Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11607/5285
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Özvurmaz, Safiye | - |
dc.contributor.author | Kurt, Fatma | - |
dc.date.accessioned | 2025-02-11T10:59:42Z | - |
dc.date.available | 2025-02-11T10:59:42Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.date.submitted | 2025 | - |
dc.identifier.citation | Kurt F., Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Halk Sağlığı Hemşireliği Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Aydın, 2024. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11607/5285 | - |
dc.description.abstract | ÖZET GEBELİKTE SAĞLIĞI GELİŞTİRME DAVRANIŞLARI EĞİTİMİNİN UYKU KALİTESİ VE FİZİKSEL AKTİVİTE DÜZEYLERİNE ETKİSİ: RANDOMİZE KONTROLLÜ DENEYSEL ÇALIŞMA Kurt F., Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Halk Sağlığı Hemşireliği Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Aydın, 2024. Amaç: Bu çalışmanın amacı, gebelerde sağlığı geliştirme davranışları eğitiminin gebelerin uyku kalitesi ve fiziksel aktivite düzeyleri üzerine etkisini belirlemektir. Gereç ve Yöntem: Bu çalışma ön test son test randomize kontrollü deneysel bir araştırmadır. Araştırmanın evreni 620 gebe, örneklemi 27 Deney, 30 kontrol toplam 57 gebe oluşturdu. Araştırmada girişim öncesi bireysel görüşmeler yapılarak kadınlardan yazılı onam alındı, sonrasında araştırmacı tarafından hazırlanan anket formu, Pittsburgh Uyku Kalite İndeksi Ölçeği ve Gebelerde Fiziksel Aktivite Anketi uygulandı. Deney grubuna 6 haftalık haftada bir gün ve 30 dakika sürecek sağlığı geliştirme davranışları eğitimi, Aile Sağlığı Merkezinde, mesai saatleri içerisinde Aile Sağlığı Mererkezi çalışanları tarafından belirlenen bir odada verildi. Eğitimlerin bitiminde ölçek uygulamaları tekrarlandı. Eğitim bitiminden bir ay sonra Pittsburgh Uyku Kalite İndeksi Ölçeği ve Gebelerde Fiziksel aktivite anketi tekrarlandı. Araştırma sonucu elde edilen veriler SPSS 25,0 paket programında %95 güven aralığında ve 0,05 anlamlılık düzeyinde değerlendirildi. Elde edilen verilerin normal dağılımı Kolmogorow-Smirnov testi ile değerlendirildi ve normal dağılım koşullarının karşılandığı durumlarda parametrik; karşılanmadığı durumlarda nonparametrik testler Bulgular: Eğitim sonrası deney grubunun Hamilelik Fiziksel Aktivite Anketi Meslekle İlgili Aktiviteler, Toplam Puan ve Sedanter puan ortalamalarının kontrol grubuna göre anlamlı derecede yükseldiği saptandı. Eğitim sonrası birinci ayda deney grubunun Spor/Egzersiz aktiviteleri puan ortalamalarının kontrol grubuna göre anlamlı derecede yüksek olduğu saptandı. Sonuç: Yapılan eğitimin Meslekle İlgili Aktiviteler, Toplam Puan ve Sedanter puan ortalamalarına, Spor/Egzersiz aktiviteleri üzerine olumlu etkisi olduğu saptandı. Kadınların gebelik döneminde gebelikte sağlığı geliştirme davranışları eğitiminin uyku kalitesi ve fiziksel aktivite yönelik eğitim ve uygulamaların yaygınlaştırılarak sağlık bakım hizmetlerine entegre edilerek kullanılması önerilir. