Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/5372
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÖlçücü, Burçin
dc.contributor.authorDikici, İbrahim
dc.date.accessioned2025-08-18T05:36:24Z
dc.date.available2025-08-18T05:36:24Z
dc.date.issued2025
dc.date.submitted2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/5372
dc.description.abstractAmaç: Küresel iklim değişikliği yalnızca insan yaşamını değil, aynı zamanda tüm canlıların sürdürülebilirliğini doğrudan etkileyen önemli bir çevresel sorundur. Teknolojik gelişmeler, sanayileşme, çevre kirliliği ve nüfus artışı gibi faktörler sonucunda ortaya çıkan küresel ısınma, birçok ekosistemde ciddi dengesizliklere yol açmakta ve bu da insan sağlığını dolaylı ya da doğrudan olarak olumsuz etkilemektedir. Bu çalışmanın temel amacı; üniversite öğrencilerinin küresel iklim değişikliğine yönelik sahip oldukları farkındalık ve kaygı düzeylerini belirlemek, ayrıca bu düzeyleri etkileyebilecek çeşitli sosyodemografik ve bireysel faktörler arasındaki ilişkiyi incelemektir. Gereç ve Yöntem: Araştırma kapsamında, 2024-2025 eğitim öğretim yılında Türkiye'nin farklı üniversitelerinde (Iğdır Üniversitesi, Yalova Üniversitesi, Bitlis Eren Üniversitesi, Trabzon Üniversitesi, Bandırma Üniversitesi, Fırat Üniversitesi, Çanakkale 18 Mart Üniversitesi, Kilis 17 Aralık Üniversitesi, Ordu Üniversitesi) öğrenim gören toplamda 394 gönüllü öğrenci (209 erkek, 185 kadın) araştırma grubunu oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında iki bölümden oluşan bir araç kullanılmıştır. İlk bölümde katılımcıların demografik özelliklerini yansıtan bilgiler kişisel bilgi formu aracılığıyla elde edilirken; ikinci bölümde ise “Küresel İklim Değişikliğine Yönelik Farkındalık Ölçeği” ile öğrencilerin konuya ilişkin farkındalık düzeyleri, “İklim Değişikliği Kaygı Ölçeği” yardımıyla da kaygı düzeyleri değerlendirilmiştir. Verilerin istatistiksel analizi SPSS paket programı üzerinden gerçekleştirilmiştir. Analizlerde anlamlılık düzeyi p < 0,05 olarak kabul edilmiştir. Araştırma hipotezlerinin test edilmesi amacıyla nicel verilerin değerlendirilmesinde bağımsız örneklemler için t-testi, ikiden fazla grup arasında fark olup olmadığını belirlemek üzere tek yönlü varyans analizi (ANOVA) uygulanmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkilerin incelenmesinde Pearson korelasyon analizi tercih edilmiş; anlamlı ilişkiler tespit edildiğinde doğrusal regresyon analizi ile yordayıcılık düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Bulgular: Elde edilen bulgulara göre; öğrencilerin cinsiyet durumu, iklim değişikliğinin sağlık üzerindeki etkilerini bilip bilmediği ve öğrenim gördükleri üniversite değişkenleri ile küresel iklim değişikliğine yönelik farkındalık düzeyi arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar gözlenmiştir (p<0,05). Bununla birlikte, iklim değişikliği ile ilgili kulüp üyeliği, konuyla ilgili ders/eğitim alma durumu, yaş, öğrenim düzeyi, yaşadığı yerleşim yeri, algılanan ekonomik durum ve anne-baba eğitim seviyesi gibi değişkenlerle farkındalık düzeyi arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>0,05). Kaygı düzeyi açısından incelendiğinde ise cinsiyet, iklim değişikliğinin kendisini kaygılandırma durumu, konunun sağlık üzerindeki etkilerinin bilinip bilinmediği ve öğrenim gördüğü üniversite