Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/5304
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorUlukan, Mehmet-
dc.contributor.authorGezgin, Volkan-
dc.date.accessioned2025-02-28T09:53:23Z-
dc.date.available2025-02-28T09:53:23Z-
dc.date.issued2025-
dc.date.submitted2025-02-03-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/5304-
dc.description.abstractÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPOR FARKINDALIK DÜZEYLERİ İLE SPORA ÖZGÜ BAŞARI MOTİVASYON DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ Gezgin V. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2025. Amaç: Bu araştırmada,Üniversite Öğrencilerinin Spor Farkındalık Düzeyleri İle Spora Özgü Başarı Motivasyon Düzeylerinin Belirlenmesiamaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırmada, betimsel araştırma yöntemlerinden biri olan genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi’nde eğitim gören 374 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama araçları üç bölümden oluşmaktadır. Birinci kısım araştırmacıların hazırladığı “Kişisel Bilgi Formu’’, ikinci kısım Willis vd. (1982) tarafından geliştirilen Türkiye’deki geçerlilik ve güvenilirlik çalışması da Tiryaki ve Gödelek tarafından yapılan (1997) “Spora Özgü Başarı Motivasyonu Ölçeği” ve üçüncü kısım Uyar (2019) tarafından geliştirilen “Spor Farkındalığı Ölçeği” şeklindedir. Araştırmada elde edilen bulgularSPSS 25.0 paket programı ile %95 güven aralığında değerlendirilmiştir. Çalışmada veri toplama araçlarının güvenilirliği Cronbach alpha ile tespit edilmiştir. Verilerin normal dağılımdan gelip gelmediği hem Kolmogrov Smirnov analiziyle hem de basıklık çarpıklık katsayılarına bakılarak karar verilmiş ve verilerin normal dağılım sağlamadığı görülmüştür. Bağımlı ve bağımsız değişken arasındaki ilişkinin belirlenmesinde spearman korelasyon testi uygulanmıştır. Betimsel verilerin analizinde İstatistiksel açıdan üçten az kategorilerde Mann Witney U analizi, üç ve üçten fazla kategorilerde Kruskal Wallis H testi, frekans analizi, yüzde hesaplamaları yapılmıştır. Analiz yapılırken %95 güven aralığına göre analiz yapılmıştır. Bulgular: Araştırma bulgularında spora özgü başarı motivasyonu ile spor farkındalığı ölçek ortalaması arasında zayıf yönlü anlamlı ve pozitif ilişki olduğu tespit edilirken, katılımcıların spor farkındalığının spor bilgisi ve bilgiyi ayırt etme alt boyutu ile yaş değişkeni arasında zayıf yönlü anlamlı ve pozitif ilişki olduğu, spor farkındalığının sosyal ve bireysel fayda alt boyutu ile yaş değişkeni arasında çok zayıf yönlü anlamlı ve pozitif ilişki olduğu, spor farkındalığı ortalama puanı ile yaş değişkeni arasında çok zayıf yönlü anlamlı ve pozitif ilişki olduğu, katılımcıların spora özgü başarı motivasyonları ile spor geçmişleri arasında sadece başarıyı yakalama güdüsü alt boyutunda çok zayıf yönlü anlamlı ve pozitif ilişki olduğu tespit edilmiştir. Sonuç: Gerçekleştirilen analiz sonucunda; bu çalışmada spor farkındalığı ve spora özgü başarı motivasyonları arasında anlamlı ilişkiler ve farklılıklar tespit edilmiştir. Spor farkındalığının sosyal ve bireysel fayda alt boyutlarında 2. sınıf öğrencilerinin 4. sınıf öğrencilerinden daha yüksek puanlar aldığı, ancak genel başarı motivasyon düzeylerinde anlamlı bir farklılık gözlemlenmediği bulunmuştur. Ayrıca, serbest zaman değerlendirme biçimine göre spor farkındalığı ve spor bilgisi arasında anlamlı farklılıklar ortaya çıkmıştır. Bu sonuçlar, spor farkındalığı ve başarı motivasyonunun, eğitim sürecindeki sınıf düzeyi ve serbest zaman aktiviteleri ile ilişkilendirilebileceğini, ancak bu ilişkilerin detaylı bir şekilde incelenmesi gerektiğini göstermektedir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY…………...………………………..…………….…….……… i TEŞEKKÜR ……………………………………………………………...………… ii İÇİNDEKİLER ..…………………………………………….………...…..…….…. iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ ............................................................... vi TABLOLAR DİZİNİ ….………….…………………………...…………………… vii ÖZET ……………………………………………………………………………..… viii ABSTRACT ………………………………………………………………….…….. x 1. GİRİŞ …………………….…………………...……………………….….…..….. 1 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi …………………………………….….…………. 3 1.2. Araştırmanın Amacı …………………………………………..………….….. 3 1.3. Araştırmanın Hipotezleri ……………….………………………..…………….. 3 2. GENEL BİLGİLER ……………………..…………………………………....….. 5 2.1. Spor Kavramı ...................................................................................................... 5 2.2. Farkındalık Kavramı... ………………………………………….……………… 6 2.3. Spor Farkındalığı.……………...……….………………………………….…... 7 2.3.1. Spor Farkındalığının Önemi............….………….....………………….…… 9 2.3.2. Spor Farkındalığının İlişkilendirildiği Teoriler......……….………….............. 9 2.3.2.1. Psikololojik süreç Modeli.....................…………..……………………….. 9 2.3.2.1.1. Farkındalık.........................…………………………………………...….. 10 2.3.2.1.2. Çekim.......................................................................................................... 10 2.3.2.1.3. Bağlılık........................................................................................................ 10 2.3.2.1.4. Sadakat........................................................................................................ 10 2.3.2.2. Bloom Taksonomisi....................................................................................... 10 2.3.2.2.1. Bilgi............................................................................................................ 