Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/5397
Title: Tek Sağlık Kavramının Lisans Ve Lisansüstü Eğitimlerde Geliştirilmesi Ve Standardizasyonu Konusunda Örnek Bir Müfredat Oluşturma
Authors: Evci Kiraz, Emine Didem
Neboğlu, Erdem Kemal
0000-0003-1227-4933
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Çevre Sağlığı Disiplinlerarası Anabilim Dalı
Keywords: Delphi Yöntemi, Müfredat Geliştirme, Taba Tyler Modeli, Tek Sağlık
Issue Date: 28-Jan-2026
Publisher: Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü
Citation: Neboğlu E.K. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Çevre Sağlığı Disiplinlerarası Doktora Programı, Doktora Tezi, Aydın, 2025
Abstract: Amaç: Bu çalışma “Tek Sağlık” dersinin Lisans ve Lisansüstü düzeylerde verilebilmesi için örnek bir müfredat oluşturma amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Bu araştırma, metodolojik araştırma deseninde tasarlanmış olup, “Modifiye Edilmiş Delphi Konsensus Yöntemi” uygulanarak yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi’ne bağlı Tıp Fakültesi, Diş Hekimliği Fakültesi, Hemşirelik Fakültesi, Eğitim Fakültesi, Veteriner Fakültesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Ziraat Fakültesi, Fen Fakültesi ve İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde görev yapan öğretim elemanları oluşturmaktadır. Çalışmanın birinci Delphi oturumuna 108, ikinci oturumuna ise 64 öğretim elemanı katılım sağlamıştır. Veriler, yarı yapılandırılmış formlar aracılığıyla internet üzerinden e-posta yoluyla toplanmış, Statistical Package for the Social Sciences Version 27 paket programı kullanılarak medyan, çeyrekler arası açıklık (IQR) ve standart sapma değerleri dikkate alınarak analiz edilmiştir. Katılımcılar arasında uzlaşı sağlanan konular, Taba-Tyler Müfredat Geliştirme Modeli'nin aşamalarına entegre edilerek örnek bir Tek Sağlık eğitim müfredatı oluşturulmuştur. Bulgular: Araştırmanın birinci Delphi oturumunda, içerik analizi yoluyla Ölçme Değerlendirme Yöntemleri, Öğretme Yöntemleri, Kurumsal Boyut, Ders Yapısı ve Organizasyonu, İçerik Boyutu olmak üzere beş ana tema belirlenmiştir. Uzmanlar tarafından önemli görülen hususlar kodlanmış ve toplam 66 madde oluşturulmuştur. İkinci Delphi oturumunda bu 66 madde yeniden uzmanlara sunulmuş, yapılan değerlendirme sonucunda 50 madde üzerinde uzlaşı sağlanmıştır. Uzlaşı için Medyan ≥ 4, Çeyrekler Arası Açıklık (IQR) ≤ 1 ve Uzlaşı Yüzdesi ≥ %80 kriterleri esas alınmış, bu eşikleri karşılamayan 16 madde uzlaşma havuzundan çıkarılmıştır. xi Sonuç: Bu araştırmada geliştirilen müfredat, disiplinlerarası düşünmeyi destekleyen, sistem düşüncesi kazandırmayı hedefleyen ve küresel sağlık tehditlerine karşı bütüncül çözümler üretmeye yönelik bir yapı sergilemektedir. Hazırlanan müfredat, öneri niteliğinde sunulmuş olup, Tek Sağlık yaklaşımının yükseköğretim programlarında sistematik bir şekilde entegrasyonuna katkı sağlayabilir. Çalışma, gelecekte Tek Sağlık Eğitimi modellerinin geliştirilmesine yönelik önemli bir referans noktası oluşturmakta ve sektörler arası işbirliğini güçlendirme potansiyeli taşımaktadır.
URI: http://hdl.handle.net/11607/5397
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Neboglu Doktora Tezi.pdfErdem Kemal Neboğlu Doktora Tezi2.85 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.