değişkenleri ile iklim değişikliği kaygı ölçeği puanları arasında anlamlı farklılıklar saptanırken (p<0,05), diğer bazı sosyodemografik değişkenlerle kaygı düzeyi arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır (p>0,05). Ek olarak, araştırmaya katılan erkek öğrencilerin kadınlara göre, iklim değişikliği ile ilgili ders alanların almayanlara göre ve iklim değişikliğinin kendisini kaygılandırdığını belirtenlerin, daha yüksek farkındalık ve kaygı düzeylerine sahip olduğu tespit edilmiştir. Sonuç: Araştırmaya katılan öğrencilerin genel farkındalık ve kaygı düzeylerinin orta düzeyde olduğu görülmüş; özellikle erkek öğrencilerin kadınlara göre daha yüksek düzeyde farkındalık ve kaygı yaşadıkları belirlenmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda, gençlik döneminde yapılacak düzenli bilgilendirme çalışmalarının, küresel iklim değişikliğine karşı farkındalık düzeylerinin artırılmasında önemli katkılar sunabileceği düşünülmektedir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL VE ONAY i TEŞEKKÜR ii İÇİNDEKİLER iv SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ vii TABLOLAR DİZİNİ viii ÖZET ix ABSTRACT xi 1. GİRİŞ 1 1.1. Problem Durumu 1 1.2. Araştırmanın Amacı 3 1.3. Araştırmanın Önemi 4 1.4. Varsayımlar ve Sayıltılar 7 2. GENEL BİLGİLER 10 2.1. İklim, Küresel İklim Değişikliği ve Küresel Isınma 10 2.2. İklim Değişikliği ve Küresel Isınma Arasındaki Farklar 11 2.3. Küresel İklim Değişikliğinin Sebepleri 12 2.3.1. Doğal Sebepler 12 2.3.1.1. Volkanik Faaliyetler 12 2.3.1.2. Güneş Etkinlikleri 13 2.3.1.3. Dünyanın Eksen ve Yörünge Değişiklikleri 14 2.3.2. İnsan Kaynaklı Sebepler 15 2.3.2.1. Ormanların Tahribatı 15 2.3.2.2. Çevre Kirliliği 16 2.3.2.2.1. Hava Kirliliği 17 2.3.2.2.2. Su Kirliliği 18 2.3.2.2.3. Toprak Kirliliği 18 2.3.2.2.4. Işık Kirliliği 19 2.3.2.2.5. Gürültü Kirliliği 20 2.3.2.2.6. Elektromanyetik Kirlilik 20 2.3.2.3. Fosil Yakıt Kullanımı ve Enerji Tüketimi 21 2.4. Küresel İklim Değişiklinin Sonuçları 22 2.5. Küresel İklim Değişikliğinin İnsan Sağlığı Üzerine Etkileri 23 2.6. Küresel İklim Değişikliği ve Türkiye 26 2.7. Küresel İklim Değişikliğiyle İlgili Uluslararası Önlemler 29 2.8. Kaygı Kavramı 30 2.8.1. Kaygının Tanımı 30 2.8.2. Kaygının Nedenleri ve Belirtileri 32 2.8.3. İklim Değişikliği Kaygısı: Tanımı ve Etkileri 34 2.9. Farkındalık Kavramı 36 2.9.1. Farkındalığın Tanımı ve İşlevleri 36 2.9.2. Küresel İklim Değişikliğine Yönelik Farkındalık 40 2.10. Küresel İklim Değişikliği Üzerine Yurt İçi ve Yurt Dışında Yapılan Çalışmalar 41 2.11. Üniversite Öğrencilerinin Küresel İklim Değişikliğine Bakışı Üzerine Çalışmalar 43 2.12. İklim Kaygısı Üzerine Yapılan Çalışmalar 44 3. YÖNTEM 46 4. BULGULAR 51 5. TARTIŞMA 62 6. SONUÇ ve ÖNERİLER 69 7. KAYNAKLAR 72 EKLER 88 Ek 1- Ölçekler 88 Ek 2- Etik Kurul İzni 91 BİLİMSEL ETİK BEYANI 92 ÖZ GEÇMİŞ 93tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAdnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectFarkındalık, İklim Değişikliği, Kaygı, Öğrencitr_TR
dc.titleÜniversite Öğrencilerinin Küresel İklim Değişikliğine Yönelik Farkındalık Ve Kaygı Düzeylerini Etkileyen Faktörlertr_TR
dc.typedoctoralThesistr_TR
dc.contributor.departmentAdnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
İbrahim Dikici (Doktora Tezi).pdf1.29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.