Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11607/5409
Title: | Gebe Okuluna Devam Etmenin Gebelerin Sağlık Gereksinimlerini Karşılama Durumu ve Yaşam Kalitesine Etkisi |
Authors: | Şeker, Sibel Arslan, Esra T.C. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ebelik Anabilim Dalı Yüksek Lisans Programı |
Keywords: | Ebelik, Gebelik, Doğuma Hazırlık Eğitimi, Sağlık Hizmetleri İhtiyaçları ve Talebi, Yaşam Kalitesi |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | T.C. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü |
Citation: | Arslan E. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ebelik Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın,2025. |
Abstract: | ÖZET GEBE OKULUNA DEVAM ETMENİN GEBELERİN SAĞLIK GEREKSİNİMLERİNİ KARŞILAMA DURUMU VE YAŞAM KALİTESİNE ETKİSİ Arslan E. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ebelik Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın,2025. Amaç: Bu çalışma, gebe okuluna devam eden ve etmeyen gebelerin sağlık gereksinimleri ile yaşam kalitelerinin belirlenmesi ve gebe okuluna devam etmenin gebelikte sağlık gereksinimleri ve yaşam kalitesine etkisini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Gereç ve Yöntem: Araştırma analitik-kesitsel tipte olup, 1 Temmuz 2024- 6 Ağustos 2025 tarihleri arasında Aydın Kadın Doğum ve Çocuk Hastalıkları Hastanesi ve Söke Fehime Faik Kocagöz hastanelerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini bu hastanelerin gebe okulu eğitimlerine devam eden ve gebe okuluna katılmayıp, herhangi bir nedenle bu hastanelere hizmet alımı için başvuran son trimester gebeler, örneklemini ise evrenden gelişigüzel örnekleme ile seçilen, gebe okuluna devam eden 88, gebe okuluna devam etmemiş 88 olmak üzere toplam 176 gebe oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında “Kişisel Bilgi Formu”, “Maternal Sağlık Gereksinimleri Ölçeği” ve “Gebelikte Yaşam Kalitesi Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler tanımlayıcı istatistikler (sayı, yüzde, ortalama ve standart sapma) ile ifade edilmiş, iki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi, Mann Whitney U, ki-kare, korelasyon, regresyon analizleri ile test edilmiştir. Bulgular: Araştırmaya kapmasında gebe okuluna devam eden kadınların Maternal Sağlık Gereksinimleri Ölçeği toplam puan ortalaması 101,71±9,48, devam etmeyenlerin ise 95,42±17,64 olarak bulunmuştur. Gebe okuluna devam eden gebelerin maternal sağlık gereksinim puanları daha yüksek ve istatistiksel olarak gebe okuluna devam etmeyenlerden farklı olarak belirlenmiştir. Gebe okuluna devam eden kadınların gebelikte yaşam kalitesinin en çok %59,1’inin çok iyi ve %36,4’ünün mükemmel, devam etmeyenlerin en çok %69,3’ünün çok iyi, %19,3’ünün mükemmel olduğu saptanmıştır. Gebe okuluna devam edenlerin yaşam kalitelerinin mükemmel olma oranlarının devam etmeyenlere göre daha yüksek ve istatistiksel x olarak farklı olduğu hesaplanmıştır. Gebe okuluna devam etmenin Maternal Sağlık Gereksinimleri Ölçeği toplam puanını yaklaşık %5 ve Gebelikte Yaşam Kalitesi Ölçeği’ne göre mükemmel olma durumunu %42 yordadığı saptanmıştır. Sonuç: Gebe okuluna devam eden ve etmeyen kadınların maternal sağlık gereksinimleri ile yaşam kalitesi düzeyleri arasında fark olduğu belirlenmiştir. Gebe okuluna devam eden kadınların devam etmeyenlere göre maternal sağlık gereksinimleri ve yaşam kalitesinin mükemmel olma oranı daha fazla olduğu saptanmıştır. Gebe okuluna katılmanın maternal sağlık gereksinimlerini ve gebelikte yaşam kalitesini yordadığı bulunmuştur. |
URI: | http://hdl.handle.net/11607/5409 |
Appears in Collections: | Yüksek Lisans |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Esra ARSLAN-Tez en son-2-2.pdf | 3.32 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.