Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/678
Title: Demokrat parti dönemi eğitim anlayışı (1950-1960)
Other Titles: The understanding of education in the period of democratic party (1950-1960)
Authors: Demir, Tanju
Taşdöven, Zehra
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tarih Anabilim Dalı
Keywords: Milli Eğitim Politikaları
Demokrat Parti
Cumhuriyet Halk Partisi
Tevfik İleri
Republican People’s Party
Democratic Party
National Education Policy
Issue Date: 1-Jan-2013
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Milli Mücadelenin kazanılmasının ardından Cumhuriyet ilan edilmiş ve bundan sonra bütün toplumsal yapıları yeni baştan düzenleme çalışmaları başlamıştır. Atatürk ile başlayan bu çalışmalar İsmet İnönü Dönemi'nde de devam etmiştir. İlerleyen dönemlerde tek parti döneminin getirdiği sorunlar siyasi hayatın yanı sıra diğer alanlarda da kendini göstermiştir. Bu dönemde yaşanan II. Dünya Savaşı'nın iç ve dış etkilerinin sonucunda yaşanan gelişmeler farklı düşünceleri de beraberinde getirmiştir. Bundan sonra çok partili hayata geçme denemeleri yapılmıştır. Cumhuriyet Halk Partisi içinde ortaya çıkan bu farklı görüşlerin artmasıyla oluşan muhalefet grup, Demokrat Parti'yi kurmuştur. 14 Mayıs 1950 tarihinde yapılan genel seçimlerde de en çok oyu alarak iktidara gelmiştir. DP'nin iktidara gelmesiyle birlikte Türkiye'de çok partili yaşam ve farklı bir dönem başlamıştır. DP, iktidar olduktan sonra siyasi, sosyal, ekonomi konularında farklı görüşler ortaya koymuştur. Eğitimde CHP dönemine göre sayısal olarak gelişmeler olmasına rağmen nitelikli ve ilkeli eğitim anlayışından vazgeçilmiştir. Halk desteğini almak için ise özellikle laiklik konusunda tavizler verilmiş, fakat bu tavizler Cumhuriyetin temel ilkelerinin ve Atatürk devrimlerinin sarsılmasına neden olmuştur. Aynı zamanda İmam-Hatip okullarının ülke genelinde açılmasını sağlamış ve ilerleyen dönemde çıkarını korumak için tarikatların bu okullarda hakimiyet kurmasına ses çıkarmamıştır. İlkeli eğitim yerini seçmenlerin isteklerine yönelik popülist eğitime bırakarak daha çok okul açmak şeklinde plansız ve altyapısız öğretim kurumlarının çoğalmasına yol açmıştır. Aynı zamanda dönemin en güçlü Milli Eğitim Bakanı Tevfik İleri ABD'den eğitimciler davet ederek eğitim konularında planlama yapmak üzere raporlar hazırlatmıştır. Böylece Amerikan Ekolü bir eğitim altyapısız ve yetersiz personelle uygulanmaya başlanmıştır. Cumhuriyet döneminin atılımları olan Köy Enstitüleri ve Halk Evleri kapatılmış ve bunda da ideolojik tepkilerle geçmişle hesaplaşma mantığı ön plana çıkarılmıştır. Milli Eğitim politikasında birbirinin devamı olmayan çalışmalar ile Türkiye'nin özellikle kültürel alanda yavaşlamasına neden olmuştur.
Gaining the national Struggle, the Republic has been declared and all social structures all over again after this arrangement work. The Works in Atatürk's era continued in İsmet İnönü's period, as well. In later periods, problems arising from the period of one-party political life showed it in other areas. During this period, as a result of the developments in the internal and external effects of World War II brought about different ideas. After that multi-party system tests were attempted. Increases in the different views that emerged from the Republican People's Party formed the opposition group established the Democrat Party. Held on May 14, 1950 came to power by taking the most votes in the general election. By the help of DP's coming power in Turkey began a period of life and different. DP, after the ruling political, social and economic issues revealed different opinions. Despite advances in digital quality education compared to the CHP's era, and a principled and qualified understanding of education was abandoned. Concessions granted for the support of the public, especially the issue of secularism, but this compromises the fundamental principles of the Republic and Atatürk's reforms led to shake. It also allowed the opening of Islamic Religious schools across the country and in the following period, these schools are maintained to protect the interests of religious orders not led to establish a sound. Qualified education left its place to a populist education system depended on principle's demands, and it lead to increase in the number of the unplanned and noun foundational education associations. At the same time, the most powerful Minister of Education, Tevfik İleri made some reports been prepared by inviting the educators to the country for reporting and planning. Thus, the American School infrastructure and inadequate staff training was being started to be implemented. Village Institutes and Public Houses, which are breakthroughs of the Republican Era, were closed and it was put forward that the sense of revenge with the help of responses about ideology. Education policy lead to deceleration especially in the area of cultural because of the interlocutory studies.
URI: http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=49620677&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/678
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
zehra TAŞDÖVEN.pdf2.62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.