Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11607/5363
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Arslantaş, Hülya | - |
dc.contributor.author | Karadeniz, Can | - |
dc.date.accessioned | 2025-08-07T07:55:40Z | - |
dc.date.available | 2025-08-07T07:55:40Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.date.submitted | 2025-07-17 | - |
dc.identifier.citation | Karadeniz C. (2025) Hemşirelik Öğrencilerine Verilen Farkındalık Temelli Psikoeğitimin Ruhsal Hastalıklara Yönelik İnanç, Sosyal Mesafe ve Damgalamaya Etkisi: Yarı Deneysel Bir Çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Aydın. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11607/5363 | - |
dc.description.abstract | Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerine verilen farkındalık temelli psikoeğitimin, ruhsal hastalıklara yönelik inanç, sosyal mesafe ve damgalama üzerindeki etkisini değerlendirmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Gereç ve Yöntem: Yarı deneysel desenle yürütülen çalışmada, bir müdahale ve bir kontrol grubu oluşturulmuştur. Çalışmaya, 01.10.2023 – 31.05.2024 tarihleri arasında gönüllü olarak katılım sağlayan Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi 2. Sınıf hemşirelik öğrencileri (n=84) dahil edilmiştir. Müdahale grubuna belirlenen süre boyunca farkındalık temelli psikoeğitim uygulanırken, kontrol grubuna herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Veriler, Ruhsal Hastalıklara Yönelik İnanç Ölçeği, Sosyal Mesafe Ölçeği ve Sağlık Çalışanları İçin Ruhsal Hastalıklara Yönelik Damgalama Ölçeği kullanılarak ön test, son test, 1. ay ve 3. ay takip ölçümleri ile toplanmıştır. İstatistiksel analizlerde Mann-Whitney U testi, Ki-Kare testi ve Friedman testi kullanılmıştır. Bulgular: Ruhsal Hastalıklara Yönelik İnanç Ölçeği (RHYİÖ) açısından müdahale ve kontrol grupları arasında çalışmanın başlangıcında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (χ² = 7,395, p = 0,060). Psikoeğitim sonrası müdahale grubunda ruhsal hastalıklara yönelik inanç puan ortalamalarında bir miktar değişim gözlense de bu fark istatistiksel olarak anlamlı düzeyde değildir (p > 0,05). Araştırma bulgularına göre, Sosyal Mesafe Ölçeği (SMÖ) puan ortalamalarında müdahale grubunda anlamlı bir azalma gözlenmiştir (χ² = 8,557, p = 0,036). Ön test (X̄ = 51,56 ± 15,07), Son Test (X̄ = 42,33 .± 22,89), 1. ay (X̄ = 36,36 ± 13,40), 3. ay (X̄ = 50,53 ± 13,74) şeklinde sosyal mesafenin azaldığı, bu farkın 1. ayda belirginleştiği ve 3. ayda kalıcı olduğu belirlenmiştir. Kontrol grubunda ise bu değişim istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır (p > 0,05). Sağlık Çalışanlarının Ruhsal Hastalıklara Yönelik Damgalama Ölçeği (SÇ-RHYDÖ) puan ortalamalarında da benzer bir azalma gözlenmiş, müdahale grubunun ön test puan ortalaması (X̄ = 57,96 ± 8,66), son test puan ortalaması (X̄ = 58,13 ± 13,72), 1. ay ölçüm puan ortalaması (X̄ = 44,20 ± 5,81), 3. ay ölçüm puan ortalamasında (X̄ = 48,27 ± 11,62) istatistiksel olarak anlamlı bir düşüş saptanmıştır (χ² = 13,553, p = 0,004). Ancak müdahale grubunun ölçümlerinin 1. ayında değişim gözlenmemiş, etkilerin daha çok 3. ayda belirginleştiği görülmüştür. Sonuç: Bu çalışmada, farkındalık temelli psikoeğitimin sosyal mesafe ve damgalama algısını azaltmada kalıcı bir etkiye sahip olduğu, ancak ruhsal hastalıklara yönelik inançları değiştirmede kısa vadede belirgin bir etki oluşturmadığı sonucuna varılmıştır. