Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11607/5314
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Ulukan, Mehmet | |
dc.contributor.author | Gezgin, Volkan | |
dc.date.accessioned | 2025-03-04T11:07:19Z | |
dc.date.available | 2025-03-04T11:07:19Z | |
dc.date.issued | 2025-02 | |
dc.date.submitted | 2025-02 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11607/5314 | |
dc.description.abstract | Gezgin V. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2025. Amaç: Bu araştırmada,Üniversite Öğrencilerinin Spor Farkındalık Düzeyleri ile Spora Özgü Başarı Motivasyon Düzeylerinin Belirlenmesiamaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırmada, betimsel araştırma yöntemlerinden biri olan genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi’nde eğitim gören 374 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama araçları üç bölümden oluşmaktadır. Birinci kısım araştırmacıların hazırladığı “Kişisel Bilgi Formu’’, ikinci kısım Willis vd. (1982) tarafından geliştirilen Türkiye’deki geçerlilik ve güvenilirlik çalışması da Tiryaki ve Gödelek tarafından yapılan (1997) “Spora Özgü Başarı Motivasyonu Ölçeği” ve üçüncü kısım Uyar (2019) tarafından geliştirilen “Spor Farkındalığı Ölçeği” şeklindedir. Araştırmada elde edilen bulgular SPSS 25.0 paket programı ile %95 güven aralığında değerlendirilmiştir. Çalışmada veri toplama araçlarının güvenilirliği Cronbach alpha ile tespit edilmiştir. Verilerin normal dağılımdan gelip gelmediği hem Kolmogrov Smirnov analiziyle hem de basıklık çarpıklık katsayılarına bakılarak karar verilmiş ve verilerin normal dağılım sağlamadığı görülmüştür. Bağımlı ve bağımsız değişken arasındaki ilişkinin belirlenmesinde spearman korelasyon testi uygulanmıştır. Betimsel verilerin analizinde İstatistiksel açıdan üçten az kategorilerde Mann Witney U analizi, üç ve üçten fazla kategorilerde Kruskal Wallis H testi, frekans analizi, yüzde hesaplamaları yapılmıştır. Analiz yapılırken %95 güven aralığına göre analiz yapılmıştır. Bulgular: Araştırma bulgularında spora özgü başarı motivasyonu ile spor farkındalığı ölçek ortalaması arasında zayıf yönlü anlamlı ve pozitif ilişki olduğu tespit edilirken, katılımcıların spor farkındalığının spor bilgisi ve bilgiyi ayırt etme alt boyutu ile yaş değişkeni arasında zayıf yönlü anlamlı ve pozitif ilişki olduğu, spor farkındalığının sosyal ve bireysel fayda alt boyutu ile yaş değişkeni arasında çok zayıf yönlü anlamlı ve pozitif ilişki olduğu, spor farkındalığı ortalama puanı ile yaş değişkeni arasında çok zayıf yönlü anlamlı ve pozitif ilişki olduğu, katılımcıların spora özgü başarı motivasyonları ile spor geçmişleri arasında sadece başarıyı yakalama güdüsü alt boyutunda çok zayıf yönlü anlamlı ve pozitif ilişki olduğu tespit edilmiştir. Sonuç: Gerçekleştirilen analiz sonucunda; bu çalışmada spor farkındalığı ve spora özgü başarı motivasyonları arasında anlamlı ilişkiler ve farklılıklar tespit edilmiştir. Spor farkındalığının sosyal ve bireysel fayda alt boyutlarında 2. sınıf öğrencilerinin 4. sınıf öğrencilerinden daha yüksek puanlar aldığı, ancak genel başarı motivasyon düzeylerinde anlamlı bir farklılık gözlemlenmediği bulunmuştur. Ayrıca, serbest zaman değerlendirme biçimine göre spor farkındalığı ve spor bilgisi arasında anlamlı farklılıklar ortaya çıkmıştır. Bu sonuçlar, spor farkındalığı ve başarı motivasyonunun, eğitim sürecindeki sınıf düzeyi ve serbest zaman aktiviteleri ile ilişkilendirilebileceğini, ancak bu ilişkilerin detaylı bir şekilde incelenmesi gerektiğini göstermektedir. Anahtar kelimeler: Spor, Farkındalık, Başarı, Motivasyon. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | KABUL VE ONAY i TEŞEKKÜR ii İÇİNDEKİLER iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ vii TABLOLAR DİZİNİ viii ÖZET ix ABSTRACT xi 1. GİRİŞ 1 1.1. Problemin Tanımı 3 1.2. Araştırmanın Amacı 3 1.3. Araştırmanın Önemi 4 2. GENEL BİLGİLER 5 2.1. Spor 5 2.2. Farkındalık Kavramı 6 2.3. Spor Farkındalığı 8 2.3.1. Spor Farkındalığının Önemi 9 2.3.2. Spor Farkındalığının İlişkilendirildiği Teoriler 10 2.3.2.1. Psikolojik Süreç Modeli (PCM) 10 2.3.2.1.1. Farkındalık 11 2.3.2.1.2. Çekim 11 2.3.2.1.3. Bağlılık 11 2.3.2.1.4. Sadakat 11 2.3.2.2. Bloom Taksonomisi 12 2.3.2.2.1. Bilgi 12 2.3.2.2.2. Kavrama 12 2.3.2.2.3. Uygulama 13 2.3.2.2.4. Analiz 13 2.3.2.2.5. Sentez 13 2.3.2.2.6. Değerlendirme 13 2.3.2.3. Bilişsel Alan 14 2.3.2.4. Duyuşsal Alan 14 2.3.2.5. Devinişsel Alan 15 2.3.3. Spor Farkındalığını Etkileyen Faktörler 15 2.3.3.1. Kişisel İlgi ve Motivasyon 15 2.3.3.2. Aile ve Sosyal Çevre 16 2.3.3.3. Eğitim ve Bilinçlendirme 16 2.3.3.4. Medya ve Reklam 16 2.3.3.5. Sosyal ve Kültürel Normlar 16 2.3.3.6. Altyapı ve Erişim 17 2.3.3.7. Sağlık ve Yaşam Tarzı 17 2.4. Başarı ve Motivasyon 17 2.4.1. Başarı 17 2.4.2. Motivasyon 18 2.4.2.1. Motivasyon Çeşitleri 19 2.4.2.1.1. İçsel Motivasyon 19 2.4.2.1.2. Dışsal Motivasyon 20 2.4.2.1.3. Motivasyonsuzluk 21 2.5. Sporda Motivasyon 22 2.6. Başarı Motivasyonu 22 2.7. Sporda Başarı Motivasyonu 24 3. GEREÇ VE YÖNTEM 26 3.1. Gereç 26 3.1.1. Araştırmanın Modeli 26 3.2. Yöntem 26 3.2.1. Araştırmanın Evren ve Örneklemi 26 3.3. Veri Toplama Araçları 27 3.3.1. Kişisel Bilgi Formu 27 3.3.2. Spora Özgü Başarı Motivasyonu Ölçeği 27 3.3.3. Spor Farkındalığı Ölçeği 28 3.4. Verilerin Toplanması ve İstatiksel Analizi 28 4. BULGULAR 29 4.1. Araştırma Grubu 29 5. TARTIŞMA 37 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 42 6.1. Sonuç 42 6.2. Öneriler 43 KAYNAKLAR 45 EKLER 57 Ek 1. Google anket formunun ilk sayfası. 57 Ek 2. Ölçek izin mailleri. 58 Ek 3. Demografik bilgiler. 59 Ek 4. Ölçeğin ölçek soruları. 60 Ek 5. Etik kurul onayı. 62 BİLİMSEL ETİK BEYANI 63 ÖZ GEÇMİŞ 64 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.title | Üniversite Öğrencilerinin Spor Farkındalık Düzeyleri İle Spora Özgü Başarı Motivasyon Düzeylerinin Belirlenmesi | tr_TR |
dc.type | masterThesis | tr_TR |
dc.contributor.department | Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi Ve Spor Eğitimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Programı | tr_TR |
Appears in Collections: | Yüksek Lisans |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
SAĞLIK YL AAA VOLKAN GEZGİN.docx | tez | 812 kB | Microsoft Word XML | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.