Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11607/5336
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Çalışır, Hüsniye | - |
dc.contributor.author | Sarıoğlu Duran, Büşra | - |
dc.date.accessioned | 2025-06-30T12:37:57Z | - |
dc.date.available | 2025-06-30T12:37:57Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.date.submitted | 2025-05-07 | - |
dc.identifier.citation | Duran,2025 | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11607/5336 | - |
dc.description.abstract | ÖZET PEDİATRİK YOĞUN BAKIM ÜNİTESİNDE YATAN TIBBİ TEKNOLOJİYE BAĞIMLI ÇOCUKLARIN EBEVEYNLERİNİN KAYGI DÜZEYLERİ VE İLİŞKİLİ FAKTÖRLER Sarıoğlu Duran B. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2025. Amaç: Bu tanımlayıcı ve ilişki arayıcı çalışmanın amacı çocuk yoğun bakım ünitesinde yatan tıbbi teknolojiye bağımlı çocukların ebeveynlerinin kaygı düzeyleri ve kaygı düzeyleri ile ilişkili faktörlerin incelenmesidir. Gereç ve Yöntem: Bu araştırma, Marmara Üniversitesi Pendik Eğitim Araştırma Hastanesi Çocuk Yoğun Bakım Ünitesi’nde yatan tıbbi teknolojiye bağımlı 0-18 yaş grubu çocukların 131 ebeveyni ile (anne ve/veya baba) yapıldı. Araştırma verileri 12 Temmuz 2022 – 23 Kasım 2023 tarihleri arasında toplandı. Araştırmaya alınan ebeveynler araştırma hakkında bilgilendirildi ve yazılı onamları alındı. Veriler, Ebeveyn Bilgi Formu, Çocuk Bilgi Formu ve Durumluk Kaygı Envanteri (DKE) ile toplandı. Araştırmada tanımlayıcı istatistikler kullanıldı. Verilerin normal dağılıma uygunluğu Kolmogorov Smirnov testi ile sınandı. Verilerin analizinde bağımsız iki grup karşılaştırılmasında Student t-testi, üç ve daha fazla grup karşılaştırmasında tek yönlü varyans analizi testi kullanıldı. Tek yönlü varyans analizine göre anlamlı farklılığın hangi gruptan kaynaklandığının incelenmesi amacı ile Tukey testi yapıldı. P<0,05 değeri istatistiksel olarak anlamlı kabul edildi. Bulgular: Çalışmaya katılan ebeveynlerin DKE puan ortalaması 52,90 ± 9,72 (min-max = 20,00-77,00) olarak bulundu. Ebeveynlerin yaş gruplarına göre DKE puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark varken (p<0,05), diğer sosyodemografik özelliklerine göre fark yoktu (p>0,05). Ebeveynlerin hasta çocuklarını ziyaret etme ve çocuğun bakımına katılma durumlarına göre DKE puanları arasında fark yoktu (p>0,05). Daha önce yoğun bakımda yatmış olan, kronik hastalığı bulunan, Glaskow koma puanı yüksek olan, yoğun bakımda 8 gün ve daha uzun süredir yatmakta olan çocukların ebeveynlerinin DKE puanları, bu özelliklere sahip olmayan çocukların ebeveynlerinin DKE puanlarından daha düşüktü (p<0,05). Sonuç: Çocuk yoğun bakım ünitesinde yatan tıbbi teknolojiye bağımlı çocukların ebeveynlerinin yaşının genç olması kaygı düzeylerini olumsuz etkilerken, diğer sosyodemografik özellikleri kaygı düzeyini etkilememiştir. Daha önce yoğun bakım deneyimi olan, kronik hastalığa sahip olan, bilinç düzeyi yüksek olan, yoğun bakımda sekiz gün ve daha uzun süredir yatıyor olan çocukların ebeveynlerinin kaygı düzeylerini daha düşüktür. Anahtar Sözcükler: Anksiyete, çocuk, ebeveyn, tıbbi teknoloji, yoğun bakım | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | KABUL VE ONAY .....................................................................................................................i TEŞEKKÜR ...............................................................................................................................ii İÇİNDEKİLER..........................................................................................................................iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ................................................................................vi ŞEKİLLER DİZİNİ…………………………………………………………………………….v TABLOLAR DİZİNİ ................................................................................................................vii ÖZET...........................................................................................................................................x ABSTRACT ............................................................................................................................xii 1. GİRİŞ.......................................................................................................................................1 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi.................................................................................................1 1.2. Araştırmanın Amacı..............................................................................................................4 1.3. Araştırmanın Soruları….......................................................................................................4 2. GENEL BİLGİLER.................................................................................................................5 2.1. Yoğun Bakımda Yatan Çocuk...………………………...….................................................5 2.1.1. Çocuk Yoğun Bakıma Yatış Endikasyonları…………………………………………….5 2.1.2. Yoğun Bakımda Yatmanın Çocuk Üzerine Etkileri…..….................................................6 2.2. Tıbbi Teknolojiye Bağımlı Çocuk...…….............................................................................8 2.3. Tıbbi Teknoloji Türleri……………………………………………………………………10 2.3.1. Enteral Beslenme…….………………………………………………………………....10 2.3.2. Periferik İntravenöz Kateterizasyon……........................................................................10 2.3.3. Mekanik Ventilasyon……...............................................................................................11 2.3.4. Diğer Tıbbi Teknoloji Uygulamaları……………………………………………………11 2.4. Yoğun Bakımda Yatan Tıbbi Teknolojiye Bağımlı Çocuğun Ebeveyni Olmak...................13 2.5. Yoğun Bakımda Çocuğu Yatan Ebeveynlerin Kaygı Durumları………..