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | KABUL VE ONAY ii TEŞEKKÜR iii İÇİNDEKİLER iv SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ vii ŞEKİLLER DİZİNİ viii TABLOLAR DİZİNİ ix ÖZET x ABSTRACT xii 1. GİRİŞ 1 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi 1 1.2. Araştırmanın Amacı 4 1.3. Araştırmanın Hipotezleri 5 2. GENEL BİLGİLER 6 2.1. Ruh Sağlığı ve Ruhsal Hastalık 6 2.2. Ruhsal Hastalıklara Yönelik İnanç 12 2.3. Ruhsal Hastalıklara Yönelik Sosyal Mesafe 16 2.4. Ruhsal Hastalıklara Yönelik Damgalama 16 2.5. Farkındalık Temelli Psikoeğitim 26 2.6. Ruhsal Hastalıklara Yönelik İnanç, Sosyal Mesafe ve Damgalama ile İlgili Ülkemizde Yapılan Çalışmalar 29 2.7. Ruhsal Hastalıklara Yönelik İnanç, Sosyal Mesafe ve Damgalama ile İlgili Yurtdışında Yapılan Çalışmalar 33 2.8. Damgalamanın Azaltılmasında Psikiyatri Hemşiresinin Rolü 41 3. GEREÇ VE YÖNTEM 43 3.1. Araştırmanın Modeli 43 3.2. Evren ve Örneklem 43 3.3. Araştırmaya Dahil Edilme Kriterleri 44 3.4. Araştırmadan Çıkarılma Kriterleri 44 3.5. Araştırmanın Uygulandığı Yer ve Zaman 44 3.6. Veri Toplama Araçları 45 3.7. Farkındalık Temelli Psikoeğitimin Hazırlanma Süreci 47 3.8. Araştırmanın Değişkenleri 48 3.9. İstatistiksel Analizler 48 3.10. Araştırmanın Etik Yönü 49 3.11. Araştırmanın Sınırlılıkları 52 4. BULGULAR 53 5. TARTIŞMA 73 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 78 KAYNAKLAR 81 EKLER 108 Ek 1. Ruhsal Hastalıklara Yönelik İnanç Ölçeği İzni 108 Ek 2. Sosyal Mesafe Ölçeği İzni 109 Ek 3. Sağlık Çalışanları İçin Ruhsal Hastalıklara Yönelik Damgalama Ölçeği İzni 110 Ek 4. Etik Kurul Onayı 111 Ek 5. Kurum İzni 112 Ek 6. Bilgilendirilmiş Onam Formu 113 Ek 7. Kişisel Bilgi Formu 114 Ek 8. Ruhsal Hastalığa Yönelik İnançlar, Sosyal Mesafe ve Damgalamayı Etkileyeceği Düşünülen Sorular 115 Ek 9. Ruhsal Hastalığa Yönelik İnançlar Ölçeği (RHYİÖ) 116 Ek 10. Sosyal Mesafe Ölçeği (SMÖ) 118 Ek 11. Sağlık Çalışanları İçin Ruhsal Hastalıklara Yönelik Damgalama Ölçeği (SÇ-RHYDÖ) 122 Ek 12. Mindfulness Temelli Stres Azaltma Programı Katılım Sertifikası 124 BİLİMSEL ETİK BEYANI 125 ÖZ GEÇMİŞ 126 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | tr_TR |
dc.subject | Damgalama, Hemşire, İnanç, Ruhsal Hastalık, Sosyal Mesafe | tr_TR |
dc.title | Hemşirelik Öğrencilerine Verilen Farkındalık Temelli Psikoeğitimin Ruhsal Hastalıklara Yönelik İnanç, Sosyal Mesafe ve Damgalamaya Etkisi: Yarı Deneysel Bir Çalışma | tr_TR |
dc.type | masterThesis | tr_TR |
dc.contributor.department | Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Hemşirelik Fakültesi, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bölümü | tr_TR |
Appears in Collections: | Yüksek Lisans |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Can KARADENİZ-YL Tezi-Hemşirelik Öğrencilerine Verilen Farkındalık Temelli Psikoeğitimin Ruhsal Hastalıklara Yönelik İnanç^LLJ Sosyal Mesafe Ve Damgalamaya Etkisi_ Yarı Deneysel Bir Çalışma (1).pdf | Yüksek Lisans Tezi | 1.19 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.