Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11607/5388
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Özcan, Sevil | |
dc.contributor.author | Bozkurt Aksu, Bahar | |
dc.date.accessioned | 2025-08-22T05:01:48Z | |
dc.date.available | 2025-08-22T05:01:48Z | |
dc.date.issued | 2025-08-22 | |
dc.date.submitted | 2025-07-29 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11607/5388 | |
dc.description.abstract | Amaç: Bu çalışmada, farklı alanlarda dört yıllık üniversite eğitimi alan üniversite öğrencilerinin çevre okuryazarlık ve küresel ısınma konularındaki bilgi düzeyleri ile eko-anksiyete durumları arasında korelasyon olup/olmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Bu tez çalışması kesitsel bir araştırma olup, nicel verilere dayalı olarak gerçekleştirilmiştir. Çalışma 2022-2023 akademik yılında Aydın Adnan Menderes Üniversitesi merkez kampüsünde bulunan dört yıllık eğitim veren fakültelerde öğrenim gören, lisans öğrencileri ile yüz yüze gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu oluşturan 721 öğrenciye, toplam 99 soru ve dört bölümden oluşan bir anket uygulanmıştır. Anket sonuçları SPSS 15.0 programına girilerek frekans, t-testi, ANOVA, ki-kare ve Pearson’s korelasyon analizleri ile değerlendirilmiştir. Anketin cronbach alfa güvenirlik katsayısı α= 0,93 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin çevre okuryazarlığı ve küresel ısınma bilgi düzeyleri ile eko-anksiyete durumları arasındaki ilişki araştırılmıştır. Bulgular: Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin çevre okuryazarlık ve küresel ısınma bilgi düzeyleri arttıkça, eko-anksiyete düzeylerinin azaldığı görülmüştür. Sonuç: Öğrencilerin çevre okuryazarlığı ve küresel ısınma hakkında bilgi düzeyinin artırılması için müfredata bu konuların dahil edilmesi eko-anksiyete düzeyini düşürecektir. Fakülte ayırt etmeksizin her öğrencinin genel kültür düzeyinde de olsa bu konularda bilgi sahibi olması hem sürdürülebilir çevre bilincinin gelişmesi hem gelecek nesillerin duyarlı yetişmesini sağlayacaktır. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY …………...………………………..…………….…….……… i TEŞEKKÜR ……………………………………………………………...………… ii İÇİNDEKİLER ..…………………………………………….………...…..…….…. iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ …..…………………….…………….… v ŞEKİLLER DİZİNİ ….………….…………………………...………………...…… vi TABLOLAR DİZİNİ ….………….…………………………...……………………. vii ÖZET ……………………………………………………………………………..… x ABSTRACT ………………………………………………………………….…….. xi 1. GİRİŞ …………………….…………………...……………………….….…..….. 1 2. GENEL BİLGİLER……………………………………………………………... 3 2.1. İklim Değişikliği ve Küresel Isınma ……………………....…………………... 3 2.2. Çevre Okuryazarlığı…………………………………………………………… 4 2.3. Ekolojik Kriz ve Eko-anksiyete……………………………………………….. 5 2.4. Bilgi…………………………………………………………………………… 6 2.5. Eğitim…………………………………………………………………………. 6 2.6. Eko-anksiyete Konusunda Yapılmış Çalışmalar………………………………. 6 2.6.1. Türkiye’de Yapılmış Çalışmalar…………………………………………….. 6 2.6.2. Dünya’da Yapılmış Çalışmalar……………………………………………… 7 3. GEREÇ VE YÖNTEM ……...…………………………………….…..…………. 9 3.1. Gereç ………………………………………………………….....…...……….... 9 3.1.1. Evren ve Çalışma Grubu……………………………………………………… 10 3.1.2. Dahil Edilme Kriterleri….