Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/5356
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAğralı Ermiş, Sermin-
dc.contributor.authorDağdelen, Sina-
dc.date.accessioned2025-07-16T10:21:11Z-
dc.date.available2025-07-16T10:21:11Z-
dc.date.issued2025-
dc.date.submitted2025-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/5356-
dc.description.abstractSPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPORA KARŞI TUTUMLARI İLE AKADEMİK MOTİVASYON DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ Dağdelen S. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2025. Amaç: Bu araştırmanın temel amacı, Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin beden eğitimi ve spora karşı tutumları ile akademik motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Ayrıca, bu değişkenlerin çeşitli demografik faktörlere göre anlamlı farklılık gösterip göstermediği de analiz edilmiştir. Gereç ve Yöntem: Araştırma, nicel araştırma yaklaşımlarından biri olan ilişkisel tarama modeli ile desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2024-2025 eğitim-öğretim yılında Türkiye’de bir devlet üniversitesinin Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim görmekte olan 326 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak “Beden Eğitimi ve Spora Yönelik Tutum Ölçeği” ile “Akademik Motivasyon Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler, betimleyici istatistikler, t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Pearson korelasyon analizi ile değerlendirilmiştir. Bulgular: Araştırma sonucunda, öğrencilerin beden eğitimi ve spora karşı genel olarak olumlu tutumlara sahip oldukları ve akademik motivasyon düzeylerinin orta-yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca beden eğitimi ve spora yönelik tutumlar ile akademik motivasyon düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişki olduğu saptanmıştır. Demografik değişkenler açısından ise cinsiyet, sınıf düzeyi, haftalık egzersiz sıklığı ve spor geçmişi gibi bazı değişkenlerin bu tutum ve motivasyon düzeylerinde anlamlı farklılık yarattığı gözlemlenmiştir. Sonuç: Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin beden eğitimi ve spora yönelik olumlu tutumlarının, akademik motivasyon düzeyleri ile pozitif yönde ilişkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu bulgu, sporun bireyin yalnızca fiziksel gelişimine değil, aynı zamanda akademik süreçlerine de katkı sağladığını göstermektedir. Elde edilen veriler, spor temelli öğrenme ortamlarının öğrencilerin akademik başarılarına destekleyici bir unsur olarak yapılandırılabileceğini göstermektedir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY i TEŞEKKÜR ii İÇİNDEKİLER iii TABLOLAR DİZİNİ vi ÖZET viii ABSTRACT x 1. GİRİŞ 1 1.1. Problemin Tanımı 3 1.2. Araştırmanın Amacı 3 1.3. Araştırmanın Önemi 4 2. GENEL BİLGİLER 6 2.1. Beden Eğitimi ve Sporun Tanımı ve Önemi 6 2.1.1. Beden Eğitiminin Tarihçesi ve Gelişimi 7 2.1.2. Sporun Bireysel ve Toplumsal İşlevleri 9 2.1.3. Eğitim Sisteminde Beden Eğitiminin Yeri 10 2.2. Tutum Kavramı 12 2.2.1. Tutumun Öğeleri 13 2.2.1.1. Bilişsel Öğe 13 2.2.1.2. Duyuşsal Öğe 14 2.2.1.3. Davranışsal Öğe 15 2.2.2.Tutumun Oluşumu ve Değişimi 15 2.3. Motivasyon Kavramı 16 2.3.1. Motivasyon Türleri 18 2.3.1.1. İçsel Motivasyon 18 2.3.1.2. Dışsal Motivasyon 18 2.3.2. Motivasyon Teorileri (Kapsam ve Süreç Teorileri) 19 2.3.2.1. İhtiyaçlar Hiyerarşisi Teorisi 19 2.3.2.2. Herzberg’ in Motivasyon Teorisi 20 2.3.2.3. Mc-Clelland’ ın Başarı İhtiyacı Teorisi 20 2.3.2.4. Alderf’ in ERG Teorisi 21 2.3.2.5. Pavlov ve Skinner’ in Koşullanma Teorisi 22 2.3.2.6. Vroom’ un Beklenti Teorisi 22 2.3.2.7. Adams’ ın Eşitlik Teorisi 23 2.3.2.8. Locke’ un Amaç Teorisi 24 2.4. Akademik Motivasyon Kavramı 25 2.4.1. Akademik Motivasyonu Etkileyen Faktörler 26 2.5. Tutum ile Motivasyon Arasındaki İlişki 27 3. GEREÇ VE YÖNTEM 30 3.1. Gereç 30 3.1.1. Araştırmanın Modeli 30 3.2. Yöntem 30 3.2.1. Araştırmanın Evren ve Örneklemi 30 3.3. Veri Toplama Araçları 31 3.3.1. Kişisel Bilgi Formu 31 3.3.2. Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutum Ölçeği 31 3.3.3. Akademik Motivasyon Ölçeği 32 3.4. Verilerin Toplanması ve İstatiksel Analizi 32 4. BULGULAR 33 4.1. Araştırma Grubu 33 5. TARTIŞMA 54 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 68 6.1. Sonuç 68 6.2. Öneriler 68 KAYNAKLAR 71 EKLER 85 Ek 1. Google Form 85 Ek 2. Ölçek İzni 86 Ek 3. Demografik Bilgiler 87 Ek 4. Ölçeğin Ölçek Soruları 88 Ek 5. Etik Kurul Onayı 90 BİLİMSEL ETİK BEYANI 91 ÖZ GEÇMİŞ 92tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bİlimleri Enstitüsü Spor Bilimleri Fakültesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectBeden eğitimi, Motivasyon, Spor, Tutum.tr_TR
dc.titleSPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPORA KARŞI TUTUMLARI İLE AKADEMİK MOTİVASYON DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesitr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sina DAĞDELEN.docx1.62 MBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.