Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/546
Title: Postkolonyal feminizm bağlamında "küresel kızkardeşlik" kavramının incelenmesi: Hindistan örneği
Other Titles: Examination of "global sisterhood" concept in the context of postcolonial feminism: Indian case
Authors: Arman, Murat Necip
Şerbetci, Didem
Keywords: Feminizm
Feminist Uluslararası İlişkiler Teorisi
Postkolonyal Feminizm
küresel kızkardeşlik
Feminism
Feminist International Relations Theory
Postcolonial Feminism
global sisterhood
Issue Date: 1-Jan-2013
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi
Abstract: Bu tez, Postkolonyal Feminizm'in "küresel kızkardeşlik" kavramını eleştirisi üzerinden, Üçüncü Dünya kadınlarının da yer aldığı bir Feminist Uluslararası İlişkiler Kuramı'nın olabilirliğini konu almaktadır. Sovyetler'in dağılma sürecinde, Uluslararası İlişkiler'de yer almaya başlayan Feminist Kuram, "küresel kızkardeşlik" anlayışıyla, bütün kadınların ortak deneyimlere sahip olduğunu ve ortak bir baskı formuna yani patriarkal baskıya maruz kaldıklarını savunmuştur. Bu bakış açısıyla, Feminist Kuram dünyanın her yerinde yer alan kadınların birbirlerini anlayabilen kız kardeşler olduğu varsayımına ulaşmıştır. Ne var ki, bu bakış açısı, Postkolonyal Feministler tarafından tamamen reddedilmemekle beraber, eksik olarak değerlendirilmiştir. Söz konusu anlayışın geliştirilebilmesi için Feminist Kuram'ın 'küresel kızkardeşlik'e yaklaşımı Postkolonyal Feminizm tarafından çeşitli açılardan eleştirilmiştir. Bu anlamda, Postkolonyal Feministlerce, Batılı Feminist Kuram'ın tarih ötesi bir konuma yerleştirilmiş ve tek bir kategoriye indirilmiş bir kadın görüntüsü çizmesi hatalı bulunmuştur. Oysa Postkolonyal Feminist Kuram'a göre, kadın profili toplumdan topluma ve zamana göre değişiklik gösteren bir kategori olarak ele alınmalıdır. Bu bağlamda, bu tezde her iki kuramın da varsayımlarını diyalog çatısı altında birleştirebilecek ve Batı-dışı kadınları da kapsayabilecek bir Feminist Uluslararası İlişkiler Kuramı'nın varlığı tartışılmıştır. This thesis examines the possibility of Feminist International Relations Theory that may reach women in the third world through Postcolonial Feminist criticism of 'global sisterhood'. Feminist Theory, making its first appearance in International Relations during the collapse of the Soviet Union, claims through the concept of 'global sisterhood' that women all over the world have common experiences and they are subjected to a common form of oppression, i.e. patriarchal oppression. In this context, Feminist Theory assumes that women all over the world are sisters who are able to understand each other. However, this perspective is considered as deficient by postcolonial feminists although not being ruled out entirely. In order to improve the mentioned understanding, Postcolonial Feminism criticizes, in different aspects, the 'global sisterhood' concept of the Feminist theory. According to Postcolonial Feminism, Western Feminist Theory's definition of woman profile placed beyond history and degraded into a single category is defective. Conversely, In fact, according to Postcolonial Feminist Theory, the woman profile should be regarded as a category that changes according to the society and the time it is in. Within this context, the thesis study makes an argument on the possibility of a Feminist International Relations Theory that may unite the assumptions of both theories within a dialogue framework and compass non-western women, as well.
URI: http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=33600310&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/546
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
didem_serbetci_ozet.pdf82.01 kBAdobe PDFView/Open
didem_serbetci_tez.pdf.pdf719.17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.