…..….…………………………………………….. 11 3.1.3. Veri Toplama Zaman Aralığı …………..……………………….……………. 12 3.2. Yöntem …………………………………………………………………………. 12 3.3. Verilerin Analizi……..…………………………………………………………. 12 4. BULGULAR ………………………………………………………………….….. 14 4.1. Sosyo-Demografik Özelliklere İlişkin Bulgular……………………………….. 14 4.2.Araştırma Konusuna İlişkin Anketlerden Elde Edilen Bulgular……………….. 18 4.2.1. Üniversite Öğrencilerinin Çevre Okuryazarlık Düzeylerine İlişkin Bulgular.... 18 4.2.1.1. Çevre Konusunda Kendini Değerlendirme…………………………………... 18 iv 4.2.1.2. Çevre Konusunda Bilgiyi Ölçme……………………………………………. 20 4.2.1.3. İnsan ve Çevre İlişkisini Algılama Boyutu………………………………….. 23 4.2.1.4. İnsan ve Çevre İlişkisini Uygulama Boyutu………………………………… 25 4.2.1.5. Çevresel Problemlere İlişkin Endişe Düzeyleri……………………………... 26 4.2.2. Üniversite Öğrencilerinin Küresel Isınma Bilgi Düzeylerine İlişkin Bulgular... 27 4.2.3. Üniversite Öğrencilerinin Eko-Anksiyete Düzeylerine İlişkin Bulgular……… 29 4.3. Anket Sonuçlarının Katılımcıların Sosyo-Demografik Özelliklerine Bağlı Analiz Sonuçlarından Elde Edilen Bulgular…………………………………………..............31 4.3.1. Çevre Konusunda Kendini Değerlendirme (ÇKKD) İfadelerine Verilen Cevapların Sosyo-Demografik Özelliklere Bağlı Karşılaştırılması………………..........................32 4.3.1.1.Katılımcıların Öğrenim Gördükleri Fakülteye Bağlı Verilerin Karşılaştırılması………………………………………………………………………..32 4.3.1.2. Katılımcıların Sınıf Düzeylerine İlişkin Verilerin Karşılaştırılması……….. 34 4.3.1.3. Katılımcıların Cinsiyetlerine Bağlı Verilerin Karşılaştırılması…………….. 35 4.3.1.4. Yaşa Bağlı Verilerin Karşılaştırılması……………………………………… 36 4.3.1.5. En Uzun Yaşanılan Yerleşim Birimine Göre Verilerin Karşılaştırılması...... 37 4.3.1.6. Algılanan Gelir Düzeyine Göre Verilerin Karşılaştırılması………………... 38 4.3.1.7. Ebeveynlerin Eğitim Durumuna Bağlı Verilerin Karşılaştırılması………… 39 4.3.1.8. Ebeveynlerin Mesleğine Göre Verilerin Karşılaştırılması…………………. 41 4.3.1.9. Çevre ile İlgili Herhangi Bir Eğitim Alıp Almama Durumuna Bağlı Verilerin Karşılaştırılması………………………………………………………………………..43 4.4. Çevre Okuryazarlığı Bilgi Testi (ÇOBT), Küresel Isınma Bilgi Testi (KIBT) ve Eko-anksiyete Ölçeği (E-AÖ) Puanlarına İlişkin Korelasyon Analiz Sonuçları….. 5. TARTIŞMA …………...……….…………………...……...….……………....……54 6. SONUÇ VE ÖNERİLER ……………………………..…………..………….…......56 KAYNAKLAR ..………………………………...……...……………………….…….57 EKLER …………………………………………………………………………….......61 BİLİMSEL ETİK BEYANI …………………………………………………………...67 ÖZ GEÇMİŞ …………………………………………...……………………………...68 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Çevre eğitimi, çevre okuryazarlığı, çevre sağlığı, eko-anksiyete, küresel ısınma bilgi düzeyi, lisans öğrencisi | tr_TR |
dc.title | Üniversite Öğrencilerinin Çevre Okuryazarlık Ve Küresel Isınma Bilgi Düzeyleri İle Eko-Anksiyete Durumları Arasındaki İlişki | tr_TR |
dc.type | workingPaper | tr_TR |
dc.contributor.department | Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Çevre Sağlığı Anabilim Dalı | tr_TR |
Appears in Collections: | Doktora |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TEZİM 21 AĞUSTOS baskı.pdf | 1.93 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.