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI i TEŞEKKÜR ii İÇİNDEKİLER iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ vi ŞEKİLLER DİZİNİ..............................................................................................................vii TABLOLAR DİZİNİ viii ÖZET ix ABSTRACT xi 1. GİRİŞ 1 1.1. Araştırmanın Amacı 4 1.2. Araştırmanın Hipotezleri 4 2. GENEL BİLGİLER 5 2.1. Gebeliğin Tanımı ve Gebelikte Görülen Fizyolojik Değişiklikler 5 2.1.1. Gebeliğin Tanımı 5 2.1.2. Gebelikte Oluşan Fizyolojik Değişiklikler 5 2.1.2.1. Etyoloji 5 2.1.2.2. Solunum sistemi değişiklikleri 6 2.1.2.3. Üriner sistem değişiklikleri 6 2.1.2.4. Kas-iskelet sistemi değişiklikleri 7 2.1.2.5. Endokrin sistem değişiklikleri 7 2.1.2.6. Gastrointestinal sistem değişiklikleri 7 2.2. Sağlığı Geliştirme Kavramı 8 2.3. Gebelikte Sağlığı Geliştirme Davranışları 8 2.4. Uykunun Tanımı ve İşlevleri 9 2.4.1. Gebelik ve Uyku 10 2.4.2. Birinci Trimesterde Uyku 10 2.4.3. İkinci Trimesterde Uyku 10 2.4.4. Üçüncü Trimesterde Uyku 11 2.5. Fiziksel Aktivitenin Tanımı ve Önemi 11 2.5.1. Gebelik ve Fiziksel Aktivite 11 2.5.2. Gebelikte Fiziksel Aktivitenin Önemi 12 2.5.3. Gebelikte Yapılması Önerilen Egzersiz Türleri 12 2.5.4. Gebelikte Kaçınılması Gereken Egzersizler 13 2.6. Gebelikte Birinci Basamak Hizmetlerin ve Halk Sağlığı Hemşiresinin Rolü ve Önemi 14 3. GEREÇ VE YÖNTEM 16 3.1. Araştırmanın Tipi 16 3.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Zaman 16 3.3. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri 16 3.4. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 16 3.5. Araştırmaya Alınma Kriterleri 17 3.6. Araştırmaya Alınmama Kriterleri 17 3.7. Araştırmada Kullanılan Veri Toplama Araçları 17 3.7.1. Kişisel Bilgi Formu 17 3.7.2. Pittsburgh Uyku Kalite İndeksi Ölçeği 18 3.7.3. Gebelerde Fiziksel Aktivite Anketi 18 3.8. Eğitim İçeriğinin Oluşturulması 19 3.9. Gebelikte Sağlığı Geliştirme Davranışları Eğitiminin Fiziksel Aktivite ve Uyku Kalitesine Etkisi: Randomize Kontrollü Deneysel Çalışma Eğitimi Konuları 19 3.10. Deney Grubu Uygulama Süreci 19 3.11. Kontrol Grubu Uygulama Süreci 20 3.12. Araştırmanın Bağımlı ve Bağımsız Değişkenleri 20 3.13. Araştırmanın İstatistiksel Yönü 20 3.14. Araştırmanın Etik Yönü 21 4. BULGULAR 23 5. TARTIŞMA 34 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 47 6.1. Sonuçlar 47 6.2. Öneriler 49 KAYNAKLAR 50 EKLER 66 BİLİMSEL ETİK BEYANI 83 ÖZ GEÇMİŞ 84 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | T.C. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Egzersiz, Eğitim, Gebelik, Hemşirelik, Uyku | tr_TR |
dc.title | Gebelikte Sağlığı Geliştirme Davranışları Eğitiminin Uyku Kalitesi ve Fiziksel Aktivite Düzeylerine Etkisi: Randomize Kontrollü Deneysel Çalışma | tr_TR |
dc.type | doctoralThesis | tr_TR |
dc.contributor.department | T.C. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Halk Sağlığı Hemşireliği Anabilim Dalı Halk Sağlığı Hemşireliği Doktora Programı | tr_TR |
Appears in Collections: | Doktora |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Fatma Kurt.doc | 5.02 MB | Microsoft Word | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.