Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/5299
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAdana, Filiz-
dc.contributor.authorSevimoğlu, Melek Yasemin-
dc.date.accessioned2025-02-27T08:29:43Z-
dc.date.available2025-02-27T08:29:43Z-
dc.date.issued2025-
dc.date.submitted2025-
dc.identifier.citationSevimoğlu MY., Aydın Adnan Menderes University, Institute of Health Sciences, Department of Public Health Nursing, Doctorate Thesis, Aydın, 2024tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/5299-
dc.description.abstractÖZET YAŞLILARDA BİLİNÇLİ FARKINDALIK TEMELLİ STRES AZALTMA PROGRAMININ MANEVİ İYİ OLUŞ VE YAŞAMI ANLAMLANDIRMAYA ETKİSİ Sevimoğlu MY., Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Halk Sağlığı Hemşireliği Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Aydın, 2024. Amaç: Bu araştırmanın amacı yaşlılarda bilinçli farkındalık temelli stres azaltma programının manevi iyi oluş ve yaşamı anlamlandırmalarına etkisini belirlemektir. Gereç ve Yöntem: Bu araştırma ön test – son test kontrol gruplu yarı deneysel olarak yapıldı ve araştırmanın evrenini yaşlı bakım rehabilitasyon merkezilerinde kalan toplam 315 yaşlı oluşturdu. Araştırmanın örneklemini ise 17 deney, 17 kontrol grubu [Means: Difference between two dependent means-two groups; α=0,05; 1-β=0,80; etki büyüklüğü 0,5] olmak üzere toplam 34 yaşlı birey oluşturdu. Yaşlılarda bilişsel durumunu değerlendirmek için eğitim düzeyine göre, ilkokul ve daha ileri eğitimi olan yaşlı bireyler için “Standardize Mini Mental Test”, okuryazar olmayan ve ilkokulu bitirmemiş yaşlılar için “Eğitimsizler için Standardize Mini Mental Test” kullanıldı. Standardize Mini Mental Teste göre bu çalışmada araştırma kapsamına 23 puan ve üstü alan yaşlılar dâhil edildi. Araştırma kapsamında yaşlılara bilinçli farkındalık eğitimi (8 oturum) verildi. Girişim öncesi ve girişim sonrası (1. Ve 3. ayda) kişisel anket formu, Spiritüel iyi oluş ölçeği, Yaşam Anlamı Ölçeği uygulandı. Verilerin değerlendirilmesinde; tanımlayıcı istatistiksel analizler (aritmetik ortalama, standart sapma, medyan, sıklık, yüzdelik, mean rank, birinci çeyrek ve üçüncü çeyrek), Mann Whitney U, Friedman test, Pearson Chi Square, Likelihood Ratio testleri kullanıldı.; başlangıç analizi olarak normal dağılım değerlendirilmesinde Shapiro-Wilk testi kullanıldı. Araştırmada p<0.05 düzeyindeki değerler istatistiksel olarak anlamlı kabul edildi. Bulgular: Deney grubundaki katılımcıların ortalama yaşı 74, çocuk sayısı 2, huzurevinde yaşadıkları süre 5 yıldır. Kontrol grubundaki katılımcıların yaş ortalaması 74, çocuk sayısı 3, huzurevinde yaşadıkları süre 6 yıldır. Deney ve Kontrol Gruplarının Spiritüel İyi Oluş Ölçeği ve alt ölçekleri puan ortalamalarının karşılaştırılmasında deney grubunun eğitim sonrası ve eğitim sonrası birinci izlemde Anomi Alt Ölçeği puan ortalamasının kontrol grubuna göre yüksek olduğu saptandı. Deney grubunun eğitim öncesi, eğitim sonrası ve birinci ve ikinci izlem Spiritüel İyi Oluş Ölçeği ve alt ölçekleri puan ortalamalarının karşılaştırılmasında eğitim öncesi Aşkınlık, Anomi Alt Ölçekleri ve Spiritüel İyi Oluş Ölçeği puan ortalamalarının eğitim sonrası yükseldiği bulundu. Kontrol grubunun eğitim öncesi, eğitim sonrası ve birinci ve ikinci izlem Spiritüel İyi Oluş Ölçeği ve alt ölçekleri puan ortalamalarının karşılaştırılmasında Aşkınlık Alt Ölçeği puan ortalamasının eğitim sonrası birinci ayda yükseldiği