerinden olmak üzere Avrupa ve Amerika'dan uzmanlar davet edilmiştir. Yerli ve yabancı bilim adamlarının da katkılarıyla ilköğretimde 1924, 1926, 1930, 1936, 1948, 1962, 1968 programları oluşturulmuştur. Fakat en köklü değişiklik 1998 programında yapılmıştır. Bu köklü değişiklik kendini 2004 programında devamını göstermiştir. 2004 programı 2004-2005 eğitim ve öğretim yılında pilot bölgelerde taslak olarak uygulanmış, 2005-2006 eğitim ve öğretim yılından itibaren tüm okullarda uygulanmaya başlamıştır. 1931' 1998 yılları arasında uygulanan ilköğretim programlarının temel stratejisi başta Atatürk ilkeleri ve Cumhuriyetin temel nitelikleri oluşturmuştur. 1998 programın temeli eğitimin kalitesini yükseltmek, ezberci ve sorgulamayan bir eğitim yerine, günün ihtiyaçlarına cevap veren bir program olma amacını taşımaktadır. 2004 programın temeli ise bilimsel ve teknolojik gelişmelerin eğitim sistemine yansıması, bireysel değerlerle küresel değerlerin bütünleşmesi ve programın Avrupa Birliği normlarına uygun hale getirilmesi amaçları ile geliştirilmiştir. 1998 Sosyal Bilgiler Programı'na göre hazırlanan 4. sınıf Sosyal Bilgiler ders Kitabı'nda toplam doksan altı amaç ve Türk Devrimi amaçlı on sekiz amaç vardır. 2004 Sosyal Bilgiler Programı'na göre hazırlanan 4. sınıf Sosyal Bilgiler ders Kitabı'nda ise kırk üç kazanım ve Türk Devrimi kazanımı ise üçtür. 1998 Sosyal Bilgiler Programı'na göre hazırlanan 5. sınıf Sosyal Bilgiler ders Kitabı'nda toplam yüz altmış dört amaç ve Türk Devrimi amaçlı yüz on altı amaç vardır. 2004 Sosyal Bilgiler Programı'na göre hazırlanan 5. sınıf Sosyal Bilgiler ders Kitabı'nda ise kırk dokuz kazanım ve Türk Devrimi kazanımı ise yedidir. 1998 Sosyal Bilgiler Programı'na göre hazırlanan 4. sınıf Sosyal Bilgiler ders Kitabı'nda toplam yirmidört konu ve Türk Devrimi konulu yedi konu vardır. 2004 Sosyal Bilgiler Programı'na göre hazırlanan 4. sınıf Sosyal Bilgiler ders Kitabı'nda ise toplam altmış bir konu ve Türk Devrimi konulu on bir konu vardır. 1998 Sosyal Bilgiler Programı'na göre hazırlanan 5. sınıf Sosyal Bilgiler ders Kitabı'nda yirmi bir konu ve Türk Devrimi konulu on yedi konu vardır. 2004 Sosyal Bilgiler Programı'na göre hazırlanan 4. sınıf Sosyal Bilgiler ders Kitabı'nda ise elli dört konu ve Türk Devrimi konulu on konu vardır.
This survey is about the First Echelon Social Studies Courses Teaching Programs and the textbooks in Primary Education ever since the proclamation of the Republic until today. The goal of this survey is to bring forward the similarities and differences existing in terms of contents and methodology of the Turkish Revolution in the above mentioned First Echelon Social Studies Courses Teaching Programs and the textbooks in Primary Education. The guideline of this study includes the survey of the programs since the proclamation of the Republic until today; programs pertaining to the years 1998 and 2004 were the main focal point of this survey. The study concentrated on teaching programs and textbooks. The Study is made up of five sections: introduction, Turkish Revolution, method, findings and commentaries, conclusion and suggestions. The innovation process in our country started during the reign of the Ottoman Empire in the 18th Century and has gained ground after the proclamation of the Republic. Turkish Republic was proclaimed following the decline of the Ottoman Empire, the newly formed young republic confronted with difficulties in its struggle to exist managed to develop its own reforms. To attain this, through the Republican regime it has developed innovations and breakthroughs in many areas such as transition from individual sovereignty to national sovereignty and transition from multi-headed educational system to a collective educational system. The innovative spirits of the young Republic who believed that the Republic should be founded on sound ground and just like as is true for other revolutions, they have given priority to education, women's rights, sciences and modernity during the Turkish Revolution. They made many reforms in these fields. The developments and innovations in the world served as guidelines for the young Republicans during their implementation of the reforms. During the initial years of the Republic, specialists from America and fore mostly from the European countries were invited here. Thanks to the contributions provided by both local and foreign men of science the 1924, 1926, 1930, 1936, 1948, 1962, 1968 programs for primary education were established. However, the most deep rooted change developed was that of the 1998 program. This deep rooted change was evident in the 2004 program as well. During the 2004-2005 education and teaching years the 2004 program was implemented experimentally in pilot areas, and later as of 2005-2006 education and teaching years the said program began to be implemented in all schools. The fundamental strategy behind the primary education programs implemented during 1924 - 1998 the years constituted of principles of Atatürk in particular and basic characteristics of the Republic. The goal of the 1998 program lay in the raising of standards of education, to develop a program that would meet the requirements of the modern day world instead of the existing system of rote-learning and non-querying students. The basis of the 2004 program was to reflect the scientific and technological developments to the education system, to integrate global values together with individual values and it was developed with the aim to develop the program in conformance with European Union directives. In the 4th Grade Social Studies Textbooks prepared within the scope of 1998 Social Studies Program there are a total of ninety-six objectives and eighteen objectives in scope of Turkish Revolution. In the 4th Grade Social Studies Textbooks prepared within the scope of 2004 Social Studies Program there are a total of forty-three attainments and three attainments in scope of Turkish Revolution. In the 5th Grade Social Studies Textbooks prepared within the scope of 1998 Social Studies Program there are a total of one hundred and sixty-four objectives and one hundred and sixteen objectives in scope of Turkish Revolution. In the 5th Grade Social Studies Textbooks prepared within the scope of 2004 Social Studies Program there are a total forty-nine attainments and seven attainments in scope of Turkish Revolution. In the 4th Grade Social Studies Textbooks prepared within the scope of 1998 Social Studies Program there are a total of twenty four subjects and seven subjects on Turkish Revolution. In the 4th Grade Social Studies Textbooks prepared within the scope of 2004 Social Studies Program there are a total of sixty-one subjects and eleven subjects on Turkish Revolution. In the 5th Grade Social Studies Textbooks prepared within the scope of 1998 Social Studies Program there are a total of seven subjects and twenty-one subjects and seventeen subjects of the Turkish Revolution. In the 4th Grade Social Studies Textbooks prepared within the scope of 2004 Social Studies Program there are a total of fifty-four subjects and ten subjects of the Turkish Revolution.
URI: http://hdl.handle.net/11607/723
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10001016.pdf4.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.