………………..14 2.5.1. Yoğun Bakımda Çocuğu Yatan Ebeveynlerin Kaygı Düzeylerini Etkileyen Faktörler…15 2.5.2. Yoğun Bakımda Çocuğu Yatan Ebeveynlerin Kaygısını Azaltmada Pediatri Hemşiresinin Rolü…………………………………………………………………………………………...17 3. Gereç ve Yöntem……...........................................................................................................20 3.1. Gereç..................................................................................................................................20 3.1.1. Araştırmanın Tipi.............................................................................................................20 3.1.2. Araştırmanın Yapıldığı Zaman.........................................................................................20 3.1.3. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri…...................................................................20 3.1.4. Araştırmanın Evren ve Örneklemi...................................................................................20 3.1.5. Araştırmaya Dahil Edilme, Araştırmadan Dışlanma ve Çıkarılma Kriterleri...................21 3.1.5.1. Araştırmaya Dahil Edilme Kriterleri.............................................................................21 3.1.5.2. Araştırmadan Dışlanma Kriterleri.................................................................................22 3.1.5.3. Araştırmadan Çıkarılma Kriterleri................................................................................22 3.1.6. Veri Toplama Araçları......................................................................................................22 3.1.6.1. Ebeveyn Bilgi Formu. ………..………........................................................................22 3.1.6.2. Çocuk Bilgi Formu. …………..………........................................................................23 3.1.6.3. Durumluk Kaygı Envanteri (DKE)….……..………....................................................23 3.2. Yöntem...............................................................................................................................24 3.2.1. Araştırmanın Uygulanması / Verilerin Toplanması..........................................................24 3.2.2. Ön Uygulama...................................................................................................................25 3.2.3. Araştırmanın Bağımlı ve Bağımsız Değişkenleri.............................................................25 3.2.3.1. Bağımlı Değişkenler.....................................................................................................25 3.2.3.2. Bağımsız Değişkenler...................................................................................................25 3.2.4. Araştırmanın Etik Yönü...................................................................................................25 3.2.5. Araştırmanın Güçlükleri..................................................................................................26 3.2.6. Verilerin Değerlendirilmesi.............................................................................................26 4. BULGULAR.........................................................................................................................28 4.1. Ebeveynlerin ve çocukların tanıtıcı ve yoğun bakım sürecine ilişkin özellikleri…...........28 4.2. Ebeveynlerin ve çocukların tanıtıcı özelliklerine göre DKE puanlarının karşılaştırılması.34 4.3. Ebeveynlerin ve çocukların yoğun bakım sürecine göre DKE puanlarının karşılaştırılması……………………………………………………………………………….38 5. TARTIŞMA...........................................................................................................................43 5.3. Araştırmanın Sınırlılıkları...................................................................................................46 6. SONUÇ VE ÖNERİLER.......................................................................................................47 6.1. Sonuçlar..............................................................................................................................47 6.2. Öneriler...............................................................................................................................48 KAYNAKLAR..........................................................................................................................49 EKLER......................................................................................................................................56 Ek 1. Ebeveyn Bilgi Formu.………..........................................................................................56 Ek 2. Çocuk Bilgi Formu.…………………..…........................................................................57 Ek 3. Durumluk Kaygı Envanteri……………………..............................................................58 Ek 4. İstanbul İl Sağlık Müdürlüğü Araştırma Kurum İzin Yazısı .............................................59 Ek 5. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu Onayı..………………………………………………………..........60 Ek 6. Bilgilendirilmiş Gönüllü Olur Formu...............................................................................61 BİLİMSEL ETİK BEYANI.......................................................................................................65 ÖZ GEÇMİŞ..............................................................................................................................66 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Aydın Adnan Menderes Üniversitesi,Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Anksiyete, çocuk, ebeveyn, tıbbi teknoloji, yoğun bakım | tr_TR |
dc.title | PEDİATRİK YOĞUN BAKIM ÜNİTESİNDE YATAN TIBBİ TEKNOLOJİYE BAĞIMLI ÇOCUKLARIN EBEVEYNLERİNİN KAYGI DÜZEYLERİ VE İLİŞKİLİ FAKTÖRLER | tr_TR |
dc.type | masterThesis | tr_TR |
dc.contributor.department | Aydın Adnan Menderes Üniversitesi,Sağlık Bilimleri Enstitüsü,Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği | tr_TR |
Appears in Collections: | Yüksek Lisans |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Büşra Sarıoğlu Duran Tez son (4) (1).docx | Yüksek Lisans Tezi | 624.33 kB | Microsoft Word XML | View/Open |
Büşra Sarıoğlu Duran Tez son (4) (1).docx | 624.33 kB | Microsoft Word XML | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.