bulundu. Deney grubunun eğitim öncesi, eğitim sonrası ve birinci ve ikinci izlem Yaşam Anlamı Ölçeği ve alt ölçekleri puan ortalamalarının karşılaştırılmasında eğitim öncesi Aranan Anlam Alt Ölçeği ve Yaşam Anlamı Ölçeği puan ortalamalarının eğitim sonrası birinci ayda ve üçüncü ayda yükseldiği bulundu. Kontrol grubunun eğitim öncesi, eğitim sonrası ve birinci ve ikinci izlem Yaşam Anlamı Ölçeği ve alt ölçekleri puan ortalamalarının karşılaştırılmasında Mevcut Anlam Alt Ölçeği puan ortalamasının eğitim sonrası tüm ölçümlerde eğitim öncesine göre yüksek olduğu belirlendi. Sonuç: Yaşlılarda bilinçli farkındalık temelli stres azaltma programının manevi iyi oluş ve yaşamı anlamlandırmalarına olumlu etkisinin olduğu bulundu. Yaşlı bireylerin spiritüel gelişimlerine katkıda bulunan eğitim programlarının yaygınlaştırılması ve süreklilik kazandırılması, uzun dönemli destek ve izlem süreçleriyle desteklenmesi önerilir. Spiritüel ve yaşam anlamı gelişiminde, düzenli izlem ve pekiştirici faaliyetler etkili olabilir. Spiritüel gelişimin desteklenmesi için araştırmada kullanılan yaklaşımlar yaşlıların günlük yaşamlarına entegre edilerek kişisel farkındalık artırılabilir. Bu tür eğitimler farklı demografik gruplar üzerinde uygulanabilir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI i TEŞEKKÜR ii İÇİNDEKİLER iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ vi TABLOLAR DİZİNİ vii ÖZET viii ABSTRACT x 1. GİRİŞ 1 2. GENEL BİLGİLER 3 2.1. Yaşlılık Algısı 3 2.2. Yaşlılığın Sağlık Üzerine Etkileri 5 2.3. Yaşlılık Döneminde Stres Etkenleri 6 2.4. Stres 7 2.5. Duygu Tanıma Düzenleme 11 2.6. Bilinçli Farkındalık 13 2.6.1. Yargılamama 14 2.6.2. Sabır 15 2.6.3. Acemi Zihin 15 2.6.4. Güven 15 2.6.5. Hırslanmamak 15 2.6.6. Kabul 16 2.6.7. Oluruna Bırakmak 16 2.7. Bilinçli Farkındalık Temelli Eğitim Uygulamaları 16 2.8. Maneviyat 23 2.9. Bilinçli Farkındalık ve Halk Sağlığı Hemşireliği Açısından Önemi 24 3. GEREÇ VE YÖNTEM 27 3.1. Araştırmanın Yeri 27 3.2. Araştırmanın Tipi 27 3.3. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 27 3.4. Araştırmanın Dahil Edilme Kriterleri 27 3.5. Araştırmadan Dışlanma Kriterleri 28 3.6. Araştırmada Kullanılan Veri Toplama Araçları 28 3.6.1. Anket Formu 28 3.6.2. Standardize Mini Mental Test 28 3.6.3. Spiritüel İyi Oluş Ölçeği 29 3.6.4. Yaşam Anlamı Ölçeği 29 3.7. Araştırmacı Eğitimi 29 3.8. Verilerin Toplanması 30 3.8.1. Deney Grubu 31 3.8.2. Eğitim İçeriği 32 3.8.3. Kontrol Grubu 33 3.9. Bağımlı/Bağımsız Değişkenler 33 3.10. İstatistiksel Yöntemler 33 3.11. Araştırmanın Etik Yönü 33 4. BULGULAR 35 5. TARTIŞMA 44 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 58 6.1. Sonuçlar 58 6.2. Öneriler 59 KAYNAKLAR 61 EKLER 78 BİLİMSEL ETİK BEYANI 96 ÖZGEÇMİŞ 97tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherT.C. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesstr_TR
dc.subjectFarkındalık, Hemşirelik, Maneviyat, Stres, Yaşlılıktr_TR
dc.titleYaşlılarda Bilinçli Farkındalık Temelli Stres Azaltma Programının Manevi İyi Oluş ve Yaşamı Anlamlandırmaya Etkisitr_TR
dc.typedoctoralThesistr_TR
dc.contributor.departmentT.C. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Halk Sağlığı Hemşireliği Anabilim Dalı Halk Sağlığı Hemşireliği Doktora Programıtr_TR
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Melek Sevimoğlu - Tez. basılacak.doc13.12 MBMicrosoft WordView/Open    Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.