Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/720
Title: Etkin dinleme eğitiminin dinlediğini anlama, okuduğunu anlama ve kelime hazinesi üzerine etkisi
Other Titles: The effect of active listening training on listening comprehension, reading comprehension and vocabulary
Authors: Karasakaloğlu, Nuri
Bulut, Berker
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı
Keywords: Etkin Dinleme Eğitimi
Dinlediğini Anlama
Okuduğunu Anlama
Kelime Hazinesi
Active Listening Training
Listening Comprehension
Reading Comprehension
Vocabulary
Issue Date: 1-Jan-2013
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: u araştırmada, dördüncü sınıf öğrencilerine verilen etkin dinleme eğitiminin, öğrencilerin dinlediklerini anlamaları, okuduklarını anlamaları ve kelime hazineleri üzerine etkisi incelenmiştir. Araştırma, 2012'2013 eğitim öğretim yılı güz yarıyılında Aydın ili merkez ilçesindeki orta sosyo-ekonomik düzeydeki iki devlet okulunda gerçekleştirilmiştir. Araştırmada yarı deneysel deneme modellerinden öntest-sontest kontrol gruplu deneme modeli kullanılmıştır. Araştırmada deney ve kontrol gruplarına, deneysel uygulamalar öncesi araştırmacı tarafından geliştirilen 'Dinlediğini Anlama Testi', 'Okuduğunu Anlama Testi' ve 'Kelime Hazinesi Testi' uygulanmıştır. Deney grubundaki öğrencilere 2012-2013 eğitim öğretim yılının güz döneminde haftada iki ders saati olmak üzere sekiz hafta süresince etkin dinleme eğitimi verilmiştir. Kontrol grubunda ise etkin dinleme eğitiminin içeriğini oluşturan materyaller geleneksel dinleme çalışmaları yapılarak haftada iki saatlik uygulamalarla sekiz hafta süresince kullanılmıştır. Araştırmada deney grubundaki etkinlikler araştırmacı tarafından, kontrol grubundaki etkinlikler ise sınıf öğretmenleri tarafından yürütülmüştür. Uygulamaların sonunda öntest olarak sunulan testler gruplar arasında farklılıkları değerlendirmek amacıyla sontest olarak da kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular incelendiğinde, etkin dinleme eğitiminin dördüncü sınıf öğrencilerinin dinlediğini anlama, okuduğunu anlama ve kelime hazinesi düzeylerinin gelişimine olumlu yönde katkı sağladığı görülmüştür. Bununla birlikte araştırmadan elde edilen bir diğer sonuç da öğrencilerin dinlediğini anlama başarısının, okuduğunu anlama başarısındaki gelişime ön koşul teşkil ettiği ve yeni sözcüklerin öğrenilmesine katkı sağladığı şeklindedir.
In this research, the effect of active listening training given to the fourth grade students on students' listening comprehension, reading comprehension and their vocabulary is examined. The research was carried out at two public schools at the socio-economically middle level in the central district of Aydın province at the fall semester of 2012-2013 academic year. In the research, trial model with pre-test & post-test control group, one of the semi-experimental trial models, was used. In the research, "Listening Comprehension Test", "Reading Comprehension Test" and "Vocabulary Test", developed by the researcher were applied to experimental and control groups before the experimental practices. Active listening training having weekly two course hours had been given to the students in experimental group in the fall semester of 2012-2013 academic year for eight weeks. On the other hand, in the control group, materials comprising the content of active listening training had been used for eight weeks as weekly two course hours practices in which traditional active listening activities were done. In the research, the activities in the experimental group were carried out by the researcher while the activities in the control group were carried out by the classroom teachers. At the end of the practices, the tests introduced as pre-test were also used as post-test in order to assess the differences between groups. As the findings obtained from the research were examined, it was seen that active listening education positively contributed to the development of students' levels of listening comprehension, reading comprehension and vocabulary.iv Besides, the other result obtained from the research was that students' listening comprehension success was prerequisite for the development in their reading comprehension success and contributed to learning new vocabulary.
URI: http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=33600509&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/720
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10008150.pdf3.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.