11 2.3.2.2.2. Kavrama...................................................................................................... 11 2.3.2.2.3. Uygulama.................................................................................................... 11 2.3.2.2.4. Analiz.......................................................................................................... 11 2.3.2.2.5. Sentez.......................................................................................................... 11 2.3.2.2.6. Değerlendirme............................................................................................. 12 2.3.2.3. Bilişsel Alan................................................................................................... 12 2.3.2.4. Duyuşsal Alan................................................................................................ 12 2.3.2.5. Devinişsel Alan.............................................................................................. 13 2.3.3. Spor Farkındalığını Etkileyen Faktörler............................................................ 13 2.3.3.1. Kişisel İlgi ve Motivasyon............................................................................. 13 2.3.3.2. Aile ve Sosyal Çevre...................................................................................... 13 2.3.3.3. Eğitim ve Bilinçlendirme............................................................................... 14 2.3.3.4. Medya ve Reklam........................................................................................... 14 2.3.3.5. Sosyal ve Kültürel Normlar............................................................................ 14 2.3.3.6. Altyapı ve Erişim............................................................................................ 14 2.3.3.7. Sağlık ve Yaşam Tarzı................................................................................... 14 2.4. Başarı ve Motivasyon... ………………………….…………………………... 14 2.4.1. Başarı................................................................................................................. 14 2.4.2. Motivasyon........................................................................................................ 15 2.4.2.1. Motivasyon Çeşitleri...................................................................................... 16 2.4.2.1.1. İçsel Motivasyon......................................................................................... 16 2.4.2.1.2. Dışsal Motivasyon....................................................................................... 17 2.4.2.1.3. Motivasyonsuzluk....................................................................................... 18 2.5. Sporda Motivasyon............................................................................................... 18 2.6. Başarı Motivasyonu.............................................................................................. 19 2.7. Sporda Başarı Motivasyonu................................................................................. 21 3. GEREÇ VE YÖNTEM ……...……………………………………...…………. 22 3.1.Gereç ……………………………………………………….....…...……….... 22 3.1.1. Araştırmanın Modeli.....…………………………………..….........….……. 22 3.2. Yöntem ………………………………………………………………………. 22 3.2.1. Araştırmanın Evren ve Örneklermi .................................................................. 22 3.3. Veri Toplama Araçları........................………………………………………….. 23 3.3.1. Kişisel Bilgi Formu..………...…………...…………..…………...………... 23 3.3.2.Spora Özgü Başarı Motivasyonu Ölçeği.......………...….…………………. 23 3.3.3. Spor Farkındalık Ölçeği..... ……….……………………………………….. 23 3.4. Verilerin Toplanması ve İstatistiksel Analizi....................................................... 24 4. BULGULAR ……………………………………………………………….….. 25 4.1. Araştırma Grubu.......……………….………………………………….………. 25 5. TARTIŞMA …………...……….…………………...……...….……………....…. 33 6. SONUÇ VE ÖNERİLER …………………………..…………..………….…... 37 6.1. Sonuç.................................................................................................................... 38 6.2. Öneriler................................................................................................................. 38 KAYNAKLAR ..………………………………...……...……………………….….. 41 EKLER ……………………………………………………………………………... 52 Ek 1.Google Form.............................................................. ….………………….…. 52 Ek 2. Ölçek İzni.............……………..……………..……………...……….……….. 53 Ek 3. Demografik bilgiler............................................................................................ 54 Ek 4. 2 Ölçeğin Ölçek Soruları................................................................................... 55 Ek 5. Etik Kurul Onayı................................................................................................ 55 BİLİMSEL ETİK BEYANI ……………………………………………………… 55 ÖZGEÇMİŞ …………………………………………...…………………………… 56tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectspor Farkındalık, Başarı, Motivasyon.tr_TR
dc.subjectspor Farkındalık, Başarı, Motivasyon.tr_TR
dc.titleÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPOR FARKINDALIK DÜZEYLERİ İLE SPORA ÖZGÜ BAŞARI MOTİVASYON DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentBEDEN EĞİTİMİ VE SPOR EĞİTİMİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMItr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SAĞLIK YL AAA VOLKAN GEZGİN.docx812 kBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.